underlag
Hur petig ska man vara ang. hårt underlag?
Jag skulle aldrig trava på asfalt, helst så skulle ja
undvika att skritta på det.
Sedan har vi ju grusvägar också, vågar man trava
på det?
Och galoppera, vågar man göra det på andra ställen
än på ängar och åkrar?
Hur mycket tänker ni på underlaget där ni rider?
/Linnea, orolig för sin hästs ben..
Då jag rider på asfalt skrittar jag endast. Kör jag långa träckor på asfalt brukar jag även trava smått. Men i regel försöker jag undvika asfalten helt och hållet.
Jag rider nästan enbart på grus/sandvägar och där både travar jag och galopperar normalt. På åkern förstås samma sak.
Jag vet inte hur petig man borde vara, jag försöker bara se till så att underlaget varken är för mjukt eller för hårt.
jag rider på grusvägar och i skogen.

rider oxå på grusvägar och i skogen. ngr km skritt på asfalt…

Det är bättre att trava på asfalt än på en hård grusväg då asfalten sviktar mer under hästens tyngd.
Det krävs noggrann och försiktig träning av hästen för att den ska klara trava längre sträckor på asfalt/hård grusväg….vi travar på alla underlag…..galoppera på asfalt vågar jag däremot inte, är rädd för att hästen ska halka och ramla.
Men så måste hästen klara det då det förekommer travsträckor på asfalt inom distansen (vissa tävlingar kan det vara väldigt mycket asfalt och då måste man trava på det för att klara maxtiden).
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Jag sprang bredvid våran ponny i tio meter så hon travade, sedan gick vi tjugo meter, sprang tio och sedan skritt på grusväg. Detta fick jag fan för på byn och fick höra att jag var djurplågare. Så smaken är vitt skilda när det gäller detta. Märkte dock inte att stoet tog någon skada av detta.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag har fått höra, vet ej från vem, men att om man
galopperar på asfalt en länge sträck så blir hästen
skadad i benen så att den inte längre kan vara ridhäst.
Stämmer detta?
(Därför jag ej gillar o rida på asfalt om hästen skulle få för sig något och springa iväg)
Lagom är alltid bäst! 
Många är totalt livrädda för att rida på asfalt öht, men både travar och galopperar glatt på torra, stenhårda sommargrusvägar! Då skulle jag mkt hellre trava och galoppera på en bra asfaltsväg en varm sommardag då solen värmt upp asfalten så den sviktar under hästarnas hovar (den sviktar mer än grusväg annars också…). Det som gör asfalten mindre "lämplig" är halkrisken. Jag skulle gärna träna på asfalt OM jag kunde sko min häst efter den träningen, tex med skor med gummiinlägg som "broddar".
Däremot vänjer jag in min häst på hårdare underlag så hon klarar sommarens betongliknande grusvägar. På vintern här det lättare då den packade snön ger ett dämpande underlag, även ett rejält islager på grusvägen är bra att rida på då isen sviktar/rör sig under hästens hovar. Brodda med isbrodd bara!
Jag tror det är betydligt farligare för hästen att "harva" runt i ett tungt ridhus eller tung ridbana fem dagar i veckan….
//I
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

var i ett ridhus för ngr helger sedan som var totalt stenhård.. när hästarna galopperade så hörde man ett ihåligt ljud..
men jag har hört att det är bra att ibland skritta oh trava på asfalt, för hästarnas ben! ?

Ja, varierad träning är alltid bra för hästen.

Det bästa är väl att variera träningen på olika underlag så mycket som möjligt. Det mest skadliga är att alltid gå på mjuka, tunga underlag och är den största orsaken till bland annat kotledsinflammationer hos häst. Att trava på asfalt är inte skadligt så länge det görs på rätt sätt och i måttlig mängd! Hästen skall vara uppvärmd men inte trött, för då klarar benen att ta upp stötarna bäst och skaderisken är minst.
Jag rider min häst på alla sorters underlag i passande gångart och tempo och han har aldrig haft några problem med benen pga underlaget.
det stämmer att för mjuka underlag/tunga kan skada mkt mer… fler böjsesneskador pga det.. skritt på asfalt är ypperligt för hållbarhetsträningen.. som CBA skriver kan man även trava kortare sträckor..distanshästarna travas många gånger lite längre men de är också tränade för detta.. det finns veterinärer utmed bana som håller nogrann koll på hästarna.. men det krävs kunskap och tid för att hållbarhetsträna hästarna.. betonghårda grusvägar skadar benen mer.. Fundera på och ta en bild på ett hästben och föreställ er vad som händer med detta då hästen trampar ner på ett för mjukt underlag!! Men vet man inte hur man ska lägga upp det så tycker jag gott man ska skritta på asfalten..

Det jag vet är att de som är faligt är att om du jämt rider på vtex hårt underlag och sedan byter till mjukt helt plötsligt, så är det farligt. Jag tror det bästa är att variera så mkt som möjligt, och ibland för man använda sunt förnuft kanske…
exxxxxakt matilda! kunde inte sagt det bättre själv

#13 Huvudet på spiken ;o)
Mvh CBA

Vad kul att jag kunde förklara något enkelt för en gångs skull, så att andra också förstår de 

Här törs jag knappast göra det längre. Inte kul att bli kallad djurmisshandlare liksom. 
Audiatur et altera pars
#17 Man ska int bry sig om knäppa grannar. De vill oftast lägga näsan i blöt även om de inte har någon kunskap om saken. Alltid ska det finnas något att gnälla på, annors är de inte nöjda.

Men detta är de i byn som har egna hästar och som gör allting rätt. En vuxen karl som rider med sin 12 åriga dotter, han utan hjälm. *morr* de är så insnöade här mångaav hästägarna så det är inte sant. Sedan undrar de varför jag aldrig vill komma med dom och rida, utan väljer mina skogsvägar.
Audiatur et altera pars
Ok. Jag förstår bara inte hur de reagerade som de gjorde av din beskrivning i inlägg#5.
Kanske gubben bara måddes gnälla på dig för att själv känna sig bättre, det är ju så det brukar vara. Vissa hästägare kan vara rejält snobbiga och tro sig veta allt.
Han har väl ramlat för många gånger i backen utan hjälm, därav hans beteende

*Asg* Ja kanske är det så att han har slagit huvudet för många gånger.
Men de är lustiga vissa hästmänniskor. hihi
Audiatur et altera pars
det är jättebra för hästarnas senor o ligament att trava kortare pass på asfalt - dock bör man inte göra det varken när hästen är ouppvärmd eller utmattad. det är som med all ridning - det måste ske med ett stort mått sunt förnuft!

I det här fallet rörde det sig om en ponny med ett mindre barn på ryggen visserligen. Men ponnyn var väl uppvärmd genom skritt i över trettio minuter på blandat underlag. Sedan travade vi korta sträckor, och varvade med att gå. Hon var inte ens varm kan jag säga, ja mer än solvarm då för det var på sommaren så lite varmt var det ute. Men inte så att det gassade på så det blev otrevligt för hästen av solvärmen heller.
Finns enligt mig inget att haka upp sig på, men det kommer alltid finnas de som klagar. Oavsett vad man gör. Gäller väl att använda sunt förnuft och inte lyssna på de värsta besserwissrarna.
Audiatur et altera pars

jag tror inte ens att jag skulle våga trava på asfalt ( lite feg kanske ) men hästen har ju skor och har halkat förr. men jag tycker nog att det är bättre att rida på grus än asfalt.

#24 Travar man i lugn trav så borde man inte halka, asfalten är ju så pass skrovlig i ytan att risken är ganska minimal att halka.
Det är värre att trava på en hårdpackad grusväg sommar som vinter då den blir väldigt stum och inte sviktar något under hästen. Asfalten sommartid blir uppvärmd och därmed blir den mjukare än en grusväg, på vintern (om man har tur) är det packad snö eller tom nästan is på många asfaltvägar och det är oxå bättre att trava på än grusväg då is och snö även det sviktar.
På vår och höst när grusvägarna är mjuka av smältvatten/regn då är det annat att trava på dom.
Men som sagt, man ska göra som man anser känns bäst för sig själv och hästen så länge man är medveten om att ska man trava längre sträckor på asfalt så behöver hästen lång och noggrann träning för att klara det.
Mvh CBA
Jag har iaf märkt att om man kör på landsvägen så ska man undvika att trava i uppförsbackor eller lätt sluttande nerförsbackor. Det blir ganska halt då.

jo, de går säkert bra! men som sagt, ja är lite feg av mig =) hihi

#26 På asfalt menar du ?
Det kan jag hålla med om…..över lag så bör man vara lite försiktig med att iaf trava nerför….
Jag travar inte gärna nedför….bara om det är små sluttningar som inte är allt för branta (det är nog även en lite "rädsla" jag har att OM hästen skulle snubbla så är risken mindre att man gör kullerbyttor nerför om man skrittar).
Mvh CBA
#28 Jo på asfalt alltså. En gång när jag skulle upp för en brant backe när jag körde höll hon nästan på att fara på knä. Jag fick stiga ur kärran och gå uppför. Så halt kan det bli. Samma sak när jag hastigt skulle stanna in henne så kana vi bara. Det var i en sluttande backa. Sånt händer aldrig på sandvägar.

#29 Jo om det är rullgrus 
Mvh CBA

Det som är jäkligt konstigt hos oss det är att det inte är någon som klagar när de kör som en virvelvind utefter alsfaltsvägen med en shettis med vagn. Hmm, men jag glömde då är det ju en av dom som gör det. Gäller att ha inrotade rötter i byn, en annan är ju inflyttad sedan 14 års åldern bara, så lite utböling kommer vi väl att vara några generationer till.
Jävla byhåla mentalitet helt enkelt. Fast naturen är fin. hihi
Audiatur et altera pars
det är rätt komiskt detdära, hade en tjej där min mamma bor, hon körde full galopp jämte tågrälsen med sin arab i westernhatt.
det var måååånga som hade åsikter om det. :)

Var på föreläsning för nått år sedan och lyssnade (häst mässan på cinderella) på en forskare inom galopp, trav, fältävlan.
-Enligt honom så är ett mjukt underlag det som ger kotledsinflamationer osv, se bara hur många ridskolehästar, hästar som rids mkt i ridhus drabbas av det.
Ett mjukt underlag kan inte den elastiska leden ta upp utan det blir förslitningar.
Ett stumt underlag stärker på lång sikt ledens egen elastitet.
-Det innebär dock inte att man ska rida på asfalts underlag alltid men mkt skritt på stumt underlag är bra.
-Se bara på hästarna i London, de hade tydligen gjort studier och jämnfört med de hästarna och hästar som gått som turhästar vid en strand och upptäckt att London hästarna hade väldigt bra ben, leder, skelett.
Jag tror på sunt förnuft och intervall träning på olika underlag.
-(även om jag måste erkänna att jag hällddre rider på en äng änn på asfalt..)
-Tänk ocå på att underlaget kan vara hjalt, gropigt osv och orsaka sträckningar.
Vänligen/Linda

jag både skritta och trava på asfalt. det stärker deras ben… då ej med lindor…. för att det ska "svikta" i benet. vi kör rätt mycket konditionsträning då blir de ju även mycket trav på asfalt…