Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1635 ggr
JohannaEkroth
0

Hur mycket kostar det?

Att äga och sköta en egen häst som man rider på för nöjes skull privat i månaden?

Mat, veterinärvård, vaccinationer, försäkringar etc.

Ev stallkostnader om man inte skulle ha egna…

Hur ser en fullständig utfodring ut för en ridhäst? Vad behöver de?

Mamma och jag har länge haft planer på att köpa en häst och ha….

Tacksam för svar

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Alma-G
0

Kan vara bra att skriva var ni bor, väldigt stor skillnad på Stockholm och landet exempelvis.

JohannaEkroth
0

Utanför Eskilstuna Flört

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

ZipZ
0

Beror på oxå var ni tänkt stalla in hästen, om det ska vara mer service eller om ni ska sköta allt själva. Så allt från 1000 - 4000 kr i månaden.

Jag har min häst installad i ett billigt och bra stall, alla hjälps åt att släppa ut en dag i veckan (vinterhalvåret) och då fodrar den som släpper ut.

För bara stallplatsen kostar det 400 kr i månaden, sen har hästarna fri tillgång till hösilage i hagen så det betalar vi 80 kr/balen. Sen hösilaget i boxen kostar 1 kr/kg. Så man kommer ganska billigt undan. Har man bra hö/hösilage så behöver hästarna knappt något kraftfoder.

Försäkring betalar jag halvårsvis ca 1800kr. Vaccinationen går på 500kr om året.

Mvh

Sandra

Medarbetare på Ridportifokus

Zaphix
0

Betalar 2400 kr för stallplatsen inkl. hösilage

En skoning kostar 700 kr varannan månad

Vaccination betalar jag ca. 500 kr om året, minns inte exakt

Försäkringen har jag inte riktigt koll på, men under 200 kr i månaden, min ras är billig i försäkring

Veteninärvård är svårt att säga, beror helt på vad för försäkringsbolag man har och vilka villkor, men framförallt hur frisk och hel hästen håller sig.

Tandläkare betalar jag ca. 700 kr en gång om året för

Köper mineraler och salt, typ 300 kr, som räcker i ca. 2,5 månader.

På allt detta är det kostnader för utrustning, den kostnaden räknar jag gelt inte på..

Ränar med att jag betalar ca. 3500 kr i månaden för hästen, det är nog lite i underkant.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg