Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 9532 ggr
Rafflan
0

Tvätta hästtäcken?

Behöver lite tips nu, fått endel hela och snygga täcken av en bekant, men då dem bara legat och skräppat ett tag luktar dem instängt/smutsigt. Så vill rengöra dem ordentligt, dock är problemet att jag inte får tvätta dem hos föräldrarma då styvfarsan är rädd att metalgrejerna ska skada maskninen, och vill inte tvätta i min tvättstuga i lägenheten för allergikers skull.

Så fundera, kan man hand tvätta i badkaret, tex i med varmt vatten, ha i nåt medel och sen trampa runt, skölja ut och upprepa och sen göra likadant fast med bara vatten så allt medel kommer ut?

Gäller tunt vintertäcke, regntäcke (kommer imprigmeras efteråt),bomullstäcke, och fodrat ridtäcke.

Kan jag tvätta dem så? vad ska ajg ha för medel?

Endel av täckerna ser helt nya ut :)

ZipZ
0

Jag bor själv i lägenhet och har tvättat mina hästsaker i maskinerna. Så det borde inte vara någon fara om du kör maskinerna tomma med vanligt tvättmedel efter :)

Det finns täckes medel för tvättning :)

Mvh

Sandra

Medarbetare på Ridportifokus

Rafflan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 jo, står ju inget om att man inte får göra det, men för allergikers skulle vill jag gärna undvika det då jag vet hur otroligt allergiska människor det finns bland oss i sverige, vet dock inte hur det är just i mitt hus ;)

ZipZ
0

#2 men hur gör du med stallkläderna ? ;)

Förstår ditt problem med de som är allergiska, men du kan inte hänga upp dem utomhus och spola av dem med vattenslangen/högtryckstvätt med medel i? :)

Hoppas det löser sig för dig!

Mvh

Sandra

Rafflan
0

#3 mina kläder har aldrig legat på hästen och riktigt gnot in päls och anda ämnen från hästens kropp i sig, mina schabrak har jag hittintills tvättat hemma hos mamma :)

Jag tror jag ska prova en handtvätt i badkaret och se hur det funkar ;)

KKajsa
1

Jag har egen tvätt maskin men vill inte tvätta hästtäcken i min vanliga maskin utan använder mig utav högtryckstvätten. Spolar av, häller på tvättmedel och spolar av ordenkligt. Använder oftast en stege som hållare till täckena så att de kan hänga och torka ordenlkigt efteråt, de blir otroligt tunga…

Elshira
0

Det finns ju de som tvättar täcken som "leverne", brukar kosta ca 200 kr/st inkl impregnering.

Annars skulle jag höra av mig till närmsta storstall/ridskola! De brukar ofta ha en tvättmaskin i stallet, och då betalar du kanske 50 kr/tvätt?

Hakuna matata!

CelsiusT
0

Hur tror du jag gör som har hund? Jag kan ju inte låta bli att tvätta mina kläder i gemensamma utrymmen bara för att jag har hund och måste tänka på allergiker? Det tyckte jag lät riktigt konstigt! Är du extremt orolig för det så får du väl köra en tom maskin efteråt.

I lägenhetstävttstugor brukar det finnas en grovtvättmaskin för tex mattor m.m. och där går utmärkt att tvätta hästtäcken. Annars får du lämna in till någon som har en stor grovtvättmaskin, finns dom som har annonser ute.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Alma-G
0

Vi tvättar nog det mesta i våran tvättstuga Flört

Elshira
0

Finns matt tvättmaskin/grovmaskin så skulle jag använt den med en tom tvätt efter bara!

Hakuna matata!

Rafflan
0

#7 ligger duin hund/katt och gnor in sin päls och annat i dina kläder en längre tid innan du tvättar dina kläder?
Asså hästarna har ju oftast täckern på sig en tid, sällan man tvättar dem ju, och när man väl gör det är hästens doft och päls ganska ingnod…

Det är skillnad med tex en filt jag lägger på hästen efter tävling, eller min hunds sov filt, eller mina kläder jag kramat en hund med och ett häst täcke som hästen haft dagligen under en längre tid, som hästen rullat med och "gnids" hästne när dem travar och galopperar i hagen ;)

Hos oss finns bara vanliga dock ganska små tvättmasskiner, får nog bara in dem ofodrade täckerna

Rafflan
0

Vi vänder, varför är tvättmaskin bättre än handtvätt? :)

ZipZ
0

#11 Du slipper krabbet att både försöka tvåla in med tvättmedel och sen skölja ut det :)

Och sen sköljs ju hela täcket igenom flera gånger i maskinerna. Och att det inte blir dygnsurt efter utan att det centifigeras i maskinen! :)

Mvh

Sandra

Rafflan
0

#12 okey, för dem jag är mest tveksam på att köra i maskin (utom för allergikers skull) är regntäcket pga materialet, vinter täcket pga stl då vi inte verkar ha någon grovtvätt maskin, ulltäcket då jag inte mins att det fanns något speciellt ull-tvättprogram :)

Bomullstäcket är ju som vanliga bomullskläder, lika så med transportskydden och transporttäcket, så dem vågar jag köra där om jag rollar av allt hår, skackar och vädrar dem ordentligt.

Punkity
0

Ulltvättprogram, vad är det? Oskyldig Jag kör i princip allt på "det vanliga" utan förtvätt, 40 grader.

Rafflan
0

#14 haha okey, men jag tror nog jag ska köra hand tvätt av täckerna, blir nog enklast så ;)

Då det inte finns någe negativt med det :)

Alma-G
0

Om dom bara luktar instängt så är det väl bara att vädra?

Rynkel
0

Tänkte precis som #16, om de inte är speciellt smutsiga men luktar lite unket, fråga dina föräldrar (om de bor i hus med tomt) eller i stallet om du kan hänga dem på vädring ute ett par dagar?

Om inte det funkar kan du ju ta till din vad låter som en jobbig tvättprocess Oskyldig