Majs? Nyfiken :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hamnade helt utan mening på ett inlägg om majs till hästar på ett annat forum. Den tjejen kokade hela majskolvar och gav till sin häst för att pyssla med och som helg godis.
Sen var det en annan tjej som gav sin häst popcorn (utan olja och salt så klart) och en tredje tjej som gav cornflakes..
Jag är lite nyfiken på popcorn och majskolvar.
Men majs är svårsmält och gissar på att det inte är det bästa man kan ge till sin häst. Dessutom är det onyttigt, eller har jag fel? Sen tänkte jag på kärnan i majskolven, den kan inte heller vara så bra att äta upp?
Popcorn är ju betydligt lättsmältare än hela majsbitar, men känns som det gör mer onytta än nytta.
Varför jag undrar är att när alla de andra hästarna går in på kvällen har de alltid mat i sina krubbor, medan min ardenner står där och kollar tårögt på sin krubba som är tom (han får iofs mineraler). Kan popcorn eller majskolvar vara något lyxigt som man kan ge ibland (alltså som godis och inte mat) eller är jag helt ute och cyklar?
- Ta mig inte som knäpp, utan blev fundersam och nyfiken när jag såg dessa inlägg, det låter inte helt korrekt i mina öron att ge majsprodukter till sin häst, men jag kanske har fel? 
Varför inte bara ge morötter? Nyttigt och enkelt funkar i alla lägen…
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Jodå, morötter får han, men det får jag endast tag i av bonden på hösten och på våren, inte på sommaren och vintern.. Men blev så nyfiken på majs, hur majs och hästar går ihop..

Det är inga problem, det kommer ibland i maten till mina hästar.
Mina får också potariskal (utan groddar) allt som blir över när jag gör sallad, det gröna från blomkålen, alla typer av restmat ris makaronar potatis som blir över. Dom älskar det och jag behöver inte slänga mat.
Nu får dom inta strora mängder, men lite när jag tittar till dom sista gången på kvällen.
Katterna får allt som har med kött att göra. Den som svälter hos oss är komposten, den får bra direkt dåliga råvaror.
#2 Okej…Du kanske inte vill köpa morötter i butik.. 
Men jag var på en foder rådgivning och där sa de iaf att Majs är så pass svårsmält för häst magar, då deras mat passerar tarmarna så pass fort så hinner hästen inte göra något med majsen, detta gällde även olja.
Men att majs är helt ofarligt att ge, men gör ingen större nytta i systemet.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Jag lade in en hel kålrot till min förra häst så hade han något att jobba med. Han gnagde bitar av den och den rullade ju undan hela tiden så det tog ett tag för honom
Huruvida det är bra eller dåligt med själva majsen vet jag inte. Det är ju ganska mycket stärkelse, men om de inte kan smälta det ordentligt så kvittar det ju. Mitten på kolven trot jag inte är några problem att äta, normalt sett ensilerar en del hela majsplantan och ger som mat till sina kor.
Hakuna matata!