Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 6655 ggr
Elshira
0

Att använda torv?

Vi funderar på att prova och ev övergå till torv (om det fungerar bra). Dels för att vi har kallstall = på vintern måste stallet hållas stängt för att inte vattnet ska frysa, och dels för att gödselhanteringen (spridning och att få bort det) blir lättare än med halm. Just nu har vi det liggandes tills det blir jord och sprider sedan ut det, men vore ju lite lättare med torv. Det kan man kanske till och med säcka och sälja ^^

Jag är medveten om att torven ska hållas lätt fuktig, och det verkar som de flesta har det i form av bädd? Vi vill i.af ha ett ordentligt tjockt lager så det är mjukt och skönt att ligga på, så bädd är det jag hoppas på fungerar.

Ni som har torvbädd, hur mockar ni?

Vi har ju som sagt halmbädd och plockar ut bajset och ev kiss vid behov lite då och då samt storrengöring någon gång/året ofta efter vintern). Kan man göra liknande med torven?

Bajsen är ju inga problem att plocka ut med torven givetvis, men undrar främst hur ni gör med kisset? Ser ni till att det är så tjockt lager att hästarnas kiss sjunker ner men att de inte kan trampa upp det?

Hur fungerar torv med lite grisigare hästar? Får man bara lägga på lite nytt överst då och köra ut allt någon/gång månad?

Halm är ju alltid bra att ha för hästar för att ha något att plocka med, hur fungerar det med att ha en torvbädd och bara lite halm överst? Blir det ihoptrampat till slut eller går det att hålla isär lagerna? Givetvis kan de ju få en kaka halm bredvid höet att äta, undrade mest :)

Och ni som använder torv både bädd och icke bädd, hur mycket går det åt/månad? Jag täner på dessa balar man brukar hitta på granngårdne mm (den storleken alltså).

Givetvis skiljer det ju en del på ponny och häst så ni får gärna skriva till storlek på häst, samt om det är en väldigt grisig eller extremt renlig individ!

Hakuna matata!

Gronstedt
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vi har torvbäddar där jag står. Gödseln tas ut dagligen, kiss tas ut om det blivit våta "torn" eller om hästen alltid kissar på ett ställe, så det blir en sjö där. Om skorna sjunker ned till ankeln i något blött, så tar man alltså ett greptag där ända ned till golvet. Sedan jämnas ytan till och man ser till att det hamnar lite torrt över den blöta fläckarna.

För grisiga hästar, som skiter överallt och trampar runt, är torv ganska jobbigt, man kan få skrapa av hela ytskiktet. För dem som alltid gör det de ska på samma ställe är det enkelt, men man kan behöva vattna där de INTE gör något, för att torven ska ligga stilla där utan att det blir ett hål när de rör sig.

Vi har bara stora hästar (över 160 cm) som står inne ganska stor del av dygnet, och de gör åt ungefär 2 torvbalar vardera i veckan.

Rynkel
0

Jag har alltid haft tjock bädd, har haft min i två år och endast tagit ur kiss vid enstaka tillfällen då det kommit upp till ytan så att säga. Annars är det bara bajset som gäller och det har funkat prima. Kan tillägga att jag är otroligt pedantisk när det gäller mockning av min box, men för mig tar det endast ca 10 minuter att mocka, om ens det och det ser väldigt fräscht ut i boxen. Sedan har jag väl haft lite tur med att mina hästar blivit renliga hos mig med :))

Jag har aldig vattnat min torv, har aldrig tänkt på det ens ;p

Min nya häst vandrade i boxen när jag fick henne och efter min pony hade jag en tjock bädd och rätt mcyket torv på det, så sedan i februari har jag endast lagt in en torvbal. Men det har ändå varit otroligt fräscht, som jag sa, pedant#1 här borta. Så jag tycker att torven håller längre än t ex spån. På vintern brukar jag dock lägga in lite spån så att torven inte fryser vilket den lätt görannars, blir till hårda bollar. Inte kul :( Jag står också i kallstall

Vi har även några grisiga hästar (eller mindre pedanta mockare? ;)) i vårt stall där jag tycker det är extret jobbigt att moca och det känns inte som om det blir speciellt mycket bättre efter mockning, så man får väl se hur ens häst är. Min ponny var som sagt mycket renlig och därför hade jag jätte mycket torv, och hästen vandrade så det var jobbigt att mocka när hon kom, men nu är även hon renlig när hon inte trampar runt så även hon ska få en tjock bädd. (Jag har en tjock bädd redan nu, ca 1dm men jag tycker det är mysigt att ha tjock bädd och sedan ett gott lager torv över) :)

trex
0

Jag mockar som ovanstående, vi har också kallstall = ej uppvärmt. På vintern fryser översta lagret av torven inte kul, går inte att mocka, det har vi löst genom att blanda med kutterspån. I år skall vi prova halmpellets och se om det blir bättre.

Obestämd

Tusen
0

Vi har heller aldrig vattnat torven. Det har inte behövts. den är lite fuktig i plasten då man öppnar den och det brukar räcka. Har haft torv i över 10 år och ansre det överlägset. Det enda är att riktigt kalla vintrar måste balarna hållas inomhus då de annars fryser. Om bara balarna är mjuka då man öppnar dem brukar de heller inte frysa i boxen mer än längst ner i botten. Men det är bara att lägga på mer ovanpå. Det går åt allt från en bal i månaden till 1½bal i veckan beroende på häst. I snitt två i månaden dock.

lisette
0

håller med tusen om att torv är överlägset.

nackdelar är ju bla att bädden kan bli hård som sten på vintern. förrförra året fick jag börja lägga in halm för att bädden var så hård pga kylan. sedan fryser balarna, det är ju alltid lite fukt i dem. jag fick ställa in balar i hallen så de tinade.

jag slängde in halm till hästarna för att tugga på. funkar utmärkt. tar enbart ut skiten och om det är extremt blött. man ska röra så lite som möjligt i bädden.

brukar vattna och trampa till bädden, men hästarna sköter det bra själv med.

Elshira
0

Ska tillägga att våra bäddar med halm (som är blöta längst ner i botten) i.af aldrig frysit, och på vattenhinkarna kan det ibland - de som sitter vid fönster få ett tunnt lager is på sig när det är riktigt svinkallt.

Annars brukar vi alltid hålla över nollan precis, och då det är sådär -30 ställa in en fläkt några timmar.

Men för övrigt - tack för bra info!

Detta med grisiga hästar (vi har en som trampar runt allt) går ju faktiskt att lösa med att endast denna få ha kvar sin halm t.ex. :)

Har nu köpt hem 4 torvbalar och en grep att testa med (köpte en med "kanter" upp och baktilö, känndes som det var det bästa att "sila" med?). Den allra renligaste hingsten är väll ingen bra försökskanin då han är extremt renlig… Men andra hingsten får vara försökskanin då han skiter på en sida, ligger på den andra och kissar i mitten. Så det borde ju ge en relativt bra utvärdering :)

Kan ni för övrigt rekomendera några märken? Köpte Granngårddens egen just nu, de ligger bara 3 min här ifrån… Kostade 99 kr/bal men det verkar vara standard just nu? Dock kunde man få för 94 kr/st om man köpte pallvis (15 eller mer).

Såg inte hur måna liter det var, men de var lika stora som "vanliga" spånbalar tycker jag. RS trovströ verkar några rekomendera och det är 250-300 liter för samma pris, men tyckte någon skrev att de balarna är lite större? Isf kanske man ska försöka köpa dem istället…?

Hakuna matata!

lisette
0

jag tycker det är vansinnigt att köpa de balarna. har du kollat omkring dig om det inte finns en torvproducent nära? de balarna är betydligt billigare. jag betalde 45:-/bal för samma storlek som de man köper på tex GG.

Elshira
0

#7 Visst hade jag kunnat åka några mil bort, men då hade ju bensinen kostat i.af. Så jag tyckte att det var skit samma… Nu när jag bara ska testa alltså.

Såg för övrigt på RS produkter ( http://www.rsprodukter.com/priserOrder.html ) att jag faktiskt bor tillräckligt nära för att få det hemlevererat!

Köpte man 6 pallar á 108 balar 25-300 liter/st så kostade det 71 kr/bal inkl. hemkörning. Ca 70 kr är det billigaste jag har sett ändå i butikspriser, och då var det ett par år sedan… Ni får ju ha i åtanke att jag bor i norduppland och att det inte kryllar av hästgårdar som i södra sverige där priserna brukar kunna sjunka betydligt (tycker jag) :)

Vi har 6 normalgrisiga (eller ja en jätte renlig och en skitgris så det jämnar ut sig…) B-ponnyer i 9 kvm boxar. Kan jag kankse räkna med 3 balar/månaden/häst? Isf räcker ju en sådan uppsättning lite drygt 6 månader.

Blir torv "dåligt" (torrt…?) av att stå några månader, eller ska det hålla sig fint även så pass länge…?

Hakuna matata!

Elshira
0

För övrigt - vad ska man kolla efter när man letar efter en bra torv? Att det inte dammar givetvis. Men ska det vara väldigt fint, lite små bitar i?

Läste någon stans att en bra torv kunde man packa ihop som en snöboll~

Såg ju lite olika recensioner om olika sorters torv och några ansåg granngårdens som skit (var dock ett par år gamla trådar), men vad är det som förutom damm och pris gör en torvsort bättre än en annan?

Hakuna matata!

lisette
0

nej torv håller sig hur länge som helst. har haft torvbalar som varit två år gamla och torven var lika fin som när den var ny!

just det där med att uppskatta är sjukt svårt. jag använde typ 1 bal på två månader på mina inte smutsiga hästar. det går ju åt som mest i början när man lägger bädden.

jag hittade en jättebra sida där man kunde se vad på ett ungefär vad åtgången på torv är. ska se om jag kan hitta den igen.

lisette
0
Elshira
0

Såg nu en annons på blocket om en som säljer kvarvarande RS torvbalar för 60 kr/st några mil bort bara. Finns det kvar är det ju perfekt att ta hem och prova! =)

Hakuna matata!

lisette
0

såg #9 nu.

vissa torvsorter är mer "fina" i torven än andra. jag gillar när det är lite klumpigt och finns lite rötter osv i torven. mina hästar har gillat att pilla med rötterna.

tror det är en smaksak, men jag gillar lite grövre torv. är den för fin så är den svårmockad tycker jag.

kan man packa torven som en snöboll så måste den vara ganska fuktig och då kan man ju bara gissa att det blir ganska fruset på vintern. =)

vet inte det där om torvsorterna, men rent logiskt borde det väl bero på var torven är bruten? sedan har väl alla tillverkare olike sätt de behandlar torven på. hur mycket de rensar den osv?

lisette
0

#12 ja det är klart du ska göra det! tycker du itne att det funkar till många av hästarna kan du ju ha det till din renligaste! =)

det blir så galet lite gödsel av torven om man mockar rätt. jag har inte ens fyllt min gödselvagn detta året.

Elshira
0

#14 Är inte van med särskillt mycket gödsel här heller. Vi lyfter upp skithögarna på halmen, vickar över - tar bort den fina halmen och lägger tillbaka i boxen ^^

Tänk om alla kunde vara som gammelhingsten… Han skiter på en yta av 40 x 40 cm EXAKT upp mot en vägg. Kissar gör han i ett hörn och absolut ingen annan stans. Han har en egen hög med dynga där det ligger bara bajs… Haha! Men hoppas på att få fler fina högar med torv som blir fin jord Guld i mun

Hakuna matata!

Elshira
0

Nu har jag kört ut den gamla bädden *PUH* och lagt in två balar torv (3x3m), vattnat lite, vänt och trampat till det någorlunda… Jag är helt SLUT! xD Ska lägga på en hel bal till ovanpå löst med…

Var lite pilligt att få isär det då det var packat åt ett och samma "håll", men med kniv och lite finess gick det snabbt. Första balen tog 20 min, andra balen 5 Oskyldig

Jag vet ju som sagt inte hur en "perfekt" torv är, men jag vattnade den lite i.af så den blev aningen fastare. Den går dock absolut inte att krama till några formationer dock, om det nu skulle gå dvs :)

Blev possitivt överaskad vad det gäller dammet, man såg ju att det smulade en hel del och armarna blev fulla. Men så kom jag på att jag inte allt kände något i näsan…? Så jag höll upp en näve mot fönstret och smulade sönder, och det dam rakt ner bara! Inget virvlande av fint damm i 30 min efter som när man halmat inte! Fungerar det lika bra som det ser ut så är jag såld! Skrattande

Det enda jag funderade på var att det var ganska så trådigt, alltså inte någon nämnvärd mängd "klumpar" utan att det var som ett fint nät - så det var inte särskillt lätt att "vaska" ut det genom grepen. Är det normalt för torv eller skiljer det sig mellan märken? Granngårdens torv var i.af bruten i sverige av vitmossetorv om det gör någon skillnad. Men antar bara att man helt enkelt får pilla lite mer när man tar upp bajsen? Glad

Även om torven inte dammar så så ska jag nog ändå ta mig i kragen och köpa hönät (finmaskiga, inte de "klasiska" till transporten) till hästarna om de ska stå på torv. Dels för att det räcker längre, dels för att de inte ska stå med näsan I torven, och dels för att höet inte ska komma ut i boxen. Men de får givetvis vara på marken. Låter det som en bra ide? Oskyldig

Hakuna matata!

CelsiusT
0

Jag gillade inte att ha torv enbart ute i lösdriften (stor öppning) då det på vintern fryser och blir stenhårt. Annars är jag helt såld på torv.

Köpte nu förra veckan granngårdens och den är som du beskriver lite trådig och svår att mocka. Gillade inte den. Har köpt deras förr och då har den inte varit sådan, så blev lite besviken.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CaptainBunchie
0

Det blir så mörkt med torv enligt mig Oskyldig Men det är ju bara min åsikt :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

niare
0

jag har använt torv dock inte som bädd, det går åt ca 5  i månaden och mockar bajs å sånt och kiss när det börjar kännas vått. vattnar aldrig heller och har kallstall så kallare inne än ute, använde halm över men det blandas ihop, det neg med torv är att allt blir så skitigt tycker jag som täcken och det. tycker granngårdens torv är jättelätt att mocka med, men brukar annars köra torvblandningen den är ganska bra och fryser inte lika lätt i förpackningen på vintern

lisette
0

#16 den kanske är trådig pga det var mossa? det känns ju som om det borde bli mer trådigt av det än om det bara är gamla löv.

jag hade med hönät, min ponny gillade att dra ut höet o lägga sig i det istället för att äta. men hönät på golvet är ingen bra idé, det kvittar ju om de är finmaskiga.

då är det bättre om du har möjlighet att sätta upp en skiva i en hörna o lägga höet där bakom.

Elshira
0

#20 Jag tänkte ha slow feeding nät, men sätta upp det kommer jag inte göra. Spilker de för mycket så gör jag ett litet "foderbord" i ett hörn :)

Hakuna matata!

CelsiusT
0

#21 När ud har nät för långt ner mot golvet så finns det risk att hästen fastnar i det. Jag hade en skiva spikad i ett hörn där jag la höet bakom och det fungerade jättebra, där kan du ju lägga slow feed påsen. Men att ha ett hönät utan skydd nere vid golvet är inte att rekomendera.

Elshira
0

#22 Ingen av våra är skodda, ohc inte har dom grimmor på sig heller när dom står inne, så så förfärligt mycket finns det itne att fastna i. Att hänga upp dem kommer jag aldrig göra då det blir en onaturlig ställning för hästen att äta i. Men med tanke på att jag redan nu ser hur "grisigt" det blir med hö i torven så kommer jag med största sannolikhet sätta upp plankor oavsett.

Men än så länge är det bara på prov som sagt!

Detta med att torven är trådig - hur vet man om den är det eller inte (mer än att titta på balarna)? Är moss-torv billigare eller dyrare? Läste att mosstorven suger upp bättre just i och med mossans kapillärer. Den torv som inte kommer från mossa, dammar den möjligtvis mera kanske (efter som den är mer finfördelad)?

För övrigt, hur får man till en bra bädd med mossa, liksom från början? Just nu har jag inte "hunnit" skotta ut något kiss ännu, och det får det ju att börja brinna. Men även fast jag vattnade (lite) och stampade två balar (9 kvm) och lade en löst ovanpå så var det ju snart omkringgått. Så just nu ligger all torv lös. Ska jag vattna så pass mycket att den nästan blir våt och liksom "fastnar" bättre? Behöver den kanske vara tjockare (är ca 1 dm högt nu)?

Kom för övrigt på detta med kalken, jag trode det bara hade med amoniaklukten att göra - men det kanske är en viktig faktor för att bädden ska kunna brinna ihop?

Tänkte jag skippade det efter som jag ändå ska måla om i stallet snart (varav vi endast har en provbox med så vi slipper fylla upp för att sedan kasta).

Hakuna matata!

CelsiusT
0

Jag kör löst och sedan tar jag inte ut kisset och då blir det tillslut en bädd. Men ska man absolut ha en bädd från början får man nog vattna ganska mkt så den sätter sig. Det får nog bli lite ordentligt blött, typ som när odm kissar, och sedan låta det torka.

Har aldrig gjort det själv, men borde inte torven bli lätt att fördela igen om den varit blött med vnligt vatten? Det är väl pga just kisset som gör att den sätter sig?

Elshira
0

#24 Det har du nog rätt i :) Vi kör väll helt enkelt med växelströbädd tills vi målar om då så blir det lite billigare när vi sa köra ut det snart ^^

Hakuna matata!