Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 6225 ggr
kaka1234567
0

Strålröta

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad annser ni är bäst mottt trålröta ?

Är kära verkligen så bra ? Torkar de inte ut mycket !!

Och om man nu ska ta kära villken ska man ta vilken är bra Och ska man både ha utan på och innan för ? Man bör väll inte ha utan på med tanken på porerna!?

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

silverorm
0

Jag har alltid penslat med tjära på hovslagarens inrådan, inte utanpå hoven utan där det är angripet vid strålfåran, men det kanske har kommit ut nya preparat på senare tid?

Elshira
0

Vissa sger tjära är dåligt - jag tycker det är bra… Men det ska inte användas för jämnan utan bara som extra skydd då det är väldigt blött.

Själv brukar jag använda mig av väteperoxid och/eller jodopax för att skölja ur med. Sedan sätter jag i bommulstussar med jodopax eller ev "Dry feet" (väteperoxid blandad med kopparsulfat i en lite mildare lösning, ren kopparsulfat kan hovis använda ibland för att bränna rent ordentligt) i strålen om det är en "grop" och strålfårorna. Blåspray/sårspray (blå/lila…) är också bra att ha på hoven efter "tvätten" om man inte tar kopparsulfaten.

Låt sedan hästens hovar torka upp (gärna på gången så ingen smuts trampas i) och ha desan på lite tjära - men endast på strålen och ev i strålfårorna. Tjäran är int direkt uttorkande i sig, men släpper ju inte in några nämnvärda mängder fukt (blir uttorkande på så vis), men det är ju det man vill när hästen har strålröta - men också därför endast själva strålen och inte resten av hoven ska penslas!

Hakuna matata!

Tusen
0
Zaphix
0

Min häst hade strålröta i våras, använde blåspray för att torka ut det. Fungerade helt okej.

Fick då tips om äppelcidervinäger som visst ska fungera bra mot röta också.

Att lägga tjätdrev skulle jag dra mig för in i det längsta, tjära är giftigt-

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Carrui
0

Det jag har lärt mig - funkar med joniserat silvervatten och äppelcidervinäger. Sen dra ner på sockret i hästens foder och motionera. Strålen ska ha kontakt med marken.

Så har jag lärt mig att man behandlar / tar bort strålröta.

Elshira
0

Visst är tjära giftigt men knappast så de dör av det såvida de inte äter ur burken… Både jodopax och blåspray är ju giftigt det med Flört

Äppelcidervinäger som "vardagsbehandling" i förebyggande tycker jag låter intressant, det ska jag prova!

Hakuna matata!

CelsiusT
0

Blåspray eller väteperoxid först och sedan kladda på med lite vanlig trätjära (köp billigt i färghandeln eller liknande). Tjäran stänger i första hand ute fukten (vilket i längden har en uttorkande effekt).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lena90
0

Jag kör samma linje som #5. Funkar jätte bra :)

Carpe diem!

niare
0

har nått i stallet som jag köpte som man sprayar på och funkat superbra är mot strålröta mm men hittar inte vart det säljs mer.