Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1990 ggr
Alma-G
2011-07-30 23:02
0

Damm

Min ponny har under det senaste året blivit mer dammkänslig. Vi har pratat med veterinären och han säger detsamma.

Han får hösilage eftersom det dammar mindre, men undrar ang. spånet. Han står nu på en blandning av sågspån och sånt spån med större "bitar" (kutterspån?). Fick höra av någon att sågspån inte dammar lika mycket, vilket låter rimligt.

Bör jag då använda sågspån helt istället för kutterspån alternativt fortsätta blanda? Vissa säger att man ska "utsätta" hästen för lite damm och vissa att man ska undevika det om den är känslig. Jag personligen föredrar det spånet med större bitar.

CelsiusT
2011-07-31 00:40
0

Hur får man det till rimligt att sågspån dammar mindre än kutter? Har du provat att vattna bädden?

Medarbetare på westernridning.ifokus

silverorm
2011-07-31 06:11
0

Hört talas om STL-strö?? Det dammar inte, är krossad kartong. Vi använder det till våra tamråtter eftersom de har ett väldigt känsligt luftrörssystem. Kostar 49,-/bal 1 bal är på 130 l. Gjort för känsliga hästar, Laxå bruk tillverkar det, men finns på Granngården att köpa.

Alma-G
2011-07-31 10:57
0

#1 Det är vad jag har fått höra, det var det jag undrade också Glad

#2 Ja, jag tror jag har använt det till marsvinen när dom bodde här. Men är inte det rätt så stora och hårda bitar? Tänkte på om det är jättejobbigt att mocka i.

Taktur
2011-07-31 16:59
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Sågspån är ju mer smuligt, som grov sand ungefär och kutterspån som cornflakes, så det är klart att spån dammar mer. Finns en sorts halmpellets (tror jag att det är)som man blöter så de sväller ,  pappersströ sånt som blir när man strimlar papper i dokumentförstörare ett annat alternativ . Torv som man vattnat på dammar inte . Tänk också på att kutterspånet ska komma från lövträd. Det som är från barrträd är det terpentin i , det kan också irritera luftvägarna

Tusen
2011-07-31 20:17
0

Torv är något man brukar rekomendra till hästar som inte tål damm. Torven är mer lik den jord de går på ute. Se till att den alltid är lite fuktig bara.

Alma-G
2011-07-31 20:51
0

Det jag undrade från början (förlåt om jag formulerade mig dåligt) var vad som är bäst av kutterspån och sågspån?

#5 Tror inte vi har någon möjlighet till torv på stallet.

Tusen
2011-07-31 21:00
0
Alma-G
2011-07-31 21:03
0

Det skulle bli väldigt bökigt eftersom ingen annan i stallet dessutom tror jag en häst är allergisk. Kan dom vara det? Tror ägaren har sagt det.

[penelopa]
2011-07-31 22:28
0

Det kan skilja väldigt mycket på kvaliten på de olika tillverkarna av kutterspån. Men sågspån är ju inte lämpligt om det inte är råspån(fuktigt). Jag hade sett till att ponnyn har mycket utevistelse, bra stallmiljö gärna lösdrift eller utebox.

Alma-G
2011-07-31 23:54
0

#9 När vi köper kutterspån är det från Naturnära.. Ska kolla vad det är för sort sågspån vi har tillgång till. Nu går han ute dygnet runt till den tionde aug. Sen går han ute minst 8 timmar på dagen :) När skolan börjar igen brukar det bli en bra bit längre.

trex
2011-08-01 15:07
0

Råspån är fuktigt och dammar inte, kutterspån är torrt. (råspån fryser på vintern - kutterspån inte.)halmpellets då?  Det vattnar man ju, vi har en dammkänslig häst i stallet som klarar det. Det går ju att vattna kutterspånet också.

Alma-G
2011-08-01 23:54
0

#11 Vi har nämligen tillgång året runt på sågspån, i en stor container, vilket är väldigt smidigt. Halmpellets använder faktist två i stallet, har inte tänkt tanken. Det ska jag kolla upp, tack tack :)