Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 3275 ggr
Mooaaa
2011-06-27 12:53
0

Problem med hoppning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det började med att jag red ponny i ca tre år. Det första året hade jag extremt svårt med hoppning kom alldeles för långt fram på halsen och var nära att glida av hela tiden. Sen så fick jag mer kontroll och det gick jätte bra att hoppa med ponny, tävlade clear round tävlingar och fick flera rosetter. Men sen så började jag rida stor häst och jag trillade bara av hela tiden. Jag skadade mig inte allvarligt men hoppning blev något väldigt negativt för mig. Men nu har jag börjat få upp självförtroendet mer och det går lite bättre men det jag undrar ifall någon skulle kunna ge mig tips vad jag ska tänka på?

Antingen sitter jag ner över hindret (se bilden) eller så ställer jag mig helt rätt upp över hindret. Jag tycker att hoppning är roligt och jag skulle så gärna börja tävla igen. Men allt känns så klumpigt, någon som kan hjälpa mig med tips?
Tacksam för svar!

Tregly
2011-07-28 19:30
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag vet inte om jag kan va mycket till hjälp, men lite kanske. Jag har länge haft problem med min hoppsits. Före hindret är sitsen helt ok och hästen går fint. Men från att hästen hoppar av och sen efter hindret så känns det bara som att allt går snett. Antingen blir man före eller efter i språnget. Har har ridit i snart 9 år men tycker fortfarande inte att jag fått till nån hoppsits. Kanske för att jag fokuserar mest på hur det ser ut och om sitsen är ok. Men nu när jag ridit på sköthäst som varit som min i snart 2 år så har jag lärt mej en del. Exempelvis att man inte ska överdriva. Man följer bara med så mycket man känner att det behövs. Det har hjälpt mej mke. Sen tycker jag det är lättare att hoppa högre och bredare hinder än små rättuppståenden just för att hästen då får till ett bättre språng och inte bara ett litet skutt. då har man större chans till att få till en bra och stadig sits. :) Men nu har jag ju ridit ett tag och blivit ganska säker i sadeln. Men till att börja med om man är osäker är att stå i lite lätt sits redan innan hindret om man har en snäll häst som man vet hoppar. En del hästar vägrar ibland och springer förbi när dom känner att ryttaren lättar på hjälperna och inte visar tydligt att den ska hoppa genom att sitta ända fram till hindret. Men håller man om med skänklarna och fortfarande är bestämd så brukar det gå bra :) Och hoppa i galopp är så mycket lättare än att travhoppa. Hoppas jag var lite till hjälp i alla fall ^^ Men största hjälpen är nog att inte överdriva hoppet utan göra lite lagom rörelser. Inte lätta för mycket från sadeln. Många säger att man ska hålla i manen. Funkar inte alls för mej eftersom hästen ofta då får ett ryck i munnen när man håller fast tyglarna. Hellre tappa tyglarna än att hästen får ett ryck i munnen. Och dessutom så får man mer balans på köpet :)

Är de egen häst du har eller rider du på ridskola?

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

SaraShaman
2011-07-29 00:30
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag känner så väl igen mig i det du skriver, känns som jag skulle ha skrivit det själv. Är inte roligt att känna den där klumpen i magen då man vänder upp mot hinder och nästa gång är det inget bekymmer och jag slappnar av o så blir det avåkning och allt blir en ond cirkel.

Det jag har börjat göra nu är att hoppa lite lägre på träning än det jag tävlar bara för att träna min sits och balans innan,över och efter hindret. Och att lita på hästen som verkligen försöker men som blir frågade då jag tabbar mig och inte ger honom rätt signaler.

Men öva och åter öva och hoppa på den nivå som känns bra är ett av tipsen jag fått. Men jag tror att det bara är jag själv som kan hjälpa mig med den mentala biten och jobba på att vi ska över och försöka trycka bort det jobbiga. För jag vill som dig också träna och tävla hoppning för när det funkar är det jätte skoj.

Kram!!

Linnea
2011-07-29 09:03
0

Läste nånstans att många hoppsadlar har stiglädren för långt fram vilket gör att ryttaren måste anstränga sig mycket för att komma tillräckligt långt fram över hästen. Något att tänka på. Stiglädren ska sitta så att om du sätter dig i den djupaste delen av sadeln så ska stigbyglarna vara på samma ställe som dina fötter, inte framför dom (om du sitter i en lodrät sits).

Du kan ju se hur din sadel ser ut.

Ett tips är att du sätter upp studs och hoppar eller trav/galoppbommar. Öva på lätt sist, du kan ju ha händerna på manken i början som stöd. Öva i alla gångarter. Växla mellan lätt sits och lättridning. Snart kommer du att hitta det rätta läget för kroppen. Det ska också hjälpa att träna bålstabilitet med tex en sån där stor boll, kommer inte ihåg vad dom heter..

Skynda långsamt så går det fortare.

Alma-G
2011-07-29 16:49
0

Lika tråkig som vanligt men försök att hitta en bra tränare som lyssnar på dig :)

Mooaaa
2011-07-30 19:27
0

Tregly: Jo det hjälpte lite faktiskt och jag håller med dig om att det är mycket lättare att hoppa i galopp än att travhoppa.. Det känns som om man hinner backa ur då, i alla fall för mig.

Jag rider på ridskola, men jag kan inte göra jätte mycket åt min hoppsits, vi har hoppning var fjärde vecka och sedan är det dressyr. Men jag får ta ett litet steg i taget :)

SaraShaman: Det är precis det som händer för mig också, första gången livrädd slappnar av och åker av för det. Det har blivit lite bättre och jag ska kämpa på för jag vill verkligen börja tävla igen!

Kram!

Linnea: Jag rider på ridskola så det är mest allround sadlar där. Men tack så jätte mycket för tipsen! :D

Alma-G: Ja det får jag försöka med :)

Neiah
2011-07-30 23:59
0

Jag hade en halvtaskig hoppsits förut men då började jag att fokusera på handen. Alltså bara handen i sisten, handen skulle ge den eftergit som behövdes för hästen jag satt på. Genom att bara tänka på det följde resten av kroppen med & min sits har blivit såå mycket bättre!

Är mer följsam men stannar fortfarande ''i sadeln'', så mitt tips är att tänka på handen & att du ska hoppa en häst som du litar på :)

Mooaaa
2011-08-07 21:04
0

Neiah: Okej, det ska jag testa! :D