Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 4363 ggr
Ardennerryttaren
0

Problem med skapet!

Behöver lite tips och råd angående min femåriga ardenners skap.
Han ligger alltid ner när han sover, och då hamnar det jätte mycket sekret/smegma på innelåren (han är ljus så det syns tydligt) och eftersom han är super känslig mot flugor och andra insekter så är detta ett problem (eftersom flugorna äääälskar detta)

Tvättar bort allt "klet" på innelåren vid behov, ca varannan dag, är det för mycket?

Dessutom så luktar det illa från skapet (förmodar att det är misskötsel från förra ägaren) och det är nästan alltid fullt med vitt "slem" och smuts. Jag försöker att plocka bort allt smuts, men det tar aldrig slut, och vill hellst inte vara där och peta för mycket.

Har inte vågat att använda lactasyd på insidan, är rädd att det ska bli kvar tvålrester, men ska jag försöka?
Skulle vilja göra rent själva snoppen då den är full med hudrester, smuts och sekret i mängder, men så fort jag pillar på den så tar han in den.

Vet inte hur jag ska gå till väga, finns det något knep till minskad smegma? Hur ska jag göra rent hans skap på bästa sätt och hur ofta?

Taktur
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

När "min2 hästtandläkare är här så sederar han alltid hästarna och då fäller de ut snorren.På min förra häst, en vallack, så tvättade han med såpa och sköljde ordentligt. Kollar också så de inte ha"snoppsten".Man ska inte tvätta i onödan men om det luktar illa så finns det nog ett behov av rengöring

Molla
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Luktar det illa o kommer sekret är det behov av storstädning! Lactasyd är ju perfekt, inte så farligt om tvålrester fastnar. Försök tvätta så mycket du kan så ofta som möjligt under en period, då kanske han blir van o låter dig hålla på. om du nu inte får tag på hela snoppen o kan tvätta rent allt på en gång. Använd svamp. Lycka till o var försiktig så han inte blir grinig!

LinaN
0

Ljummet vatten med lactacyd, en MJUK tvättsvamp och varma händer är en bra grund. Bind upp honom. Klia på ett gotteställe tills han börjar slappna av. När han sen hänger ut snoppen så ta ett milt men stadigt tag bakom ollonet. fortsätt klia tills han slappnar av igen.

Jag brukar börja med att plocka bort flagorna från snoppen och sen går jag på med svamp och ljummet vatten.

Och glöm inte att kika efter urinstenen som kan sitta i springan av ollonets öppning. Den här kan vara litet trickig att få bort men det går. tänk på att ha korta naglar utan vassa kanter för man kan få pilla litet… Och då är det ve o fasa om man skulle råka riva/sticka dem med naglarna…. Då vill de inte gärna att man fångar snoppen nått mera även om det är behov av städning.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.