Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 3674 ggr
Caroline.H
0

Stöv i pälsen, skydd mot bromsar?

Jag och mina kompisar satt och diskuterade och jag skulle ge ponnyn ett bad efter ett långt sommarbete där han blivit riktigt, riktigt smutsig, så jag tänkte att han kunde få en skön dusch för det är något han dessutom älskar(för det mesta, haha)!

Så började vi diskutera och då sa min kompis att du borde inte bada honom för stövet i pälsen fungerar som skydd mot bromsar och det finns fortfarande ganska mycket broms. Jag sa att det enda jag hade hört var att stövet skyddade mot blåst och kyla, en jag hade aldrig hört något om att det skyddar mot bromsar? Är det så?

OBS Ridskoleponny!

//Caroline

Tusen
0

Anledningen till att man inte ska tvätta hästen är att man schamponerar ur fettet som sitter i håret. Detta fett är skydd mot så väl kyla som värma samt insekter.
Däremot är en ren dusch utan schampo inte farligt. Det är inte värre än att det regnar på hästen.

Stövet däremot har jag ingen aning om ifall det utgör något speciellt skydd. Det är väl hudavlagringar bara?

Lorita
0

Stövet ska man ryckta bort och som #1 undvika att tvätta hästen så att fettet förvinner ur pälsen.

För er som inte vet så rycktar man tills hästens stöv är vitt, kan ta någon timma i början och då är hästen ren.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Aribigga
0

Får man ställa en fråga på lite samma tema. Blir man svettig så kommer ju bromsarna direkt, men är det samma effekt om man bara är blöt? Jag duschade av James innan en prommenad när det var som varmast och bromsarna verkade inte vara så mycket på honom då.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Gronstedt
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Bromsar och blinningar verkar dras till lukten av varm häst, inte av blöt häst. En nyschamponerad häst slipper bli biten tills den börjar bli svettig igen.

Caroline.H
0

Okej, tack för alla svaren :) Jag ska prata med min ridlärare om det, så får jag se vad hon säger.

//Caroline

Zaphix
0

Skulle inte duscha av hästen ordentligt på sommaren, men å andra sidan så ryktar jag knappt ens på sommaren utan borstar bara bort den lera och smuts som behövs. Lera och smuts verkar hjälpa bra mot flugorna, så borstar mest i sadelläget vid ridning.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Elshira
0

Som sagt redan så är det oljan som är viktig för att hästen ska hålla sig torr = varm. Stövet och allt annat damm är bara att borsta bort. Vissa påstår att det skyddar hästarna mot insekter, men det lär ju nästan enbart gälla lerinpackade hästar… Bromsarna och knotten biter lika glatt på de hästar som blir borstade varje dag och de som knappt blir borstade alls här :) Jag menar, bromsar biter ju ett hål på ett par mm ibland, inte sjutton störs de av lite damm xD Möjligen att flugorna inte gillar att äta på "dammet" (de suger ju inte blod :P)

Vad jag vet så dras bromsen till värmen (såg en sorts bromsfälla och där använde de sig av en värmekälla då bromsarna skulle se ungefär som ormar~ med "märmekamera"). Och det borde stämma för här hemma är det alltid de mörka hästarna som drabbas värst, medan de vita (som man tycker borde "sticka ut") blir inte ens hälften så plågade. Borde ju bero på att solen värmer pälsen på de mörka…?

Jag skulle definitivt ha badat hästen, det är ju precis som vanligt regn :) Det är bara schampot man ska akta sig för om man inte vill förstöra pälsens naturliga egenskaper. Hästar som normalt sett inte fryser lätt och står installade kan man ju schamponera ibland, men går de ute dygnet runt är det viktigt att de får ha oljan kvar.

Hakuna matata!

Caroline.H
0

#7 Det låter ju bra, han fryser i princip aldrig och när jag använder schampo är det oftast på envisa fläckar, alltså väldigt små områden. Men jag tänkte storbada honom en gång nu, så här efter ett långt sommarbete för han ser verkligen hemsk ut. Men vi får se hur jag gör med badet.

//Caroline