Vad betyder hästens tecken?
Hejsan, när jag var liten läste jag i någon hästtidning om vad hästens olika tecken betyder, på panna och ben.
Jag tror inte på detta, för mig är det mest myter, men jag tycker det är otroligt roligt med sådant här ändå.
Men jag har dessvärre glömt bort var olika tecken sägs betyda..
Är det någon som vet någonting om teckens betydelser?
Ungfär som att en häst med stjärn är smart, en häst med bläs är envis, en hästmed två strumpor på frambenen kommer vara en trogen vän osv. Detta var bara exempel då jag helt enkelt inte kommer ihåg någonting om de olika betydelserna :)
Hur som helst, dela gärna med er =D
Detta är som sagt superintressant tycker jag!
Har aldrig hört talas om det.
Det enda jag har hört är att hästar med två virvlar i pannan är lite korkade. Och de har väl stämt rätt bra på de hästar jag träffat på, även om jag inte direkt tror på det heller.
#2 Haha okej :) Det det med virvlarna visste jag inte haha, en häst i stallet har två virvlar och hon är så smart att hon blir korkad haha x)
#1 Jag har hört tärtom att de bästa hästarna har två virvlar ^^
Annars så är väl fuxarna snabbast, bruna hästar trognast, svarta har ett förbund med djävulen och ljusa hästar är bara allmänt bra. Enligt arabisk tro eler något sånt.
Också nyfiken på vad tecnknen kan betyda!
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag har bara hört att två virvlar är "enmanshästar" vilket jag inte kan påstå då jag haft flera sådana, samt att fuxar ska vara envisa ^^
Hakuna matata!

Vist kan man undra ? ibland 
Haha. En "fuxmärr" är den värsta av alla. Både rödhårig och surkärring. Stämmer fint tycker jag på de jag träffat på, framförallt lite äldre sådana.
Men även där är det ju humoristiskt skrock :) Det är ju en kul stereotyp bara.
Det finns något talesätt på engelska som jag inte kommer på just nu. Men det innebär i princip att ju fler vita fötter en häst har desto jävligare är den, eller om det var tvärt om?
Googlade och hittade två ramsor:
One white foot, buy him. Two white feet, try him. Three white feet, be on the sly. Four white feet, pass him by.
The other says just the opposite:
One white foot, keep him not a day, Two white feet, send him far away, Three white feet, sell him to a friend, Four white feet, keep him to the end.
Hittade även några till där:
31574. "When your husband goes to buy a horse, he must buy one that has one white sock, for they are the sturdiest and work the best" (Mrs. L.S., F, 56, clerk, Bohem., Cleveland, 1958).
31575. A horse with a white leg is the sign of a weak horse (Mrs. L. S., F, 58, h.wife, Leban., Cleveland, 1956).
31576. When a horse has three white stockings, buy it (Mrs. P.M., F, 46, nurse, Ger.-Ir.-Fr., Wapakoneta, 1958).
Medarbetare på westernridning.ifokus
Sedan har jag hört att dom med 2 eller flera virvlar i pannan är jävliga, men intrelligenta.
#6 Det med en vit fot sägs komma från mongoliet. Där man hade mycket mer vikt på vänstra framhoven pga utrustning och ridning, och att vitt horn lär vara mjukare/sämre. Så en häst med vitt på vänster fram höll inte lika bra.
Men det är ju generellt och utgår dels från att vitt horn är sämre, och dels från snedbelastningen, så om det stämmer är ju svårt att säga :P
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Det med vita fötter, menar man vita tecken då eller vita hovar? Om det är hovar föredrar jag den understa haha.
#10 Det går väl ofta hand i hand? Vita tecken ger vita hovar.

Vita hovar är porösare än mörka men växer fortare, jag föredar randiga hovar, det tycker jag är dom hållbaraste. Då dom växer fortare än svarta och slits inte så lätt som vita.
#12 Jag har alltid fått höra att det är så mycket sämmre med vita hovar än med svarta, just att de är för mjuka. Men har själv aldrig kunnat dragit någon slutsats av det själv då vi haft ungefär lika mycket "problem" med vita, randiga och svarta hovar.
Just nu är det bara hingstarna som har enbart vita hovar runtom i stallet, och de är hårda som sten. Inte en tanke på att sätta på skor där i.af! xD Bara att rida över allt bäst man vill! Å andra sidan har vi ingen häst som behöver skor just nu :) Senaste var ett par svarta och ett par randiga/vita hovar :)
Jag skulle gärna se någon form av studie på detta o.O Skulle vara intressant att veta "fakta"!
Känns ju som att det lika bra skulle kunna vara en "skröna" om att hästar med vita hovar är sämmre efter som många arbetshästar var enfärgade förr tycker jag (om man inte ser till typ shire/tinker). Och att enbart en strumpa inte heller var fint nog åt herrskapet efter som 4 lika strumpor var "finare".
Som sagt, skulle vara kul att veta!
Hakuna matata!

#13 jag tror det är en skröna, när det gäller får vill man inte ha vita klövar för dom växer så fort och behöver klippas oftare.
Jag hade en fux med fyra vita ben och randiga hovar och hennes hovar verkade jag var 4:e vecka.
#14 Jasså, det visste jag inte om fåren 
Hakuna matata!
Vad jag vet så finns ingen studie om hurivida vita hovar varken växer fortare eller är mjukare/slits snabbare.
Därremot så är det en allmänt påstående bland många hästmänniskor att det faktiskt är så. Men jag vet inte, jag har sjläv haft olika erfarenheter av alla sorter och kan inte själv se något samband.

#16 Jag tror det är helt individuelt och beroende av kost och träning också.