H2go - någon som provat?
Har precis införskaffat mig en "H2go", en sorts plastsäck man ska lägga i skottkärran och köra med vatten istället för att bära hinkar. Säcken kan rymma upp till 80 liter vatten.
Nu är ju köpet redan gjort även om jag inte provat den ännu, men skulle ändå vara kul att se vad ni andra som provat tycker om den? Tycker den verkar väldigt praktiskt, särskillt efter som jag själv inte bör bära tyngre saker med mina axlar :)
För er som undrar vad det är för något så är et denna jag pratar om: http://www.hooks.se/Product.aspx?productid=710453
Hakuna matata!
Den fungerar bra! Fyll bara "påsen" helt så det inte skumpar till höger och vänster, blir jättejobbigt att köra skottkärran då :P
Sen glöm inte att lägga glidduken i skottkärran :)
Och denna fungerar jättebra på vintern om man inte kan ha vattenslag!
#1 Ah, att fylla påsen helt var ett bra tipps!
Glidduken kommer garanterat att användas :)
Det stod att man inte bör använda påsen i under -7 grader då den kan spricka… Men å andra sidan är det inte så långt mellan stall och hagar, och vattnet borde ju hålla värmen åt plasten tycker jag :P För 175 kr så får jag väll köpa mig en ny då… Å andra sidan dricker hästarna knappt ute på vintern, de äter snö eller väntar tills de kommer in ^^
Hakuna matata!
#2 Jag gjorde ju det dumma att glömma bort glidduken och hela påsen hamnade i badkaret :P det va inte lätt att hålla den så att vattnet rann ut. Vi använde oss av påsarna hela vintern istället för att bära/köra dunkar i kärran. En påse gick sönder men det får man räkna med när man är 8 st i stallet och ska hanskas med denna x antal ggr på vecka :)
Jag har också en sådan. Dock så tror jag att min har blivit lite sliten (trots att jag inte använt den så mkt) för det blir ofta blött där den har legat om den legat lite längre stund. Jag använder aldrig glidduken, tycker den är onödig =)
Jag använder bagen i första hans när jag är på tävling (speciellt flerdagars) och ska köra vatten till hästen. Där är alltid långt att bära och man har alltid för lite hinkar till hands =P Men har även använt den på flaket i pick-upen när jag kört ut vatten till sommarbetet.
Jag tror att man inte ska förvara den ihopvikt då det sliter på den. Ha den liggandes som den är eller häng den över en kant nånstans (tex på täckeshängare).
Medarbetare på westernridning.ifokus
Vill bara säga att jag provat denna "manick" nu, hade förväntat mig att det skulle vara väldigt tungt/klumpigt då jag aldrig skulel lyckas köra 4 höbalar samtidigt på kärran (a 18 kg).
Men det gick lekande lätt att köra ut vattnet, fyllde på nästan helt fullt som jag fick tips om, och det var inte en tanke på att behöva parrera några större vikter! Jag passade på att fulla upp alla nyinköpta 65 liters byttor bara för att det var så kul!
Förr hade vi 20 liters hinkar ute, och då fick man ju fylla på varje matning…
Nu kan jag fylla på en gång/varannan dag istället (förutsatt att dom inte hinner skita ner det…).
Läste för övrigt på buke(?) någon som hade testat denna till sommarhagarna, men att det varit svårt då att köra den i den ojämna terrängen. Tänkte bara säga att har man nu så så kankse en cykelkärra á la flakvagnsmodell varit passande? Typ en sånhär: http://www.monarkexercise.se/wk_custom/images/%7B1e04fd5e-8c46-4189-bcdf-94f5cb25b950%7D_7600-105.jpg
Jag märkte dock att där man vek den så blir det ju små märken, och det är ju antagligen försvagat. Så jag har den hänger över en rak sadelhängare nu, tack för tippset CelciusT ;) Det ultimata hade nog säkert varit en cykelkärra att dra den på så att den inte knögglar sig i kärran heller, men vad sjutton… Den verkar ju ha hållit för er, och får jag köpa en ny 2-3 ggr/året så är jag nöjd för det!
175 kr är ju inget att tala om då det spar mina axlar :) Hellre det än sjukgymnasitik!
Hakuna matata!