Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1824 ggr
aprilapril
0

Fryser fast vid uteritt

Jag har ett 11 årigt sto som blir väldigt tittig vid uteritter. Hon blir spänd och kan ibland frysa fast i marken och inte vilja gå framåt. Vissa dagar går det hur bra som helst och hon är inte ett dugg rädd, medan det andra dagar kan gå så långt att jag börjar gråta av uppgivenhet. Vi har en bra relation och allt fungerar verkligen super från marken!

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra när hon blir tittig eller fryser fast och därför tänkte jag vända mig till er här på iFokus eftersom jag tidigare har fått massa tips och råd inom annat.

Undrar därför om någon har varit med om något liknande eller har några råd att ge? Är jätte jätte tacksam vid alla tips och råd! Glad

Zaphix
0

Fryser hon fast skulle jag hoppat av och lett hästen en bit. Då brukar hästen bli tryggare och våga gå framåt, bättre metod än att tjafsa med hästen som många gör.
Är den rädd behöver den trygghet, och är den trygg med dig på marken är det där du ska vara tills hästen är lugn igen. Då kan du hoppa upp och rida förbi det läskiga tills hästen är lugn och sedan rida vidare.

Inte lämna ett ställe om hästen fortfarande är rädd och stressad där.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg