Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 8706 ggr
HoRsE--LoVeR
0

Duscha Hästen??

Hej, jag har funderat lite nu… och jag undrar, ska man duscha hästen i kallt, ljummet eller varmt vatten??

Kallt vatten verkar ju vara lite för kallt för hästen, men samtidigt så fryser väl hästen efter en stund om man duschat den i varmt vatten (lr ljummet)?

Lorita
0

jag duschar mina hästar i kalt vatten och bara när det är barmt ute, sen på med flis täcke.

När det är kalt så spolar jag aldrig över knäna på hästarna.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

ebengtssson
0

samma som #1 :) Har dock bara kallt vatten i stallet så har inget val. Dock duschas de sällan och enbart på sommaren (om inget annat inträffar)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Elshira
0

Jag duschar aldrig en häst i kallt vatten, tror knappast de tycker det är skönt i.af.

Men duscha så menar jag blöta ner en stor del/hela hästen.

Men jag brukar ta lite kallt vatten i en hink och svampa av hästen på sommaren om de blir svettiga, så att det bara blir blött på det området som behövs och inte allt annat~

Men på sommaren är det kanske inte fullt lika viktigt med varmt vatten, då räcker ljummet (ha gärna vattnet i svarta hinkar) och stå i solen. Tänk på att om det blåser så blir det snabbt kallt.

Men tja, jag tar i.af aldrig kallt eller ljummet till någon större del av hästen. Varför skulle inte dom tycka det är obehagligt liksom :P Mina gillar inte ens att bli nerblötta med kallt vatten om benen i.af. Varmt är bara mysigt annars :)

Hakuna matata!

Zabbio
0

Har bara kallvatten, så duschar blir när det är varmt ute och solen skiner. Han står fint så jag har svårt att tro att det är så väldigt obehagligt.

På vintern duschar jag inte men däremot kan jag ta en blöt trasa och putse/gnugga dammet och skiten ur pälsen. Han blir visserligen blöt av det med, men inte droppande våt och det torkar snabbt närmast huden så han är inte våt överallt samtidigt. Är det kallt ute fr han täcke på tills han är helt torr. Är det riktigt kallt har han täcke på överallt utom just där jag putsar. Fat är det så kallt är det sällan  jag bryr mig om att putsa ;)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Tusen
0

Ljummet vatten vid alla årstider. Tror att hästen gillar när den slipper stå i iskallt vatten. Med en fleece- eller yllefilt på direkt efter att den har duschat gör att den inte fryser alls. Så gör väl vi också när vi duschar. lagom varmt vatten i duschen och sen ett tjockt badlakan som värmer och torkar upp.

Sen tror jag inte att hästar är lika känsliga för kallt vatten som vi. Framför allt inte benen.

giffan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vi duschar i kallt vatten, eller snabbspolar dem iaf. Sen när man e på banan så blir deet längre bad.

De hästar man märker absolut inte gillar kallvatten tar jag och svampar. men de flesta står helt stilla.. tror faktiskt de tycker det e lite skönt att svalka sig när de har arbetat och blivit svettiga.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Milleruddan
0

duschar min häst i ljummet/varmt vatten, duschar honom aldrig i kallt vatten, då fryser han så han skakar :( sen så på med en fleece filt så han håller sig varm och torkar fort :D

kan ibland spola av benen bara på sommaren med kallvatten just för att kyla dom efter ridturen!

HoRsE--LoVeR
0

Tack, vad jag har hört så verkar ljummet lr varmt vatten bäst på vintern, och lite kallare på sommaren när dom har jobbat och svettats. Skrattande

Alma-G
0

Är det riktigt varm uppskattar min häst det kalla vattnet. Är det höst/vår eller kallare sommardagar duschar jag honom i ljummet vatten i spolspiltan. Är det kallare ute blir det några lager täcken efteråt :) Ibland tar jag en promenad också.

Rita-S
0

Så som det har varit dessa dagar så somnar Kex stående av välbehag när jag duschar med kallt vatten. Jag aktar mig dock för att dränka honom länge i kallvatten utan bara spolar snabbt så pälsen är blöt. I övrigt föredrar jag att duscha hästen i ljummet vatten om jag skall spola honom ren/tvätta. Höst/vår får han sen ylletäcke för att dra åt sig vatten och hålla värmen till han är torr.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Invisible
0

Jag duschar mina i ljummet/varm vatten året runt. Har varmstall, så det får stå inne efter tvätt vintertid. Ingen utav mina hästar har varit särskilt förtjusta i att bli tvättade med kallvatten. (Sköljer då bara av benen, såklart).

kaka1234567
0

Varför ska man ta kalt vatten på en häst ? skulle sj inte tycka de är skönt. och tror inte hästen tycker de heller.

PÅ sommaren tar ja jumet för de blir endå ned kylande sen.

På vintern skulle jag nog ta varmt eller inte dusha alls .

PÅ benen tar jag faktiskt kalt efter hårt arbete för att kylla av benen ordenkligt.

Annars tar jag alltid jumet vatten

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Punkity
0

Jag kör på ljummet året runt. Kallt vatten uppskattas INTE av herrn ens varma dagar.