Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1569 ggr
Luthien89
0

Ringorm? Förvirrad!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är jag furktansvärt förvirrad Förvånad

Det är såhär att min ponny är ganska mobbad i hagen av min stor häst, han blir biten då och då.. Och jaaa, idag var jag på praktik som vanligt och jag tog in hästen som jag skulle rida och ser då att hon har typ samma "hakelser" i pälsen (ser ut som nån klippt med sax typ), men hon var även skrovlig under håren på huden, typ skorpor..  I alla fall så frågar jag då Monika och hon säger att det kan vara ringorm :O För biten kan hon inte ha blivit då hon är HÖGST i rang i hagen! Och nu börjar jag bli fundersam om min ponny har det :O :O :O Men det ser inte ut som ringorm.. Bara som nån slitit av lite päls från virlen och bakpartiet! Han har ingen klåda eller nått sånt! Han har inte heller skorpor eller nån skrovlighet.. 

Vissa säger att har dem ringorm börjar det alltid i huvudet, men där har han ju inget :S Men det konstiga är att dem ser i princip likadana ut i pälsen :S Men jag har ju trott att min ponny vart biten av min stor häst i hagen :S Är han det eller inte?

Har en bild, syns inte så bra, men ni ser ut det är "hackat" i pälsen..

Jag är riiiktigt förvirrad nu :S

Vad tror ni?

Luthien89
0

Kan tillägga att dem andara 2 hästarna här hemma inte har fått nått utslag/rinmgorm eller vad det nu är :S

fridak
0

jag tror din häst bara blivit biten. jag ahr aldrig hört att ringorm börjar i huvudet…men jag skulle iten tro att din häst har ringorm eftersom den bara har pälstussar borta, hade trott annat om man såg ngt på huden.

Luthien89
0

#2 Hoppas du har rätt ;D Jag tycker också det är konstigt att man inte ser nått på huden, varken ringar, skorpor eller nått :S

fridak
0

jag är inte helt säker men det är vad jag skulle trott om det varit min pålle iaf. men du kan ju testa att stryka på ngt som smakar illa på baken på hästen så märker du om pälsen kommer tillbaka och då kom märkena till av bett…

Abico
0

Har haft flera marsvin med ringorm (lyckades få det själv också bäst som jag höll på att behandla marsvinen för det ^^') och det brukar se bra mycket värre ut än det där, visserligen är det ju något mindre djur. Men iom. att ingen av de andra hästarna har något liknande så är det nog inte ringorm, då detta är extremt smittsamt och sprider sig som pesten (nästan).

Kram Hanna

Hanna 

Luthien89
0

Ingen annan som har åsikt?