Lugg
Min medryttarhäst hade en väldigt fin lugg, den gick dock ända ner till näsborrarna så ägarna klippte den för ett par veckor sen. De har dock inte så stor erfarenhet så ärligt talat ser hon ut som jag vet inte vad, skit ful faktiskt är hon XD Inte nog med att dom klippte den rakt av istället för som ett "v" typ så är den dessutom 5cm tjock så den skulle behövas tunnas ut. Ingen av oss är dock experter så den kommer nog få se ut så tyvärr. Till frågan.
Om de inte klipper den nå mer på nåt år och sen börjar växa ut. Kommer den växa till sig så att den blir mer normal eller ej?
**Och hur lång tid ungeefär kommer det ta innan den börjar se mer normal ut isåfall?
**
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Ojojoj! Stackars lilla häst. Det var inte vacker det där. 
Men lugn!
Pannluggen komer att växa ut och bli lika fin igen. Nu såg hästen ut att ha ganska tjock pannlugg så inom ett år kommer det inte att synas att den blivit klippt så illa. Däremot dröjer det säkert ytterligare ett år (minst) innan den ser likadan ut som på första bilden. Mendet finns gott hopp. 
#1 Fan vad tur!
Ursäkta att jag svär men gud vad jag glad jag blev. Stör mg så grymt vmycket varje gång jag ser henne haha XD
Nä den behöver inte bli lika lång den kan va kort, däremot vill jag att den ska se normal ut! HÅLLER TUMMARNA ATT DE INTE KLIPPER IGEN NÄR DEN BÖRJAR VÄXA TILL ÖGONEN! Då börjar jag gråta tror jag haha, nämen samtidigt kan jag ju inte säga till dem att inte klippa den överhuvudaget 1 mm till. Det är ju deras häst så. Misstänker nämlingen att de kommer klippa av den ett par centimeter varje gång den börjar närma sig ögonen, så är lite rädd för det 
Nåt tips för att jag ska kunna säga på ett bra sätt att de ska låta den växa ut och inte klippa den överhuvudtaget? jag själv tyckte fläta funkade bra när hon hade lång men.
#2 Du kan ju säga att hästen har pannluggen till för att skygga ögonen mot flugor t.ex. Hästen har inga problem med att se genom luggen.
Visa på hur man sätter dit flugpannband på hästar som inte har så lång lugg just för att skydda ögonen mot flygfän. det är väl ett bra argument till att inte fortsätta klippa.
Jag är av den åsikten att man inte ska klippa hästars manar och svansar alls eftersom de har till uppgift att skydda hästen från flygfän.
Jag blir så himla ledsen när jag ser alla dessa korta manar och svansar, speciellt på sommrarna.
Annars finns det ju på tex Hööks en sax som tunnar ut manen/pannluggen.. och även en trimningskniv om man inte vill rycka.. Den pannluggen skulle så grymt mycket snyggare ut om den blev rejält urtunnad :) Annars funkar det även att tunna ur den med en sax :) då klipper du lixom uppåt i pannluggen, gud vad det är svårt att förklara, Men ja saxarna som finns färdiga verkar smidiga :)
#3 Jo, samma här! Tur att de inte klippt manen och svansen iallafall, och hoppas att de ej har tankar på det. Men ser inte någon anledning till att de ska göra det. Luggen klippte de för att de ansåg att hon hade svårt att se och verkade se bättre när de klippt av den. Somsagt är det inga häst experter riktigt dock så.
Ska försöka prata med dem imorgon om jag träffar dem. Ska försöka få fram nåt :P
#4 Jo det va det ja tänkte, om man åtminstånde kunna tunna ut den. Den lär ju inte bli samma som den varit innan då den växer ut men.
Finns det ingen video hur man gör typ? Ska man börja ta bort underifrån eller lagrerna uppepå typ? :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har tyvärr ingen bra bild på den här datorn,på vår hingst med en enorm man och pannlugg men kanske syns det lite på detta filmklipp.

Gräsligt
. Hästar ser hur bra som helst med lång lugg, däremot har de svårt att freda sig mot flugor och andra flygfä utan den. Förstår att du är ledsen, men det är ju deras häst….
För att få en fin penselform på pannluggen så måste man korta mer på sidorna än mitt i. Har pannluggen redan en fin form så får man se till att korta lika långt på alla slingor, då behåller den formen men blir kortare.
Nu är ju denna pannluggen "förstörd" och har helt fel form, men du kan påskynda att få tillbaka penselformen genom att korta lite på sidorna. Skulle nog låta den växa ut lite först.
Skulle dock inte rekommendera en sax, jag själv använder en vanlig kniv (försiktigt försiktigt), men det går säkert att rycka den i form, eller med en trimkniv.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Stackars pålle som fick sitt fina skavfria flugskydd bortklippt :(
lurvponnyn.vimeddjur.se

Stackars häst :(
Förlåt men jag tycker den ser lite rolig ut :) Fick mig ett litet skratt må jag säga. Men jag tycker inte synd om hästen även om den var lite finare innan. Min har kortare för att det är enklare att knoppa till tävlingar men annars ser jag ingen anledning.
#12 Gratis och helt skavfritt flugskydd ;) Har man ordentlig lugg på pållen så slipper man grimskav eller hitta en passande flughuva.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#13 Menade att jag inte annars ser någon anledning till att klippa av den :) Ursäktar om jag skrev lite luddigt.
Hahahahaha! Gud vilken lugg h*n fick! :)
NEEEJ!!! vad fult! :O Tur att det växer ut :3
Självklart ser hästen lika bra med lugg, låt dem inte klippa den igen..
(ang. flyg skydd.. om man och pannlugg varit så bra flugskydd, varför har inga vilda häst/hovdjur längre man? ;) Tycker inte mer synd om en klippt häst än om en zebra eller vildåsna.. långa manar har vi avlat fram för att det är fint, inget annat.)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Ang. att se.. hästar ser ju inte rakt fram. De ser åt sidorna, bakåt och snett framåt. Så pannluggen är ju bara precis i utkanten av synfältet oavsett.
#16 Kan du då förklara varför min shettis inte har de minsta svullna ögon när alla andra hästarna i stallet åste ha flugskydd för att inte vara svullna och rinniga av alla flugorna?
Lugg funkar skitbra mot flugor ;)
lurvponnyn.vimeddjur.se
#18 Av samma anledning so Dacke - vår nordis med man och pannlugg - får rinnande ögon medans Crow - travare utan man och minimal pannlugg - inte får det? ;)
(Jag gillar egentligen man, svans och lugg, men ser det inte som något fel för hästen att inte ha det…)
Huruvida flugorna går på ögonen är väldigt individuellt. Jag har iofs aldrig haft någon häst med "jätte pannlugg" mer än ena hingsten vi har nu utan alla andra har haft lite "ädlare" hårlag, och har den nu räckt lite nedanför ögonen så har det varit en väldigt tunn och "fjuttig" pannlugg.
Men av de hästar vi haft så är det kanske 1 av 5 som haft lite problem med flugorna, alla med kort man men varierande raser och ögonformer :)
Men jag tvivlar inte på att en stor nordisman inte gör det bättre! Men just problemen med ögonen är väldigt individuellt =)
OnT: Jösses, jag fick mig ett gott skratt! *förlåt* Ser ut som en Aztek eller liknande (urfolk med pottfrissyr). Men jag lider med dig… Själv fick jag en arab med lååång fin man klippt till kort korrt "ridhästman"… Men tur är att det växer ut!
Hakuna matata!
#16 Ja, fast om man tittar på flugskydd så finns det ju sådana som är remsor som hänger ner över ögonen, som en förlängd pannlugg. Dessa hjälper faktiskt riktigt bra mot flugor. Hade hästen haft en pannlugg som var lika lång så hade man ju inte behövt sätta på en sådan "lugg-förlängare" så nog fungerar pannluggen som ett flugskydd om den är lite längre.
Sedan varför det är olika lång på olika raser och olika lång på vilda hovdjur, det tycker inte jag spelar så stor roll. Eftersom lång lugg fungerar som flugskydd så är det ju praktiskt att låta hästen ha sin pannlugg kvar.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#21 Grejjen är att den inte är olika lång på olika hovdjur, den är ''stubbad'' på alla inkl. vild hästar/urhästar :3 Undantaget är mustangen.. men det är ju förrymda tamhästar..
Sen är flyveil (remsorna) bra mycket grövre och tyngre än pannlugg, som ju är små tunna strån och inte ger särskilt mycket tyngd i slagen när hästen skakar på huvudet. Svansen däremot ger bättre tyngd, eller en man flätad med småflätor..
Nordisens och de flesta hästar jag sett, pannlugg är för fluffig eller klen för att göra mycket.
Sen tycker jag absolut att pannluggen ska vara kvar rent estetiskt, jag rakar min hästs man eftersom den är klen och ful och inte blir något av (personligen vill jag ha en helt lång, trevlig man eller en rakad man som gör en smal hals lite bredare, om det inte blir en lång fin man. Halvlånga eller rakt klippta manar tycker jag är fult ;) ), men inte pannluggen. Funderar på att låta manen växa ut igen.. men tvivlar på att den blir kraftigare nu. Plus, när han skakar på huvud och hals hoppar flygfäna av, med eller utan man..och skakar han inte på huvud och hals är det ju inte särskilt effektivt ändå. Möjligtvis om flugorna trasslar in sig och dör i en riktigt kraftig ''kallblodsman'', men knappast en normal man..
Jag tycker bara att det är lite väl grovt att tycka synd om hästar bara för att de fått kort man, och nästan dra det till djurplågeri att klippa den. Jag kan nämligen inte se hur det gör någon egentlig skillnad rent praktiskt, speciellt inte om man skyddar dem på andra sätt också.
Men var och en gör och tror vad de vill. Jag tycker att jag har bättre saker för mig än att tycka synd om hästar pga frisyren, eller att försöka övertyga någon här om min teori. Men det är en intressant tanke ;)
#22 Jag håller med om att det är onödigt att dra det så långt att man tycker synd om hästen och till och emd kallar det djurplågeri. Det finns många hästar som inte har lugg som skyddar och behöver hjälp på olika sätt. Bara för att luggen inte skyddar på alla hästar betyder det inte att lång lugg inte skyddar. Min förra hästs lugg skyddade när den blev så lång att den gick ner över ögonen, då behövde han inte ha flughuva längre, osm han behövde innan. I år har vi inte heller behövt ha flughuvor på, alla hästarna har haft lugg över ögonen och det har räckt (araber och vbl travare).
Jo den är olika lång på olika hovdjur, tamhästen har iaf flera raser som har lång lugg/man och det är ett hovdjur senast jag kollade iaf. Tror du missförstod mig.
De där kommer gå fort. Min kompis har en häst som hade jätte lång man hon klippde den eftersom hon tävlar . Men den är dock jätte tjock men inte så.(de ser normalt ut på den hästen) Nu över sommaren lät hon den växa och den är redan ner över ögonen.
De jag tror är att hästar med tjocka manar och svansar har bättre förutsätningar att få tillbacka sin man och svans snababre vet ej varför känns så brar.
Fast JAG tycker synd om hästen! Och det gör tydligen alla som sätter på olika skydd mot flugor och sån´t också. Varför skulle man annars sätta på dessa skydd?
Att ta bort ett naturligt skydd tycker jag kanske inte är djurplågeri men det försämmrar helt klart hästens förutsättningar att skydda sig av een "kraft".
Att många tamhästar har har dåliga manar och framförallt luggar, beror mer på avelsarbetet än något annat. De sk. naturraserna, Shettis, nordsvensk och russ har alla rejäla manar, luggar och svansar.
#22 Nu är frågan också hur klimatet dessa urhovdjur kommer ifrån.
Om jag nu får spekulera, så är det ju så att ju blötare marker desto mer flygfän.
Mongoliet är tydligen ruskigt varmt på sommaren och skitkallt på vintern. Då prioriterade förmodlingen vildhästarnas stamfädrar inte att utveckla lång lugg som skydd mot flugor då det förmodlingen inte var det stora problemet där de utvecklades. Flugor fanns med all säkerhet men inte så mycket att de skapade stora problem för hästarna.
Samma sak med afrikanska vildåsnor då de inte lever på slätter utan uppe i bergen där det förmodlingen inte är ett gynnsamt klimat för bitande insekter.
Man har länge haft som teori att zebran är randig för att just förvirra bitande insekter nere på slätterna där de bor.
Jag kan faktist inte se varför det skulle vara ett argument till att lugg inte skyddar? Att det inte fanns på urhästarna är jag övertygad om att det var ett mindre problem för dem på grund av deras levnadsmiljö och andra prioriteringar, inte att lugg inte skyddar mot flugor.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#22: Min häst har lång lugg och den skyddar definitivt mycket från flugor. Märktes mycket när jag blev tvungen att fläta upp luggen tidigare i sommar och sätta på en grimma med flugpannband när han hade fukteksem, den skyddare absolut inte lika bra som luggen. Luggen är mycket tätare.
#26 Man har länge haft som teori att zebran är randig för att just förvirra bitande insekter nere på slätterna där de bor.
Insekter har jag aldrig hört, därremot för att förvirra bitande rovdjur.
Kan väl lätt påstå att vilken fluga som helst kommer kommer att få problem om den tänker försöka ta sig in under den här manen och luggen. 

Syns kanske bättre på filmen?!
#28 Man vet ju inte säkert men det är en av teorierna, det står lite om det här: http://www.djur.cob.lu.se/Svar/Djur.html#Zebra
Sen är väl även insekter bitande rovdjur fastän väldigt små ;)
lurvponnyn.vimeddjur.se
#31 aha.. då har man läst den teorin med =P
#33 Skydd är väl inte fel men ganska dumt att ta bort de naturliga skydd som hästen faktiskt har.
#32 Fast nu läste jag någon annanstans att zebror inte lever där tsetse flugor finns i så stor utsträckning… Så jag vet inte det kanske inte stämmer alls.
lurvponnyn.vimeddjur.se

Att klippa manen är helt okej för mig, men inte luggen! Dels för snygghetsfaktorn, men dels för att det faktiskt är ett skydd. Jag tycker dock inte synd om de djur som har korta manar eller luggar, dom klarar sig oftast fint ändå. Det börjar komma fram allt fler älda och lätta hästar, med mindre tagel. Det är ofta man ser tanig hårväxt på hästar som inte blivit klippta eller friserade över huvud taget, som rent naturligt har kort lugg och man. Mina hästar har aldrig haft problem med insekter i ansikte eller hals, men om det skulle uppstå, finns det flugspray och flughuva. Och då kan jag både ha mina häsar friserade och snygga, samt ha insektskydd. Fungerar kalas för mig! :)

Läste igenom tråden lite snabbt. Måste lägga till en grej jag läste om. En tjej hade skapat en tråd på en hemsida för hon undrade vad hon skulle göra med sin hästs man. Många röstade för att hon skulle stubba den. Så hon gjorde det. Jag är inte förtjust i när man stubbar manen och klipper av den helt och hållet ner till botten. Så jag kommenterade nånting om att det hade varit bättre att låta hästen behålla lite av manen som skydd för flugor. Fick som svar av någon att om man låter hästen ha lång och tjock man som hänger ner på ena sidan av halsen så kan det snedställa halsen på hästen och den blir då som sagt sned i halsen. Tyckte det lät som om hon var helt ute pch cyklade. Eller?
*sen vill jag lägga till en sak; varför skulle inte lugg vara bra som flugskydd? Det kanske inte behövdes till deras förfäder men nu har det ju blivit så att hästar har avlats fram med lång man och lugg och varför inte då dra nytta av det istället för att sätta på hästarna konstgjorda saker? Var bara tvungen att kommentera de. Det är min åsikt och respekterar att andra har olika åsikter :)
Sen så tycker jag lite synd om TS häst som får se ut så där x) Om han ändå skulle få kort lugg hade dom väl kunnat göra det med lite stil? ^^
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
#39: Är det väldigt tjock och lång man borde väl hästen kunna musklas lite knepigt på ena sidan för att orka hålla uppe tyngden. Känns som det iaf..
Min häst har lång och tjock man, men den är i princip lika mycket på båda sidorna. Hjälper mest mot flugor då också. :)
Det är ju nästan elakt att klippa av panluggen nu på sommaren när hästen behöver den som mest mot flugorna. Och visst kan dom se. Helt förfärligt fult, skulle själv aldrig klippa luggen på någon av mina hästar, möjligtvis tunna ner den om den är supertjock. Och allvarligt talat är det väl inte så svårt att sätta upp en tofs (som i bilden med långa luggen) när man rider eller så, om nu "hästen inte ser något".
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

#39 Ingen av våra hästar med mycket man har ojämt musklade halsar. Låter som en skröna i min öron….
Däremot har jag sett "slagsida" på hästar som blivit för överviktiga och får fettvalk på nacken, men det får hästar med mindre man med.
Ser verkligen inte hästar sämre med lugg som går över ögonen? Det är väl ingen skillnad för dom som för oss…

Har hört att hästens man lägger sig på den svagare sidan.. Det låter rimligt men jag tror inte riktigt på det ändå eftersom min ponnys man ligger på ena sidan typ halva vägen, sen på båda sidor. Manen lägger ju sig oftast på ena sidan redan när hästen är ung och så stor skillnad i muskelmängd bör det ju inte vara på ettåringar..
Skynda långsamt så går det fortare.
#44 Nej fast iof så är väl alla mer eller mindre höger/vänster-"hänta"? Dvs har en sida som oftast är lättare med nya saker än den andra. En sida som hästen ofta väljer/tycker är lättare att jobba med. Som människa föds man ju antingen vänster eller högerhänt. Skulle kunna finnas en liten koppling?

#45 Jo jag avfärdar inte teorin helt men som sagt, min ponny skulle då vara starkare på vänstersidan från manken till ungefär halva halsen, sen typ jämnstark resten av biten..
Skynda långsamt så går det fortare.
#46 Fast det måste ju inte vara så exakt på pricken? Men jag tänker att hästar, liksom människor är väl vänster/höger-"hänta". Är då en häst högerhänt så hamnar kanske manen lättare på vänster sida? Och tvärt om. Men det behöver ju inte betyda att man alltid kan se på manen vilken sida som är hästens starkaste, det behöver ju inte heller betyda något att din häst har sin man som den har. Men kanske att h*n är höger"hänt" eller att han har lika starka sidor?
Samtliga av våra hästar har manen på höger sida, 2 av dem har dock fått manen "omlagd" till en utställning varisn gång (endast badat hästen och kammat över, inget flätande mm). Och deras man ligger kvar på den nya sidan än idag, båda är pensionärer så ingen av dem borstas i manen dagligen för att räta till det. Det får se ut asom det gör, en den ligge kvar väldigt fint ändå :)
Däremot har jag märkt på unghästar vi haft, att när manen börjar lägga sig så lägger den sig så gott som alltid på motstående sidanf från virveln som de haft mitt på halsen på andra sidan. Lägger man det över virveln "delar" sig manen där, och blir bångstyrig precis som med våra virvlar :P
Hakuna matata!

äsch vadå, klipp luggen om ni vill sålänge ni ser till att hästen inte far illa av flugorna oavsett lugg eller ej. det är ju inte direkt så att det inte finns flugskydd på marknaden.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~