Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 609 ggr
LinneaG
0

Beslutsångest!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu vet jag inte riktigt vad jag vill längre…

Som ni kanske läst så har jag hittat ett femårigt vbl sto som jag tänkte köpa nu till maj. Men nu har jag fått lite beslutsångest! Jag vet inte om jag ska ta henne, en ung och oinriden häst. Eller om jag ska försöka hitta någon lite äldre läromästare och ha på foder ett tag, så jag lär mig mer, för att senare kunna ta en yngre häst. Femåringen kommer förmodligen finnas kvar ett tag framöver, då ägaren inte riktigt ville sälja henne.

Så nu är frågan:
Ska jag ta femåringen och göra mitt bästa med henne, rida in henne och sedan ta lektioner och försöka utbilda henne med hjälp av en tränare.
Eller ska jag försöka hitta en läromästare att ta på foder och lära mig mer, ta lektioner och utbilda mig själv istället.

Vad tycker ni?

Snuttan2
0

Är du osäker på om du klarar av att rida in en unghäst och utbilda den kanske det är bättre att låta bli? Är ju lätt att det blir fel och du lär unghästen fel, en nybörjare kan inte lära en nybörjare heter det ju ;)

Kan inte du först, hur ska du kunna lära en unghäst? Jag tror på att hitta en läromästare som du kan få lektioner på först så att du själv blir skolad innan du kan skola ngn häst :p

mazze
0

Eftersom att du själv verkar tvivla lite så låter det bättre att försöka hitta någon häst som kan mera. Det är oerhört lätt att göra fel med en "unghäst" om man inte vet vad man ska göra. Men det är bara du själv som kan bestämma. Lycka till!

bubbelbubbel
0

jag tror också att det låter bäst om du skulle ta en läromästare.
det ligger mycket i vad snuttan säger..
jobbigt beslut att ta bara..

LinneaG
0

Ja, det mesta lutar ju åt att ta en läromästare på foder.

Jag har hittat några som jag ska ringa på imorgon:

hbl valack, 13 år, står dock inget om utbildningen.
hbl valack, 19 år, tävlat msv hoppning, pigg för sin ålder.
hbl valack, 10 år, tävlad msv dressyr, startad lättare hoppning, men har en lindrig form av kissind spines? vad är det?
hbl valack, 15 år, står inget om utbildningen.
hbl sto, 12 år, välutbildad, tävlad i dressyr o hoppning m placeringar till regional nivå, tränad terräng.
hbl sto, 17 år, står inget om utbildingen.

Jag ska fortsätta leta lite mer annonser..någon som hittat någon som kanske skulle passa?

Snuttan2
0

KS är att kotorna i ryggraden ligger emot varandra och skaver så att brosk börjar bildas. Det kommer vad man än så länge hittat i stort sett bara ifrån att hästen inte rör sig som den ska = ta inte den hästen, den är knappast korrekt riden och kommer ha svårt för sig att jobba i en bra form. Kan även komma att bli problem med, ryggfel är inte lätta.

Lycka till imorgon på telefonen :)

LinneaG
0

#5 - tack för förklaringen! Då stryker jag den hästen.

LinneaG
0

#6 - Araben lät bra, bara den inte är för liten, men jag ringer ägaren till den imorgon!

gejsa
0

Ja, Linnea det har jag väl skrivit förut att jag tycker du ska ta någon äldre häst. Helt klart bättre. Tvivlar man själv så ska man nog göra så.

reddie
0

Låter som ett bra beslut Linnea, att ta en äldre häst först.

LinneaG
0

Tack att alla håller med! känns lite lättare nu =)

LinneaG
0

På onsdag ska jag provrida ett 17 årigt hbl sto i Vallentuna.

gejsa
0

Ok! Lycka till.

Magica
0

#4 KS är när tornutskotten ligger an mot varandra pga brosk bildning och det kan uppkomma ur många olika företelser. forskningen har inte kommit fram till vad som är orsaken.

jag tycker att du gör rätt i att stunta i den hästen. hoppas du hittar en du trivs med. Lycka till Glad