Hur aktivera bakdelen?
Hur aktiverar man bakdelen egentligen?
Exempel: Jag lägger an inner skänkel samtidigt som han lyfter inner bak, för att driva det benet under honom. Så långt allt väl.
Men istället/samtidigt går/springer han fortare.. sitter jag emot med sätet blockerar jag hans rygg och tar jag i tygeln - även mjukt- så antingen drar han in nosen eller tar upp huvudet och trippar med frambenen och hamnar mer på framdelen, och hela poängen med allt är borta..
Så hur tusan hindrar jag honom från att rusa från min skänkel utan att ta i honom med säte eller hand? :/ Rösten bryr han sig inte om heller..
Hur ska jag använda min kropp för att hålla samma takt utan att han blir stel eller framtung?
Nu försöker jag ju börja ordentligt med skritt, men samma problem finns naturligtvis även i trav, galopp och tölten.
Samma problem finns i öppna och sluta med, och vid svängar/serpentiner även om vi inte har ridbana oftast. Han är duktig på att böja och ställa sig för sitsen, vi kan ha kontakt på tygeln eller rida utan kontakt, men när jag tar om än så mjukt så tappar vi allt..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Stå still och flytta bakdelen eller framdelen fungerar också helt ok, eller rida i skänkelvikning. Men det är just att han gärna rusar för all skänkel.. utom en viss sits där han istället spänner sig och lyfter sig fram men är stel i ryggen som en pinne. Och hur jag än försöker stoppa rusandet så blir det bara att vi tappar altihop och så blir det likadant nästa gång.. Jag försöker vara konsekvent, men,..
Är du säker på att du blockerar hans rygg när du sitter emot? Det är annars vad jag hade tipsat om, sitta på bakfickorna. Sitta på bakfickorna är ju så som man samlar hästen, att vinkla in sitt bäcken så man hamnar på bakfickorna. I det läget kan man sedan även driva hästen frammåt, antingen för säte eller för skänkel.
Sen tror jag att han måste lära sig vad det skänkeltaget betyder och då är det inte säkert att ni kommer till rätt aktivitet med en gång utan kanske måste jobba på det ett tag innan det fungerar.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Det är väl så jag har lärt mig också, att sitt emot.. men nu börjar jag tvivla… och hur ska jag joba på det för att inte blockera ryggen? :/ Du har själv sett på bild hur stel han blir när jag använder sätet så.
#3 använda det mkt och ofta så han lär sig att det inte är farligt och därför lär sig att slappna av.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag kanske är helt ute och cyklar nu, det var ett tag sen jag red kontinuerligt.
Att han drar in nosen i början är väl bara ett sätt för honom att försöka komma undan. Om du fortsätter driva då och jobba på att få in bakbenen under honom så borde huvudet hamna i rätt position igen när han väl går i form.
Vill minnas att min ponny gick med även hals/huvud i bra läge när jag väl fått in bakbenen under honom och jag kunde galoppera på volt med bara ett lätt stöd i yttertygeln och en helt lös innertygel.
Så jag tror inte du ska fokusera för mycket på att huvudet åker in, kom bara ihåg att hålla handen högt, det fick jag alltid skäll för, att jag la ner den mot sadeln.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#4.. nja, farligt tror han väl inte det är, har hållt på ett tag.. det är mer att det går från 0-100, först reagerar han inte alls på hjälpen och lägger jag till bara lite så överreagerar han kraftigt.. :/
#5 Men när huvet åker in så tappar han ju allt igen och ryggen blirt styv, och så trampar han förbi tyngdpunkten med stel rygg och nacke.. komer aldrig till en rörlig rygg, bara kort och stel eller trippig när han inte förstår..
---
Får väl försöka lirka fram det på nåt sätt.. har svårt att hitta en treänare i närheten som jag känner att jag litar på.. och litar jag inte på dem kan jag inte få ut något av vad de undervisar eftersom jag blir för upptagen med att frsöka analysera allt så att jag kan tro på det..
#6 Och det är just den övergången som jag menar att du får bort genom att träna på det.
#7 Jag förstår det, men jag tror inte att det räcker att träna som jag gjort eftersom vi har jobbat mycket på det. Det är snarare så att han överreagerar för att jag gjort/gör något fel i träningen och sas lärt honom överreagera, än för att han plötsligt blir rädd/tycker det är obehagligt.
Och innan jag fattar vad det är jag gör kan jag ju inte ändra mig heller..

Strunta i hur f a n han har huvudet :) För långt in för långt upp, skit samma.. Nacken kommer efter hand. Först ska han ta skänkel på det sättet han borde, sits på det sättet och tygel på sitt sätt innan du behöver bry dig om vart han har nosen.. Håller med CelsiusT, bara att träna på att skänkel inte bara betyder fram. och då måste du ju inverka med sits och ev även tygel för att han inte ska gå ifrån dig.
Om du inte håller med är det väl inget annat att göra än att gå ner och börja från marken?
Säger som andra här, rid bakdelen och låt huvud och hals sköta sig själva. Tids nog hamnar de på rätt ställe.
Det är just bakdelen och ryggen jag vill åt, och just nu skiter jag i var huvudet är. Problemet är att om jag ber honom hålla nosen neråt - eftersom jag upplever att han behåller balansen och inte trillar framåt så fort jag försöker hålle emot när han testar skänkeln genom att öka farten - och det i sin tur låser ryggen… så kommer jag ju inte åt bakdelen och ryggen.. och det känns inte som att jag kommer åt det heller även om han inte trillar på samma sätt som när han ar nosen i vädret.
Och håller han upp huvudet, vilket han för all del får lov, så känns det som att han snuubblar framtill vid minsta förhålning, och då har jag ju tappat baken och ryggen igen.. :/
Men för min del får han gärna hålla huvudet uppochner om det skulle vara så, peta ut tungan och vifta på öronen o göra grimaser.. bara jag kunde komma åt honom utan att han trillade ihop.. :/ Att jag nämner huvdet beror bara på att han reagerar på olika sätt beroende på var det är. Han håller för det mesta huvud och hals i en relativ båge med nosen på eller lätt framför lodplan utan att jag behöver göra så mycket för att be om det, så hans huvudposition är jag inte det minsta bekymad över, frågan är bara varifrån jag ska jobba och komma åt rumpan bäst..
Upprepa, upprepa, upprepa. Varje gång han trillar fram för skänkeln så använd hand och säte för att säga "Nej, det var fel - håll balansen." Det tar tid att nöta in. Det är inte den öka fdearten utan att han faller framåt och tappar balansen som låser ryggen.
Var också nöjd med väldigt lite i början. Befäst ordentligt varje tendens han har till att bära sig själv. Det tar tid att bygga upp den styrka som behövs för att göra det och när du driver kan han inte annat än trilla fram innan han har styrkan.
På vilket sätt ska jag använda hand och säte? Alltså, hur bör min hjälpgivning se ut? Ta bgge tyglarna rakt bak? Eller ''inner'' tygeln lite upp/bak, eller…? Det finns ju lite olika sätt.. samma med sitsen, hur använder jag den bäst? Han fick i början lära sig att om man klämmer med överskänkeln betyder det sakta in, fast det fungerar ju genom att låsa bogen mer eller mindre.. ska jag bara sitta tungt, vinkla bäckenet eller luta mig på nåt sätt?
Hur du ska göra med handen beror ju helt på var han har huvudet. Gör en förhållning/halvhalt/balansering och ta igenom den så att han faktiskt flyttar vikt från framände til bakände. Om du ska ta mer i ytter eller i inner beror på var han har bog och hals - ta så att halsen hamnar framför kroppen och bogen framför bakdelen, alltså så att han spårar, och så att han blir korrekt ställd även i förhållningen. Hur du ska göra med sätet har jag faktiskt aldrig riktigt kunnat förklara. En bra dag kan jag och min pålle göra det, en beskriva … ? Sitt rakt upp och "tippa in" hand rumpa med ditt bäcken. Håll i vilket fall om med skänkeln utan att driva även i förhållningen
#14 Sitta på bakfickorna tycker ja gär en bra förklaring. Snittsen på det måste man lära sig att hitta sjläv genom att testa.
Men om jag bara tar i tygeln så flyttar han inte vikten bakåt utan trillar bara fram, avsett hur jag försöker sitta.. är ju det som är problemet, får inte bak vikten.
Tilta in bäckenet och kuta ut svanken är det ni menar altså? Som min ridtränare förklarade det: ''så du hade gjort om någon tog tag mitt fram på dina trosor och drog uppåt''.. :3 Hon har ganska målande beskrivningar.. Det äär väl i princip det jag gör… :/
Hursomhelst, försökte lite till idag, försökte bryta av det i småbitar och tränade först på att bara sakta in för sitsen geno att tilta bäckenet, utan att lägga till tygel eller ben. Kom fram till att jag nog rider för mycket med tiltad sits, är så himla rädd att svanka eftersom jag har en markant svank, ryggproblem och dessutom en putande rumpa som gör att jag liknar en anka men än nåt annat, redan. I min iver att undvika att översvanka har jag istället över-kutat med svanken, så han har slutat lyssna på det. Red lilla rundan idag (6km) och försökte vara mer neutral i ryggen och sitsen.. ser nog svankigt ut men kände att jag hade rejält mycket mer svank att ge så det var nog ändå neutralt.
Vi kom i alla fall så långt att han flyttade i sidled utan att öka tempot när jag försökte… fast kändes inte precis som att han trampade under sig. Snarare märkte han när jag började känna efter var han har sina bakben - för att kunna skänkla i rätt fas i steget - och började nästan flytta sig i förebyggande. Jädra lättlärda häst.. :3
Märkte dock att efter sitsövningen i början kunde jag bryta passen och få en vettig tölt genom att skänkla till med vaden, en gång på var sida, sitta till och höja tygeln några dm (vilket är samma kommando som jag har för stegring, egentligen). Kort bara, ett steg ungefär, sen sänkte jag naturligtvis handen och återgick till neutralläge igen. När jag gjorde detta hoppade han upp lite med framdelen - inte en stegring utan studsade till lite med ett framben i taget - trampade fram med bakbenen och hamnade i rätt takt. Man känner så tydligt gigglandet i rumpan när han går rätt. Sen återgick han snabbt till sitt normala töltläge vilket är en ganska lång och relativt rund form, inte den där hopdragna formen med nosen som högsta punkt och öronen bakom manken, man ofta ser.
#16: Om han faller fram när du tar i tygeln så tar du inte tillräckligt. Ta igenom förhållningen hela vägen, ända ned till halt och viktförskjutning till bakbenen om det behövs - alltså att du tar även efter att han stannat tills han faktiskt väger över bakåt. Och det handlar inte om att "dra hästen i munnen", det handlar om att ta och ge mjukt och envist tills det faktiskt blivit en förhållning/balansering.
Varje hjälp måste upprepas tills hästen faktiskt lyder den, annars blir den meningslös eller så inlärs raka motsatsen till det man vill åstadkomma. Om du tar i tygeln utan att gå hela vägen och faktiskt kräva att han ska lägga över mer vikt på bakbenen, så lägger han sig till rätta i din hand, trillar framåt, slutar använda ryggen och låter dig bära honom så han slipper bära själv.
I början kommer han säkert att köra upp huvudet när du tar - låt honom göra det då och ta igenom förhållningen hela vägen i alla fall, hela vägen till halt med vikt på bakbenen om så behövs. Hästen väljer den lättaste vägen, och innan han dels lärt sig att reagera korrekt på hjälperna och dels är stark nog att bära sig själv, så är det jobbigt att använda ryggen. Det är lättare att hänga i tygeln eller köra upp nosen och balansera med halsen. Du måste visa vägen till korrekt balans gång på gång på gång, tills han blir stark i sin balanserade form och det blir lättast för honom att arbeta där. Det sker inte i en handvändning.
#17 Detta har jag faktiskt aldrig hört förut, att hästen ska lägga bak vikten direkt vid tygeltag.. men det låter ju väldigt logiskt…
Har ju själv sett tygeltag som en ''sakta/stanna'' hjälp och att vikten flyttas bak av att resten av kroppen driver in den.. så jag har ju gett efter när han saktat, direkt. Jag har ju ansett att han lytt hjälpen då, även om han inte lagt bak vikten.
Vi får öva på detta och se vart det leder. Han är väldigt sammarbetsvillig och lättlärd, så det lär gå relativt fort att koppla om, om bara jag gör rätt.
#18: Tygeltagen är ju en sakta-/stanna-hjälp för den otränade hästen (och ryttaren) som ännu inte kan starta, stanna och svänga för säte och skänkel. För att hästen ska kunna sakta farten måste den få mer vikt på bakbenen. Den obalanserade hästen kan inte ens stå stilla i en halt, eftersom den är i framvikt och måste sätta fram fötterna för att inte stupa i backen med mulen före. Den otränade hästen måste få stöd av tygeln, men med tiden ska den lära sig att bära sig själv.
Det stämmer att man ska rida bakdelen fram till handen, men innan hästen kan bära sig korrekt är risken att den bara blir längre och längre och går mer och mer på bogarna, tills den trillar iväg totalt. Då kan handen hjälpa till att "bromsa upp" framänden så bakvaggan får en chans att hinna med
. Det är också därför man ska ta igenom förhållningen hela vägen varje gång, så det faktiskt blir en halvhalt/steglängdsminskning/samling - annars ger man bara pållen stöd att drulla vidare i framvikt medan bakbenen springer för att hinna med.
hhe, fast Crow kan ju stanna utan att ta bak vikten.. jätte duktig på att stå på händer :P
Vi ska testa och se,..
#20: Men då får du ta ännu mer i tygeln tills han faktiskt väger bakåt, eller trampar in bakfötterna under sig.
Jo, förstod det. Det är ju den biten vi missat, att han ska väga bakåt också..
#18 Ett tygeltag för mig betyder alltid lägg bak vikten. När jag lär en häst halt så lär jag den alltid det kopplat till backa, just för att lägga bak vikten.
#23 Jag har faktiskt aldrig hört den kopplingen.
Vi ska som sagt testa och se om vi kan utnyttja den här nya informationen :) Har ju redan upptäkt en miss och är på god väg att åtgärda det..
#24 Ja det är ju jättebra. Hoppas det hjälper er lite. Det är ju väldigt svårt det där med att hjälpa någon via nätet, när man inte vet hur hästen är tränad. Sedan är det svårt att veta hur andra gör, för mig är det tex en självklarhet att halten är kopplad till backandet, men för dig är det inte en självklarhet, men det är inte alltid man tänker på hur olika folk ser saker och ting =P
Jo, men det är ju därför det hjälper med att få lite tips och ''brainstorma'' så märker man kanske sånt här :)
#25: För mig är inte halt kopplad till att hästen faktiskt ska gå bakåt, men den ska definitivt väga bakåt så att den kan stå stilla och avspänt och ha halsen var som helst utan att behöva kliva iväg för att inte välta. Många vågar inte ta igenom förhållningen för de tror att det är att "slita hästen i munnen" när pålle hänger sig i tygeln och man måste ta mer. Men man kan ta så mycket som behövs, så länge man snabbt ger minst lika stor eftergift.
Zabbio, det är viktigt att du tar korta förhållningar och ger eftergift emellan, och upprepar tills du fått rätt reaktion. Det ska inte bli en enda lång förhållning. Hästen får inte gå fram/öka på eftergiften, utan ska bli kvar tills du driver. Det kräver myyyycket övning men är otroligt nyttigt för att lära hästen att bära sig.
#27 Segdragning har aldrig varit min starka sida, så det är inga problem ;)
Nu när jag själv förstått principen så blir det nog inte så svårt. Tar kanske lång tid att få det riktigt befäst, men han fattar nog iden ganska snabbt.
Som jag märkte nu med sitsen, jag har ridit fel och tryckt fram mitt bäcken i 4 år, och ändå fattade han på första försöket när jag gjorde det rätt, och saktade märkbart.. han är ganska fantastisk :3
Men oavsett vilket så är det ju bara att öva och se.
Ok, red hästen idag första gången sedan tygel rådet.
Efter tre-fyra ''helt genomtagna'' tygelhjälper började han fatta poängen i skritt. Drog upp huvudet ibland men stannade inte längre så att man höll på att trilla av över halsen ;) Jag gav eftergift men tog sen direkt igen så att han verkligen flyttade bak vikten ordentligt inan han fick för sig att börja gå.
Töltade lite också och han var mycket jämnare i tölten redan från början, mer beredd på att jag skulle be honom hålla in. Tog mjukt naturligtvis och lite ''pulserande'' men gav inte efter helt/slutade förräns han stannat och börjat luta bakåt. Vid något tilldfälle kände jag hur han saktade in i tölten och sänkte baken-flyttade bak vikt, då gav jag full eftergift igen eftersom det var i huvudsak det jag ville. En hel del blev stopp rejält på framdelen och försökte dra tygeln ur handen på mig, då 'ryckte'' (mjukt men typ den rörelsen, kommer inte på bättre beskrivning) jag lite i ena tygeln med fingrarna - för att han inte skulle hänga sig. Återigen full eftergft och beröm så fort han lutat bakåt.
Jag behövde aldrig ta hårt eller mycket, enda gången han tyckte det var obehagligt och gapade eller så var när han själv försökte dra tygeln från mig, så.. Men det känns som att vi är på rätt väg, även om vi måste öva mycket mer i skritt innan jag kan förvänta mig ordentliga resultat i de snabbare gångarterna. Det är ändå positivt att han kändes så mycket bättre i tölten direkt.
Det var de goda nyheterna. De dåliga nyheterna är att på hemvägen töltade vi på i jämnt, gott tempo på grusvägen, han kändes bra och och hade inte de tendenserna att ''rusa på'' som han haft på det senaste. Höll gott tempo på hängande tygel. Plötsligt snubblar han, går ner på knä (jag tappar tyglar och stigbyglar och ela skiten men lyckas sitta kvar upprätt), tar sig nästan upp men snubblar igen. Allt hände fort och med god fart framåt så det var väl en sträcka på 10 meter vi avverkade på det fallet..
Han skrapar upp framknät och kotan, skaver av päls på vänstra knät också. Inte direkt halt anars. Men blev ledd hem, fick is på knäna och jag ingde vet för bästa råd. Ska tvätta och hålla rent. Men vi får nog vänta ett tag innan vi kan öva och rida igen. Nu ska jag ut och bygga sjukhage (vanliga hagen är backig, blöt, enorm och sumpig på sina ställen.. inte ideal för ett svullet knä..)
#29 Roligt att det gick så bra. Men tris på slutet att ni gick "omkull". Välkommen i gänget med sjuk häst =S
Han verkar iaf klarat sig väldigt bra, ohalt, ingen svullnad, såret är torrt.. självklart sprängde hhan staketet till sjukhagen när det kom förbi en stor traktor samtidigt som vi var ute med den andra hästen, och skrapade upp bakhasen också. Men även det är torrt och fint, så det går nog bra.. :3