Sadelgjort 115 cm?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det verkar ju när omöjligt att få tag på gjordar i mellan-storlekar! överallt som jag tittar hittar jag bara 100, 110, 120 och så vidare. 110 cm är presis för kort på Kex, och 120 så snurrar sadeln runt. Därmed forsöker jag hitta 115 cm gjord så jag kan använda sadeln.
Det är förmodligen bara nu med betesmagen att 110 är presis för kort, men är det värkligen omöjligt att hitta?
har kollat Grand Prix, Hööks, Börjes.. Några tipps på webshops som har?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Köp en ressårgjord som är 110 cm
De på hööks från "Equiguard" är relativt mjuka i ressåren, men om du då köper en som bara har ressår i ena sidan och spänner första hålet med den sidan så kanske du precis räcker upp till de första hålen och utan att det blir för mycket?
Jag rekomenderar annars att det alltid ska vara på båda sidor för att sadeln inte ska dra snett, men nöden har ingen lag 
Alternativt kan du sätta på en sadegjordstunnel på 110 gjorden om du har/kan få låna en sådan? Fårskinn gör det i.af skapligt mycket tjockare. xD
Annars, om du inte har så långt till några hästaffärer så kan du ju åka dit med måttbandet i högsta hugg! Mät din sadelgjord hemma, och hur mycket som behövs för att det ska räcka, och åk sedan dit och mät befintliga gjordar i den storleken. Det brukar alltid diffa någon eller ibland några cm från modell till modell beroende på material mm.
Hakuna matata!
Räknar med du menade tunell på 120'an
Men det har jag redan provat, fungerade inte tillräckligt då den bara blev ännu halare 
110 med resår på en sida har jag provat, jag får den inte riktig på ens vid att hala och dra när han puffar upp sig litet i början.
Nu köpte jag en förlängarre till gjorden, skall se om det är det jag kan använda för att "dra i hop" så jag får på yttersta hålet på 110an, skall även köpa en 110 med resår på båda sidor och se om det räcker presis. jag föredrar på båda sidor själv, antigen skall det vara resår på båda sidor, eller inte alls tycker jag..
jag gissar han blir klockren på 110a utan gräsmagen..
Långt har man väl inte till affärer som säljer hästprylar, granngården ligger 400 meter bort från arbetsplatsen men rena hästaffärer får jag åka en dryga 3 mil eller mer. Lite långt bara för en gjord :) Så då tar jag i så fall det när jag har fler ärenden i samma område.
Jag hittade ju Guy Chanel Sellier sadelgjord i 115, fast det känns lite onödigt att flåsa ut 3700 kronor för en sadelgjord för en sadel som kostar typ 4600 ny får jag erkänna
Ryttare & häst har en sadelgjord på 115 med avtagbar innsida till 600 kronor, kan ju vara något att fundera på. Men jag ville ju helst släppa undan med et par hundra kronor då. Kan kanske ha turen att hitta något begagnat kanske
jag hittade! Ridsport online har en i neopren!
#3 Men du… Dne kortare gjorden, tror du att den skulle kunna passa bara du fick den "på plats"?
Isf kan du ju köpa en gjordförlängare som du sätter på, och när du spännt upp så mycket som det går med den så kan du ju ta av den från ena stroppen och fästa den "riktiga" delen av sadelgjorden i den, och sedan lossa även den andra sidan.
Så du börjar med förlängaren när du spänner, men slutar utan den? 
Problemet brukar ju vara att man liksom inte får upp det med handkraft bara även om de passar - så då kankse det fungerar…? Blir ju betydligt billigare i.af!
Hakuna matata!
#4 har redan köpt förlängare, som jag skrev :) Skall se om det fungerar hyfsat, men nu ramlade jag över bra pris på neoprengjord 115 cm så jag har beställt hem en. Skönt att släppa allt extrafiffel egentligen :)
Kan du inte göra extrahål i sadelgjordsstropparna? Antingen längre ned så 110 går på eller längre upp så 120 går på?
Hade tyckt det varit lättast..
Men nu såg jag att du hade fått tag på en gjord, bra det iaf. :)
Längre upp går inte pga hur fästet till sadeln på stropparna är, det är redan hål så långt som det går att dra ett rullspenne. inte längre ner heller då det redan är hål ner till där stroppen rundas. Annars hade jag gjort just det för länge sen..
Phuui! Fy som jag fick hala i dag, forsökte att använda förlängarn för att "dra i hop det" så jag fick på 110 gjorden. Det gick presis men fy vilken kamp det var. Sen fick jag tajtat några hål. Men jag ser nog fram till att få 115 gjorden hem ja! :D