Rund, rest rygg?
Vad menar man egentligen när man säger att ryggen på en häst ska ''formas som en bro'' osv? Jag vet att den inte ska svanka :P Men kan den verkligen bli ''rund''?
I engelskan säger man ju ''rounded back''. Det som fick mig att tänka på det var en diskussion om huruvida ebn hästs rygg kan vara rund istället för svankig i de olika töltformerna - inklusive skritt. (Jag anser ju att en häst kan samla sig i tölt likväl som i trav, genom att vinkla bäckenet och hasen hellre än att skjuta under sig långt fram och bak från höften, sänka ryggen och dra upp huvudet) så kom ju frågan ''har du sett en häst tölta med rund rygg?'' Njae.. inte rund preciis.. det närmsta jag kommer är Crow - vi är ju inga proffs men jag känner inte till så många som bryr sig om/tänker på formen i tölt på samma vis - och så funderade jag…
Har jag sett en rund rygg i trav då?
Visa bilder och beskriv hur ni anser att en ''rund'' form med välvd rygg ''som en bro'' ser ut? :)
(bilden visar mig och Crow, den rundaste formen av tölt jag känner till. Undertrampet är inte lika stort som i ökad tölt naturligtvis, men jämför lite med piaff - ju mer samlat man får det desto mindre blir stegen.. inte för att det är lika bra som piaff men.. äsch, ni fattar nog :) )
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Även om jag inte tycker att den är direkt svankig, så är den ju inte rund uppåt heller.. Jag försöker se rygglinjen genom att följa vinkeln på ländryggen och ''dra'' den mot manken.
Nedan är den väl visserligen ''rund'' men det är ju knappast en normal eller speciellt samlad form.. och även om länden är rund så verkar bröstryggen nästan svanka även om det inte syns under sadeln..

Här tycker jag min häst höjer ryggen och jobbar i en rund form..
Han höjer ryggen och jag tycker han får en fin böjning på den.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har ingen aning om hur det ser ut på bild, men man känner det om man rider.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Sitter man bakom i vagn ser man det väldigt tydligt också, då ser man när ryggmusklerna börjar jobba rätt, tycker ryggen ser markant rundare ut då.

man kan tömköra också får att se hur hästen arbetar med ryggen
Fast ''rund'' eller välvd är den väl inte? Mer rak, arbetande, korrekt, sure :)
Jag fattar ju att det är skillnad på svankig/urholkad form och bärande form, frågan är väl mer åt det teoretiska hållet. Är en ''rund'' form verkligen rund? Eller bara rak/osvankig?
Frågeställningen kommer som sagt utifrån det här med tölt. För visst ''hästen kan inte tölta i en rund form'' är ju lätt att säga om man med rund form verkligen menar en båge uppåt.. men menar man det - kan hästen då trava i en ''rund'' form?
Som sagt, mer teoretisk fråga. Jag kan också känna när det blir ''uppförsbacke'' och ryggen jobbar jämfört med när den inte gör det.
#6: Fast en häst kan inte ha ryggen i en båge uppåt, då skulle man få designa om sadlar isf, för anläggningsytan skulle ändras rätt mycket.
Är ju hela överlinjen som blir rund, ryggen höjs ovh blir rakare, men svårt att se hur själva ryggen skulle bli rund.
Sen beror det väl på hur hästen ser ut exteritört från början, har hästen en väldigt svankig rygg så kan den inte bli väldigt rak. Och har hästen en rak rygg så ändras den väl inte allt för mycket. Utan är överlinjen som blir rund.
Ang. bild så trodde jag du syftade på en bärig rygg som arbetar..
#7 Det är just det det ligger i, man säger rund rygg :) Som sagt är det mer en teoretisk fråga.
Fast hur blir överlinjen rund om inte ryggen blir det? Att nacken kröker sig gör ju inte att hela överlinjen blir rund?
Jag tänker väl för mycket helt enkelt. Men det är lite lustigt när man visar en bild på just tölt där halsen är välvd, bäckenet tiltat och så kommer det ''men det är bara nacken som är avknäppt, ryggen är ju inte rund''. :P Det är då man får såna här konstiga frågeställningar..

När min häst rundar sin rygg sådär betyder det att det är dags att trilla av.

#10 Haha! 

#0 Känns mest som du syfta på rund Form?
Det är väl helt självklart att ingen häst höjer endast ryggen i en båge?
Men ser ju till hästens hela överlinje och när den får under sig bakdelen åker ju rumpan in/ner. När den lägger mer vikt i bak än fram kommer framdelen upp och halsen välver sig nedåt framåt. Hela hästen blir en båge :D
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Formen på ryggraden ändras inte speciellt mycket utom i halskotpelaren. Det som syns/känns är att de långa "filéerna" bakom manken och bak till korset, börjar arbeta och samverkar med bukmusklerna så att hästen kan föra över mer kroppsvikt till bakbenen och bli lättare framtill. Som partnern sade i dag när jag för ungefär sextonde gången sade "Men GÖR HALT! Halt är när hon står STILLA!" Till sist tog pålle vikten på bakbenen och stod stilla och partnern sade förvånat "Hon liksom sväller upp mellan benen på mig!".

testa att trycka med fingrarna under magen på hästen tills den höjer ryggen i stallgången. eller klia bredvid svansroten (akta för sparkar bara, har själv varit med om det från en gudasnäll häst). eller be någon annan göra det. då får du gott om tid att studera hästen
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Det är musklerna som höjs och minskar belastningen på hästen och får den att bli bärigare.
Vad som händer vet jag, frågan är densamma: Blir ryggen rund? ;)
Och det verkar alla som svarat vara ens om att den inte blir.