Bruksridning
Jag vill gärna göra en egen bana hemma för att ha att träna på nu när det snart är höst och mörkt och inte går lika bra att rida ut i skogen.
Jag har en någorlunda plan hage på ca 0,5 hektar, den bästa biten är 110 m lång och ca 40 m bred.
Hur bygger man bäst, snyggast och hållbarast en hemmabana? Vilka hinder är bäst att satsa på för att kunna rida mest varierat?
Vattenhindret tänkte jag skippa för min häst tycker inte om att gå i vatten och det skulle vara meckigt att bygga ett sådant i min hage. Tränar isf hellre vattenvana eller pressenningshinder på annan plats. Tror att underlaget är för halt också (höst + pressenning på blött gräs = halkigt).
Nån som rider bruksridning och har bra idéer för hur man skulle kunna lägga upp en bana? I vilken ordning man skulle kunna lägga hindrena och lite hur de kan se ut (material osv)?
Jag är inte ute efter att tävla så banan och hindrena behöver inte motsvara tävlingsstandard!
*Vill följa* :)

#2 - Det har jag gjort, men eftersom jag själv aldrig ridit nån bana skulle jag vilja veta lite mer om upplägg och vad man bör tänka på. Vilka missar jag bör undvika.
Tänkte att det kanske fanns aktiva här på forumet?
Jag rider ju trail vilket är tävlingsgrenen inom western för i princip samma sak (tror nog bruksridningen kommer därifrån?).
Släng upp massa hinder och träna på! Det berhöver inte vara på något visst sätt och man behöver inte gå samma väg varje gång. Ju mer variation du kan få till desto bättre. Det hela bygger ju på att vänja hästen vid konstiga saker som man kan råka ut för ute i verkligenheten.
Bro bygger du lätt av lite eu-pall med en playwoodskiva på. Grind kan du till en början använda två hinderstöd med ett rep mellan. Har du inte hinderstöd så hitta på något annat. Sålänge underlaget är plant där du lägger presänningen så är det ingen fara att köra på gräs även om det är vått, lägg bildäck eller stenar i hörnen. Bara fantasin kan hindra dig!
Medarbetare på westernridning.ifokus