Vart går gränsen egentligen?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu har jag hittat en ny studie som visar att hästen inte mår bra att stå och äta i bordshöjd, utan att det är bättre för hästen att ha krubban så långt ner som möjligt. Kan kopiera in artikeln om någon är intresserad.
Fram till saken, jag har därför satt min krubba längre ner och då inte överdrivet för långt ner. Men det är bra höjd att äta men verkligen inte så långt ner att man verklgien reagerar. Skulle gissa att skruvarna sitter på 60-70 cm. Tyvärr har jag fått väldigt mycket tjaffs från stallägaren nu att min häst kommer sparka sönder krubban, bajsa i krubban och är allmänt sur på mig för detta. Jag är inte den ända som har valt att byta höjd på krubban men det är jag som får den största skiten.
Jag undrar vart går gränsen till att andra ska bry sig och lägga sig i? det är väl mitt problem om hästen bajsar i krubban och jag får gå och ta bort det. Hon sa det att om hästen bajsat i krubban kan ju inte den som ha passen ge kraft i krubban vilket jag svarade med att då behöver inte den personen ge henne kraften och då får väl jag åka dit och fixa det.
Jag känner min häst och jag vet att hon är ingen häst som bajsar i krubban eller sparkas. Skulle inte förvåna mig nu om hon går och lägger bajs i min krubba nu för att visa "nu har hon bajsat, inse nu att det inte fungerar".
Har haft vattenhinkar på golvet tidigare en tid då mina krokar gått sönder och hon varken sparkade eller bajsade i de. Har dessutom haft krubban på marken i boxen på en mycket mer utsatt plats i några dagar som heller inte varit något problem.
Halvkollektivstall, där det sköts kollektivt på vardagar men ej på helger och 8 boxar.
Vad tycker ni?
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Jag säger "prova".
Bajsar hon i krubban eller gör illa sig, så sätt upp den igen och erkänn ditt misstag.
Om inte, så kan ingen gnälla. :)

Ja precis tänkte jag också. Men hon tjatar ut sitt tjat innan man änns testat. Jag tror på detta, men de hackar på än ..
Rest in peace Valkyrie!
Jag tror inte att krubban är det största problemet egentligen då det gäller äthöjd. Man tänker nog mest på grovfodergivan som de äter länge ifrån. Det som ligger i krubban är något som de äter upp ganska fort i alla fall.
Vi har en ponny som står på bakbenen för att komma åt löv och äpplen som sitter högt upp. Det är definitivt ingen normal äthöjd för hästar.
Men kan, något som vi gör, ställa in en degbunke av stål där man lägger i kraftfodret. Ställ den på golvet i boxen. Efter att hästen ätit upp kraftfodret tar man bara ut bunken. Skulle man inte kunnna/vilja stå kvar och vänta tills hästen är klar så håller bunken för hästtramp och skadar heller inte hästen.
Men vill du ha krubban lågt och hästen trampar söder den får du väl bara köpa en ny och hoppas på att hästen inte har skadat sig.

Jag brukar fodra i "mjuk" hink på golvet. Då gör de inte illa sig och den kan stå kvar över natten
.
Köpte mina i england men har sett att det finns i sverige med.

Håller med #3 om att kraftfodret nog inte spelar så stor roll, däremot är det inte bra för hästar att ha hönät som hänger högt upp. Vet att det finns utfodringsmaskiner (grovforder) som är monterade på golvet istället för att ha hönät.. (Detta är för att det ska ta längre tid för hästen att äta sitt grovfoder och alltså stimuleras under en längre tid, eller för hästar som sprider ut maten i hela boxen och bajsar på den:p)
Jag har mjuka spänner som står i bildäck. Både för vatten och för kraftfoder (för kraftfoder finns vidare, lägre modeller). Hos den ena hästen sitter krubban kvar, men vi använder spannen i däcket istället.
Kan du inte ställa en krubba på golvet och låta den som sitter på väggen sitta kvar? Då behöver ju stallägaren inte oroa sig? Och en lös krubba går ju lätt att göra rent om det skulle hamna bajs i den.
Vi har krubborna uppsatt så att både små och stora hästar kan äta ur den utan att den för den sakens skull sitter jätte långt ner. Våra sitter kanske lite under min höfthöjd i överkant eller så. Men å andra sidan har vi rundade krubbor - de med raka kanter är ju lite svårare att nå in i kanterna annars.
Men våra hästar får sällan kraftfoder, oftast bara mineraler o något. Och vad tar det 20 sek att äta? xD Men visst fick en del kraftfoder förr, men tar ju fortfarande inte mer än 10 min att äta.
Hästen ska ju kunna stå avslappnat med huvudet, den ska ju inte behöva "böja upp" halsen för att nå ner med huvudet. Det är då problemen uppstår. Men att de står och äter i samma höjd som de står och "vilar" i är knappast farligt.
Som sagt - är det bara kraftfodret så är det nästa "skitsamma" så länge de sitter i typ boghöjd.
Hö däremot som de ska äta så mycket av skulle jag inte sätta upp så högt - det vill jag ha i marken eller nästan i.af. Högst knähöjd kanske om de kan äta rakt ur och inte behöver böja/sträcka sig efter det. Kanske att jämföra med kornas foderbord - typ :)
Men det skadar ju inte att sätta för lågt ner! Jag menar - håller krubborna för att de ska stå och klia röven i hela dagarna så kan de ju inte vara så ömtåliga!?! Enda är väll om man har en häst som står och kraffsar med hovarna att det inte är så lågt att de får in en hov och "ställer" sig i krubban :)
Att de skiter i krubban är ju inte så vanligt, det är väll mest sånna som "skiter där dom står" som gör det om de kliat rumpan precis. Men hästar som har sin "hörna" där de skiter lär knappast bajsa i krubban.
Sätt upp din krubba precis osm det behagar säger jag! Det är ju inte värre än att sätta tillbaka den annars. Förslaget med bildäck är väldigt bra det med så länge man inte har skitgrisar som får ner massa spån/halm eller vad det nu är i vattenhinken :)
Hakuna matata!

Har inga krubbor längre :) Alla mina hästar äter sitt hö från golvet, när de får mineraler och kraft så har jag EN bunke som alla hästar äter ur och det tar väl ca. 5-10min att blanda och utfodra 3 hästar på detta vis mycket smidigt !
Har en skitgris men han skiter över allt förutom där han får sitt hö så det gör inte så mycket enligt mig :)
Jag tycker krubblöst är bättre men ser inte problemet med att testa något nytt som TS gör :o Det är ju enbart ditt problem om hästen skadar sig/bajsar i krubban…testa och se annars ändra bara tillbaks om det ej funkar men man måste ge det några dagar innan man vet vad som funkar eller ej :)
Hästen måste äta väldigt långsamt eller få väääldigt mycket krafft om det ska spela ngn roll tror jag, men det naturliga för hästen är ju att äta gras från marken och också tugga det nära marken. Men tror huvudsaken är grovfodret som tar lång tid :)
Visst är det väl i första hand grovfodret som äts långsamt som är viktigast at tha vid marken. Men har man en häst som lätt får tex foderstrupsförstoppning eller liknande problem så kan det hjälpa att sänka krubban, alltså ligger det ju ändå någon sanning i att en lägre sittande krubba är bättre än en högt placerad.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Artikeln säger att strupen kläms om krubban är för högt upp. Visst kanske den inte kläms mycket men jag känner att det är naturligare i så fall med lägre krubba =)
Rest in peace Valkyrie!

Jag ger allt till mina hästar i markhöjd, det finns ju hinkar och då behövs inga krubbor 

Min stallägare gillar inte änns att jag har vattenhinkarna på golvet . . .
Rest in peace Valkyrie!
#13 Det är väl din häst? Då ger du den vad du vill och hur du vill. det har inte stallägaren något med att göra så länge du inte missköter din häst.

Det var det jag tänkte också med krubban, men hon har väldigt starka åsikter ang det :(
Rest in peace Valkyrie!
Om jag hade ett stall skulle krubborna få sitta där dom satt så länge hästen som bor där når upp, vattenhink på golvet skulle inte heller gillas då det lär hända att hästen välter ut den = blött spån eller till och med blöt stallgång. Om man är rädd för foderstrupsförstoppning kan man väl blöta varje mål eller ge betfor till..
Är det bara jag som tycker man ska respektera stallägaren sålänge kraven är rimliga?

#16 jag tycker inte kraven är rimliga att inte tillåta rätt ät/drick höjd
Jag som stallägare hade blivit vansinning om någon gav sig på att skruva i mina boxväggar utan att fråga om lov. Fråga alltid först, vad det än gäller när stallet inte är ditt.
#18 Ja det kan jag hålla med om. Man måst efråga om lov innan man ändrar inredningen.
Men det borde åt minstone vara okej att utfodra sin häst i hink från marken om man så vill.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Ja visst är det ok att utfodra i hink om man nu har lust att vara i stallet varje utfodring..

Grejen är det att hon själv frågade om jag behövde hjälp att skruva upp den och frågade om höjden och sa inte ett skit om det. sedan när andra är där passar det att hacka.
Rest in peace Valkyrie!

det är ju helt sjukt om man inte får utfodra/vattna sin häst från marken, eftersom det är det natuliga för en häst
Jag fodrar min häst ute just nu i ett däck, med en såndär skål som är gjord just för bildäck. Den skulle jag kunna tänka mig att ha i boxen också.
Ur hýresvärden/andra hyresgästers synvinkel kan jag tänka mig att dom är oroliga att det ska ligga bajs i krubban när dom kommer och ska fodra och att dom ska behöva plocka bort det.
Då kanske det kan vara bra att ha två alternativ, osannolikt att hon ska bajsa i båda vid samma tillfälle.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

23# Ja sa att om det ligger bajs i krubban kan jag komma och ta bort det själv så behöver inte de bry sig om att ge min häst kraft :)
Rest in peace Valkyrie!

Håller med er. SJÄLVKLART ska man inte börja skruva i boxväggarna utan lov. Och jag kan acceptera att stallägaren kanske vill ha kvar krubban där den är, men då r det ju en jättesmart ide med bildäck+hink :) om det är bajs i den, häll kraften på marken då :)

Som sagt är det hon själv som har skruvat upp den åt mig ;)
Rest in peace Valkyrie!

JAG ser inget problem om man flyttar krubban, bara man sätter tillbaks den om man byter stall :)
Det förstör inte boxväggen direkt heller några extra hål bara inget som skulle störa mig…
Dock är det jobbigare om många går över till hink, för tar tid att öppna boxen och ge kraft foder på marken, än att bara hälla in det genom "hålet" i gallret, 1 häst blir ju inge problem, men 10 hästar kan jag förstå att det är jobbigt.
Jag skulle även känna ett problem ifall någon av dessa hästar känner för att busa en dag och smitter eller försöker smitta när jag öppnar för att ge kraft foder. Jag skulle inte ha lust att parera en häst som försöker rymma eller ens fundera på det ifall jag kan slippa det ;)

Fast de flesta i mitt stall får inte maten genom hål ;) inte min heller :)
Rest in peace Valkyrie!
#29 utan man måste gå in i boxen?

#31 står du i samma stall?