Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: problemhästarhästproblem
Läst 2472 ggr
[Kaningården]
0

vattenrädd och transporträdd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Jag har en häst som är rädd för ljudet av vattenslangen och få vatten på sej, och han vägrar att gå in i transporter och nu ska jag träna han att gå in och ut, hur ska jag göra de? Någon som vet?

Och samma med vattnet?

Tacksam om någon hhjälper mej. :)

ZipZ
0

Hur reagerar han när du sätter på vattenslangen? Blir han rädd så han backar eller trippar han bara runt? Eller gör han något annat?

Min häst va livrädd innan (trodde jag), men han skulle bara tjabba med mig och visa att han skulle bestämma. Men jag gav mig inte och nu står han och sover medans jag duschar av honom.

Om din häst verkligen är rädd:

Ett tips är att ha slangen av och sen röra på den runtom honom och senare låta det vara på med svagt sprut. Vänja honom successivt vid vattnet och ljudet.

Hur gör din häst när du ska lasta och lasta ur? Låser han sej eller kastar han sig iväg?

Ha inte för bråttom när du ska lasta utan låt det ta tid att träna träna träna!

Om han väl går upp på lemmen till transporten, låt honom stå där tills han börjar trampa runt/backar, sen ställer du bara honom på exakt samma ställe så visar du att du inte ger dig. Försök behålla lugnet (inte alltid så lätt)! Som sagt låt det ta tid och träna regelbundet så tror jag att tillslut får du med honom in. Ibland kan det också vara bra att ta hjälp av en annan häst som går in i transporten. Låt den vana hästen vara som draghjälp.

Hoppas jag har förklarat okej och det är inte alls säkert att något av detta hjälper. Det har hjälpt för mig iaf.

Mvh

Sandra

Medarbetare på Ridportifokus

[Kaningården]
0

Okej, ska testa allt du skrev. han låser sig och bakar ut ur den.

ZipZ
0

Okej men försök att bara få honom att slappna av och låt det ta tid, ett litet steg i taget :)

Mvh

Sandra

[Kaningården]
0

okej, ska träna steg för steg :D

ThildaSodergren
0

Et tips om hur du kan lastträna, kan vara att han går in två steg, du backar ett går in 3 backar ett, fortsätt sedan så. Då kommer han fömodligen lyssna på dig. När du kommit in gör du lika dant när du backar ut ner två in ett och så vidare. Ett tips kan vara att ha lite godis och en pisk som du kan röra vid bogen på honom :) Lycka till! :)

[Kaningården]
0

SKa jag eller hästen gå in 3 steg? :)

ZipZ
0

Ni tillsammans :)

Mvh

Sandra

[Kaningården]
0

Okej, ska tästa i morgon :)

När jag rider han i galopp tar de ca 8 sek innan han galopperar

ThildaSodergren
0

# 7 Tack du förstod ;) Ja precis ni tillsammans :)

ZipZ
0

#9 det är väl "tobbe" metoden du förklarade? :)

Mvh

Sandra

ThildaSodergren
0

# 10 Ja, jag har testat den själv på en av ridskolehästarna och en privat häst och det har fungerat jätte bra. Både två har varit väldigt svårlastade och efter lite träning gick både in! :D

[slo]
0

Testa tänk dig själv in i hästens situation. Fundera på hur du hade velat att någon skulle visa dig något helt nytt du inte har en aning om vad det är, bara med kroppsspråk… :)