Bra teknik?

på bilden i #0 uppvisas ingen bra frambensteknik, knäna ska dras upp mot hakan och benen fällas in väl, på bilden har hästen hängande ben = inte bra.
Här är bättre frambensteknik att jämföra med

och en bild med lägre hinderhöjd

har bättre bilder i datorn men kan inte ladda upp dom för då hänger sig datorn, kan bara använda dessa som jag redan laddat upp en annan gång.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Film där du även kan studera bakbensteknik. vissa språng är bättre än andra :)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Dels beror det på hur bra hästen hästen är att dra upp benen - och att inte släppa ner dem för tidigt givetvis. Angående det så är det många hästar som kan hoppa högt som slarvar (inte drar upp benen ordentligt) när de hoppar lägre efter som de tycker att "det där är ju inget".
Så vissa hästar kan ha hängade ben när de hoppar lågt, men drar upp när de hoppar högt. De som alltid har bra teknik (drar upp benen) brukar å andra sidan ha en tendens att överhoppa, dvs hoppa onödigt högt - kankse 80 cm över ett 50 hinder 
Sedan beror det ju på hur hästen (eller ryttaren får hästen att) taxera, hur pass tidigt eller sent hästen hoppar av från hindret.
Men på din bild så tycker jag det ser ut som att hästen inte drar upp benen mer än nödvändigt (= lite dåligt), men å andra sidan så kan ju hästen fortfarande ha koll på hinderna för det. Det visar sig mest om hästen brukar riva eller inte ^^
Sedan ser det ut att vara lite nära hindret han hoppar ifrån, fast det är svårt att se framifrån xD Blir lite mer av ett "skutt" än ett "hopp" isf 
Hakuna matata!

Vad tycker ni om detta?

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#5 Han svävar naturligtvis :P Övar lite levitation.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#7 Kan så vara.. tycker han kunde prova att smacka upp benen samtidigt som han hoppar sådär högt, 150 nästa ;)
Jag tycker det är lättast att se om hästen har en bra teknik när man löshoppar. En ryttare kan både förbättra och försämra hästens teknik.
I grund och botten behövs en taktmässig balanserad galopp. Frambenen ska upp som ni nämnt, men glöm inte bakbenen, dom ska skjuta ifrån ordentligt från marken och sedan också dras upp.
Parrering är också ett tecken på bra teknik. Att kunna anpassa sitt steg och själv samla sig vid behov. Även att rätta sig till nästa omgång och den tidigare inte gick så bra, tycker jag är tecken på bra teknik och ett klokt huvud.
I första bilden i inlägg #4 viker hästen benen åt sidan, vilket är klokt för att undvika att slå i, men han/hon borde tagit i mer i avsprånget. På de övriga bilderna viker den inte benen vilket innebär att den rättar sig och visste att ta i nästa gång.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
för övrigt är det trevligt för ögat med en bra frambensteknik, men faktum är att för hoppningens skull är en bra bakbensteknik betydligt viktigare. Hästen ska "öppna upp" bak, dvs sträcka benen bakåt och lite "uppåt", vilket oftast följs av en svansviftning i språnget.
Man ska nog inte heller lägga så stor vikt på hoppteknik utifrån ett foto, eftersom det inte går att se på fotot hurdan anridningen var och hur spänstig hästen är.
#5 och #6 Jag tyckte båda bilderna var fruktansvärt härliga! Första bilden ser hästen ut som den ska somna och andra bilden ser ryttaren och hästen så härligt glada ut!
(Förlåt lite OT)
lurvponnyn.vimeddjur.se
#11 Ja han ser ut lite så jämt, trött.. Men det borde inte vara vardagsmat att åka ända till skåne på sitt första meeting ;)
#14 - bilden är tagen lite sent i språnget, när hästen börjat fälla utlandningsställen. Men det ser i alla fall ut som att den fått upp framknäna ganska bra.
Jag minns att jag skrattade helt hysteriskt, Han hade tänkt att bryta ut (det va en serie) men jag tryckte till med ytterskänklen och han hoppade nästan från stillastående. Hästen tycker jag mer ser helt förskräkt ut :')