Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 10772 ggr
LillaLinn
3

Oseriösa svar på hästnet

Jag har haft ute annonser på hästnet och fått svar där det har stått: "Finns tränset/stövlarna/etc. kvar?" eller "Vad kostar frakten?" och sedan när man har gått till posten och kollat upp frakt och mailat prisuppgifter till den som sagt sig vara intresserad såhör personen intre av sig. Har vart med om det flera gånger och funderar på om alla som annonserar på hästnet råkar ut för detta.

(visste inte vilken grupp jag skulle sätta inlägget i, tänkte att 26 - Annonstorget var bara för annonser)

Fidelia
0

Har alltid flera oseriösa svar på mina annonser. Det värsta är ändå de som är allvarliga. T.e.x har jag ett gammalt shettissto ute för 3000:- vilket är ett vrakpris. Igår fick jag ett mail som sa att om jag är villig att sänka priset lite så var det av intresse.

Tidigare hade jag andra annonser på mina russ. Fick många mailkompisar som vill ha bilder och sänka priset. Man gör precis som de vill och prutar dessutom på redan billiga ponnyer och sedan har de inte pengar iallafall. En trodde hon kunde få ett sto 129cm, DIPLOM, inriden och inkörd för 6000:-

Vad gör man åt dessa i mina ögon helt oseriösa människor?

Linnea
0

Händer ofta på blocket också. Störigt.

Skynda långsamt så går det fortare.

LillaLinn
0

#1 Trist, det är ju värre när det handlar om hästar.

#2 Har aldrig varit med om det på blocket, dock skulle det inte förvåna mig. Annonssidor som man betalar för brukar vara mer seriösa, iallafall brukar säljarna vara det.

Elshira
0

Jag har försökt köpa saker som funnits där och fått hälften av uppgifterna men när jag frågat hur mycket det blivit exakt (så jag vet vad jag ska betala?) har jag inte fått reda på…

Så det är tydligen likadant åt andra hållet med!

Hakuna matata!

Fidelia
0

Visst finns det oseriösa säljare också. Står ofta om folk som blivit lurade och samma sak sålts till flera olika personer bara för att folk är godtrogna.

Elshira
0

#5 Men jag kan nämna 4 fall där vi kommit överens om att jag vill ha varan, jag har gett adress osv - men jag har aldrig fått något nummer att sätta in pengarna på?

Så jag har ju i.af inte blivit av med pengar xD

Hakuna matata!

Fidelia
0

#6 Det är ju alltid något. Min kompis blev grundlurad.

selfrejection
0

Man brukar märka vilken som försöker lura än om man frågar om man kan betala med payson/paypal eller liknande. Då blir det fort tyst :p

LillaLinn
0

#8 Hur fungerar det?

selfrejection
0

#9 Du blir medlem, sätter in pengar på ett konto där, det skickas ett mail till mottagaren som skickar varan, när varan kommer godkänner du den och säljaren kan ta ut pengarna från det konton och sätta in det på sitt eget. Så ingen har varken pengar eller vara samtidigt.

imsuchadiva
0

Jag tycker det är minst lika störande när man mejlar på olika saker och inte får något svar.

LillaLinn
0

#11 Tycker jag med, då undrar man om säljaren verkligen är intresserad av att sälja…

Kimpa
0

Om det är en annons som verkligen intresserar mig RINGER jag för att snabbt få svar på det jag undrar över och kanske för att vara säker på att varan inte hinner bli såld.

Är det någon som prutar på mina hästar ( när jag har de ute på annons), brukar jag höja priset med samma summa som köparen prutar medTungan ute istället.
Får jag frågan; så kan du väl inte göra brukar jag bara svara att kan du bestämma ett pris så kan väl jag också göra det så länge hästen är min!

En bil kan man pruta på, men i mina ögon betalar man priset som är utsatt för en häst!

snailmilla
0

Jag tror det även de flesta "oseriösa svaren" kan bero på att det finns många "små" tjejer som svarar på annonserna innan de talat med sina föräldrar. När de sitter vid skärmen och kollar på saker svarar de impulsivt, utan att tänka efter om de verkligen kan köpa sakerna mm.

Dock finns de även många skojare som vill lura än, men de skriver ett flertal mail.

Finns ju även säljare som lurar köparna totalt, en häst häromrking i trakterna som blev såld för 50.000kr var super snäll vid provridning, nästan för snäll och lugn. Sen visade det sig att det var totalt livsfarlig, och det ska upp i rätten nu.

Man får följa sin magkänsla både som köpare och säljare.

:)

carina-w
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja,man blir ganska trött på dessa som ska köpa,te.x en häst,den ska dom absolut ha,vill ha bilder och massa info,och det kan man ju förstå.Sen kommer dom på att dom inte har råd att köpa den just nu.

Men sen ser man att dom köpt en annan häst iaf,..Lite tråkigt med sånna människor…

Alma-G
1

Köpte ett par skydd i slutet av juni, 500 kr inkl. frakt skulle det kosta. Vi satte in pengarna någon dag efter på hennes bankgiro, det funkade bra. Efter en vecka hade jag inte fått skydden så jag mailade och frågade om hon skickat dom och det hade hon. 
Ytterligare en vecka efter det slutade hon svara på mina mail så vi ringde, det var rätt nummer. Hon sa att det var konstigt osv. Två dagare senare anlände det på posten, skickat samma dag vi ringde.. Lustig människa. Man ska nog ringa på annonser.

Eurore
0

Sen finns det ju väldigt många oseriösa annonsörer också, varför lägga ut en annons när man inte svarar när folk ringer?