Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 5318 ggr
Rafflan
0

Ute box vs Inne box?

Vad skulle ni säga är för och nackdelarna?

Zaphix
0

Bättre luft i utebox, ser ingen större nackdel med det, bara fördelar.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Lorita
0

ända nackdelen är väl att vattnet fryser om man inte har el uppvärmt vattenkar, så det blir ute box om jag måste välja box (själv föredrar jag lösdrift)

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

CaptainBunchie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om jag skulle bygga ett stall skulle jag bygga boxar som var "både och". Det är som ett stall, fast i varje box finns det en dörr ut. Om man stänger stallet så blir det som uteboxar. Oskyldig Någon som vet förresten om detta funkar?

Annars väljer jag nog helst stall, varmare på vintern, blåser inte, vattnet fryser inte (lika lätt iaf) och man kan ställa hästarna i gångar osv :) Annars har uteboxar bättre luft :/

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

CelsiusT
0

Helst lösdrift, och som komplement utebox är det jag gillar bäst.

Jag vill dock ha en uppvärmd del där man kan ta in och göra iordning inför ridning osv.

Fördelar med utebox är som tidigare skrivit bättre luft, hästarna kan få kika ut och se vad som händer = mer stimulering, om man normalt har hästen på lösdrift så blir det inte så stor omställning om man vill låta dom stå på box någon natt ibland, man måste inte ha så stort stall för det innebär ju att man kan ha boxar rätt ut på stallplanen vilket gör det billigare när man bygger.

Nackdelarna med utebox är väl om vattnet fryser, men det gör det i kallstall, på lösdrifter och i hagarna med under vintern.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CaptainBunchie
0

#4 - Ville bara säga att i vintras hade vi två hästar i ett kallstall, då frös vattnet när det blev kallare än kanske -15 grader ute, om det är fler hästar blir det betydligt varmare inne :P

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

CelsiusT
0

#5 Ja det är sant, antalet hästar i förhållande till storlek på stall och dessutom hur det är byggt avgör för hurivida vattnet fryser i kallstall eller ej.

Tusen
0

Jag skulle aldrig ställa in mina hästar i en utebox (på vintern). De har ju inte en chans att kunna röra på sig om de fryser. Lösdrift älskar jag men ska de stallas ska de stå i stall som åtminstonde håller en temperatur över noll grader.

CelsiusT
0

#7 Det beror ju iof på storleken på box i förhållande till storleken på hästen =P

Tusen
0

#8 Så stora boxar byggs väl inte.Flört Våra galopperar och travar för att hålla värmen då det är riktigt kallt. Det kan man knappast göra i någon box alls.

Zaphix
0

#9: Min häst står still ute och äter även när det är under -25 ute. Hade som kallast -28 i vintras, och han rörde sig inte speciellt mycket ändå.

Hade inget täcke då heller, så har han bara mat hade inte utebox gjort någon skillnad ifrån en stor hage. Han skulle inte rört sig för att hålla värmen ändå.

Men å andra sidan har jag ett kallblod, dom klarar ju endel kyla.

Min och Dackes blogg

Elshira
0

Utebox är ju väldigt bra, framför allt för hosthästar i och med att det blir mer luft. De två boxar vi har är inte särskillt täta (modell mini lada typ) men vi har så man kan stänga dörren och på så vis kunna stänga i det lite mera när det är riktigt kallt och/eller blåser som f*n.

Grannen har lite nyare uteboxar som är täta, även de kan man stänga helt. Men där kan de få upp lite värme i.af om alla hästar står där inne.

Men ska man bygga nya uteboxar så hade jag personligen gjort så att man kunde stänga till helt, men med någon form av ventilation så man kan reglera det om det kanske visar sig att det blir för fuktigt eller så i efterhand. Det räcker ju nästan med ett hål i vardera ända av boxraden (om man nu har kanske 2-3 stora boxar) som man kan öppna/stänga efter behag. Då menar jag alltså för de dagarna då kylan kryper ner under -20 eller så, eller om man har frusna hästar kanske.

Nackdelen är väll kanske att vattnet fryser (fort!), men känner man att man vill bygga nytt så kan man kanske kosta på sig att dra in frostfria ledningar till boxarna där man kan ta varmvatten.

I övrigt så tycker jag nästan att det är mer eller mindre nödvändigt att ha en plats att ställa upp hästarna på som kankse är extra upplyst, ett rent golv om man behöver ta reda på sår eller liknande. Och ha det uppvärmt är ju inte helt tokigt.

Mrn jag har faktiskt aldrig upplevt att hästar som stått i uteboxarna vi haft (som varit lika kalla inne som ute) har frysit, såvida de inte gör det annars också. Bara kyla är ju sällan ett problem för hästarna utan det är ju just vind och väta som gör att de fryser. Så har de bara "fyra väggar och tak" så klarar de flesta det. Har de dessutom en tjock bädd att ligga på blir det varmt och mysigt där :)

Hakuna matata!

Tusen
0

Men varför inte ha lösdrift i stället för uteboxar då? Vad är vitsen med en utebox?

CelsiusT
0

#9 Har aldrig varit med om att en häst galopperar för att hålla värmen. Då gör dom ju av med energi och dessutom riskerar att bli svettiga.

#12 Kanske för att man har behov av olika typer foderintag. Kanske om man av annan anledning behöver ha hästen under den formen att man vill ha den på box. Eller som ett komplement till lösdrift.

Zaphix
0

#12: Man kanske inte har egen gård och ha chansen att välja lösdrift?

Alla har inte möjligheten till att ha hästen hemma utan får välja bland de alternativ som finns. Häromkring finns ingen inakorderings-lösdrift, så det valet finns inte. Hade jag däremot haft det valet hade jag valt lösdrift.

Nu har jag iofs inte utebox heller, men hade valt det hellre än ett vanligt stall.

Min och Dackes blogg

Tusen
0

#14 Men det är det jag menar. Om man hyr in sig i ett stall med uteboxar tycker jag verkar konstigt. På sommaren okej, men på vintern förstår jag inte. Och har man ingen egen gård lär man inte kunna ha uteboxar heller. Tänker jag fel?

#13 Det verkar rimligt med olika foderstater och att man därför har dem i box.

Men nog springer våra hästar i alla fall för att hålla värmen. Det är väl ett naturligt beteende för att få upp värmen. Inte behöver de väl springa sig svettiga för det.

Lorita
0

Det är väll genom att äta som hästarna håller värmen Obestämd

Tusen
0

#16 De äter väl för att orka hålla värmen. Om man rör på sig och inte står stilla så går det visserligen åt lite mer energi men om de får bra foder så orkar de att röra på sig utan att tappa hull. Det är ju genom den ökade blodgenomströmninen som kroppen värms upp.  Det är inte tuggandet som ger värme.

Lorita
0

Då fryser mina på vintern för inte spriger dom mer när det är kalt.

Jag har också alltid fått lära mig att tuggandet och maten är brasan som värmer hästen. När hästar blir kalla är vid regn och blåst och i ute boxar varken regnar det eller blåser.

Zaphix
0

#15: Skrev ju att jag hellre hade valt utebox än vanligt stall.

Just för att luften är mycket bättre och det är mer stimulerande miljö, min häst fryser inte.

Min och Dackes blogg

Rafflan
0

Men om hästen är frusen får man väl se till att ha täcke och mycket grovfoder när det behövs?

[Grabbarna-A]
0

Hästar springer inte för att få upp värmen, tvärtom, fryser dom så står dom stilla och kurar ihop sig. Det är maten som håller dom varma.

Jag har egen gård och har precis ställt upp 2 uteboxar. Vill helst ha dom på lösdrift men väljer att ha dom inne så jag vet vart dom är under natten Tungan ute. Dom har halm och mkt hö i boxarna så dom  kan äta hela tiden och blir det kallare än kallast så får dom väl ha täcken på sig. Enda problemet som jag ser är väl vattnet då då, men luften kommer alltid vara bra.

Har även en liten "lada" med 2 boxar som man kan stänga, där är det bara några grader varmare än ute, som ett kallstall kan man väl säga.

Tusen
0

Ja, ja,  våra står i alla fall inte stilla på vintern och rent biologiskt stämmer det inte.

[Grabbarna-A]
0

#22 Mina är oxå väldigt aktiva i hagen, året om, men det är inte för att få upp värmen Flört

Elshira
0

Vi har haft några hästar som varit väldigt lättfrusna av sig, räcker med att det regnar irdentligt på sommaren. Då står de ihopkurade och skakar. Får dom bara lite mat så slutar de nästan omedelbart :) Samma på vintern. ser alltid till att de får lite extra mat ute så de inte fryser. Rör på sig gör ingen av dom, mer än fram och tillbaka vid grinden när dom vill in :p Jag trodde det var allmänt känt att hästarna producerar en del extra värme när magen tar hand om maten. Har inte tid just nu att hitta någon undersökning om drt, men vet att jag läst det i.af. Och att det fungerar utmärkt här. Så på vintern är väll eg fri tillgång det bästa om man kan, vilket vi inte har möjlighet till just nu. Men lösdrift + fri tillgång gör nog att få hästar fryser utom de med riktigt tunn päls.

Hakuna matata!

Alma-G
0

Innebox :)

CelsiusT
0

#22 Vad menar du med att det rent biologiskt inte stämmer?