Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 6342 ggr
Rita-S
0

Sadeljakt

Ja, då har man haft sadelutprovare till Kex. 
Min 8 mnd gamla Knights Lady hawk är för smal, så nu ville jag veta vad jag skall se efter.

Han är då typisk fjordhäst, pinnrak, låg manke, breda bogblad, bred och kort rygg. Världens roligaste kombination, kanske övergått av allt detta bara svängd som puttilutti med? Skrattande

I alla fall. Vi talar om 120-125 grader vinkel. (125 så han har lite att breddas i då han bara är 5), gärna omformingsbar eller med utbytbara järn. anläggningsyta 42-45 cm, och bree-eed. 34" (morris/nolan) eller 38 (globus) skal jag jaga efter. minimum 16 tums rump-plats med.

Så.. om någon här har en sådan liggande, allround mot dressyr eller något, är nu tiden att göra mig mycket lycklig! 

Annars får ni önska mig lycka till i sadeljakten :D

Visst är det roligt med unghästar? :D

På tal om sadlar.. någon här som känner till Star Trekk dressyr-sadeln? Någon som vet nåt om anläggningsytan på denna?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

AnnaLundin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man behöver inte vara fjording för att se ut som en tunna över ryggen… Min häst har förvisso manke, men hon är likförbenat plattryggad.

Jag har letat sadel till henne jättelänge, dvs i flera år, och har hankat mig fram med "bättre än inget-sadlar" som jag har bytt ut efterhand när jag hittat bättre alternativ. Jag är fortfarande inte helt nöjd (den är lite för låg i manken, men har rätt vidd i bommen), men har just nu en Thorowgood T6 hoppsadel (finns på Hööks) med XXvid koppjärn i. Har fått modifiera den litegrann genom att lägga små bitar av sönderklippt gammalt liggunderlag längst bak under panelerna, för att kompensera att sadeln blir mer svängd ju vidare järn det sitter i den.

Sadeln är inte till salu (än…Tungan ute) utan jag vill bara tipsa dig om vad du kan söka efter.

(det ligger en suuuuper-vid sadel ute på hästnet, skriv "xx" i sökfältet och scrolla några sidor så hittar du den)

may-britt
0

hej

hverfor rider inte du  bomlös? sen hästen utviklar seg snappt och  da er bomsadel inte bra jag red med bomsadel för ut och  byta vär 4 mnd ble gal:)

så  nu  har jag en bomlös sadel  dressyr fra USA "Black  forest"  och  en anna  i  Black  forest som er jätte bra och ride i.

star-trekk dressyr sadelen bomlös hvor man kan byte kopjern på er en skjön sadel och  ride jag har prova den och  star trekk har nu  en ny sadel med bom och  det er noe under sadelen man kan sku på  så  får du  den i  en annan bom vidde. man kan byta bomvidde selv.

star-trekk dressyr bomlös kostar 12600kr och  med bom koster den 13600kr  black  forest sadelen kostar fra 3400 til 8500kr

Rita-S
0

Jeg har en bomløs. Men jeg hopper ikke i en bomløsing, May-Britt :) Til det vil jeg ha en bom for å beskytte ryggen til hesten min mot min brede rumpestump. Men drømmen er å skaffe meg en Star Trekk Dressur-sal i fremtiden, selv om det betyr å spare litt. Spørsmålet er jo bare hvor lang den er, men jeg har hørt rykter om at den kommer i kortere modeller også. Det håper jeg stemmer!

Uansett, Anna, way ahead of you, jag hämtade hem en Thorowgood T4 allround i går. T6 är för lång för Kex men T4 är kortare, den är ju designat för "arab-stuket", kort och bred rygg. Och för mina ögon ser den ut att ligga på hårsbredden innanför. Måste dock ta ut sadelprovarn så hon kan dubbelkolla att den faktisk ligger bra.  den var iaf superskön att sitta i!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

AnnaLundin
0

Psst - om det bara är lite som saknas så kan man faktiskt knacka ut koppjärnet litegrann själv. Garantin lär inte gälla längre (men det gör den förmodligen inte ändå, om du köper begagnat) och kanske är det inte idealiskt, men det funkar!

Rita-S
0

jag tror inte det är något som saknas, han skall vara en perfekt xvid just i nuläget :D Men jag tog ändå hem järnet storleken större. Och jag tog den hem från hööks så jag knackar nog inte nåt på järnen själv i nuläget iaf. Tror jag.. :p

AnnaLundin
0

aha, han är "bara" x-vid? Då är det ju inte så svårt. Tungan ute

Ryggen på bilden ovan kräver (minst) xx-vid och där är då problemet att hon HAR manke, så sadeln blir för låg där när den är nog vid över ryggen… Skrikandes

Rita-S
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

"bara" är ordet :D

Problemet jag har är inte vidden utan kombination relativt vid och kort rygg.. mycket kort anläggningsyta gör valet på sadlar något mindre.. men vi får se om inde denna fungerar både i vidd och längd.. :)

AnnaLundin
0

Tekna-sadlarna har kort anläggningsyta, om jag fattat saken rätt. Och har omvärmningsbar bom. Men mer vet jag inte om dem….

Rita-S
0

#8 ja det har jag läst med, dom är mycket användt till islenningar som ju även dom har kort rygg. Bra med omvarmningsbar bom med, så jag kommer märka mig den. Jag är ju sugen på en ren dressyrsadel i framtiden, och vad jag har för mig är Tekna en dressyr va?

Dom skall iaf vara bekväma att rida i enligt en del forumsinlägg runtom, samt "Customer reviews", (minns inte svenska namnet) som jag har hittat.

AnnaLundin
0

Tekna finns både som dressyrsadel och flatback hoppsadel.

Och första omvärmningen av bommen brukar ingå när man köper sadeln.

Rita-S
0

Jahaa, bra att veta! Då kanske jag kan prova en sådan dressyrsadel sen. :)

Rita-S
0

Japp, då kom sadelutprovarn förbi en sväng på kort varning, jag som belagade mig på att vänta några veckor! Men iaf, hon kom nu i kväll redan. 

Sadeln är perfekt i längden! ända är att jag måste byta till xxvid, han har blivit lätt mullig över manken nu när han går i gräshagen så sadeln var på gränsen till smal redan nu.

Men det var inte alls något mycket det var tal om, så vidare järnet blir sadeln perfekt. Klockrent!

Nu får man bara tänka med lite framförhallning. Skall ringa Hööks i morgon, där jag köpte den, och kolla om det går att få specialbeställt vidare järn än XXvid, och sen ta hem det om det går, så jag har i bakhand. Bättre att ha ett järn för mycket hemma man inte får använding för, än att sitta där med sadel man inte kan använda på några veckor tycker jag.

AnnaLundin
0

om det inte går att specialbeställa, så kan man alltså banka ut det själv.

Det satt ett "normal mot vid" i min sdel när jag köpte den och jag har själv knackat ut det till motsvarande XX-vid. Köpte först hem ett X-vid men det var för smalt och då använde jag det som måttstock '+lite till' och det blev perfekt till min häst.

Rita-S
0

Skönt att veta att någon har gjort det så jag vet det går! Men jag kommer kolla med dom först, jag är litet lat.. Cool men annars lär vi nog knacka ut ett järn. Det är ju som tur är billigare att inskaffa ett nytt järn än en ny sadel.

may-britt
0

hej

ok du hoppar ja det vill inte startrekk dressyr passa til :) sen du  spurte trodde jag du  så  etter en startrekk dressyr den er 46 cm long i anläggningsytan

WinterPrince
0

Nu kanske du har hittat sadel, men kan det inte vara idé att titta på norska sadeltillverkare? De borde kunna sin egen ras bäst.

Så gör t ex många med "min" ras. Welsh Cob är också kluriga att hitta sadel till och det är många som importerar sadlar från Storbrittaninen.

Rita-S
0

#15 åj takk!!! Det var sånn info jeg gjerne ville ha om akkurat star trekken! :D Men joda, jeg sikter på å kjøpe den på lengre sikt, men jeg ville gjerne ha noe å hoppe i også og derav kjøpte jeg den langt billigere thorowgood. Men da burde den passe, for det er omtrent samme anlegningsyte som T4 for lav manke har faktisk! bare at Star Trekk flekser etter hvordan hesten endrer seg muskelmessig. Vet du noe mer om Star trekk'en? Har du den selv? Er den god å ri i? Hvordan finner man den rette størrelsen der?

#16 jovisst har jag funderat även på det, men problemet är att en norsk sadelmakare är okristligt dyr! Tyst men skulle jag inte hittat något massproducerat vore nästa steg att fundera på något dyrare måttanpassat.

WinterPrince
0

Menade inte att du skulle ha en special, utan att dom vet vilka märken som passar. Eller har dom inga egna märken (massproducerade) i Norge?

Rita-S
0

#18 inte som jag vet om, det går i dom samma märken som här i sverige vad jag vet iaf. Men verkar som jag kommer bra undan med att kika efter sadlar som passar arabhästen, då dom med brukar vara breda och korta i ryggen. Så långt passar iaf denna. Om denna inte passar nån dag längre inom domnärmaste åren så får jag väl bege mig ut på jakt igen då, om jag inte klarar banka ut ett järn om det bara är lite som fattas..

Men Star Trekk är jag grymt sugen på, jag var bara riktig osäker på hur lång den är, och den är ju en kort sadel har jag nu fått veta!

may-britt
0

den nye start-tekk sadelen dressy med fate puter er jätte skjön och  ride i  stadig sadel. ner du  vill bestella sender de deg et papper som du  skall klippe ut av och  mettra på  din häst så  finner de ut vilket kopper gjern framvel du  moste ha. jag kjöpte min av masören sen hon selger sadler både med bom och  uten bom  och  jag kjöpte med et ekstra jern til framvelvet sen jag har 3 hästar så  fikk jag et gratis av henne så  ner hon kommer opp  for och  behandle mitt sto med masars så  kollar hon så  jag vet hevem trenger hva av fram velvet.

sadelen er jätte skjön och  sitte i  och  man får en bra sits samme som i  en bomsadel tycker jag men nu  har jag ridet mycke i  bomlöse sadler.

men en skjön sadel med dyp sits  det beste er vell at  den er smal i  sitsen så  man inte föler at bena står rett ut och festet for stigremmene er som p å en normal bomsadel for noen av de bomlöse blir man sittende i  stol sitts eller tipper frem och det tycker jag inte om:)

Rita-S
0

Høres kjempebra ut May-Britt! Da skal jeg definitivt spare opp til en sånn :) Takk for informasjonen!