Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2307 ggr
brandie
0

Hur högt ska man hålla händerna?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har ridit i några år men har sett olika hos dom flesta, vad är rätt, hur högt ska man hålla tyglarna när man rider? Själv håller jag dom rätt nära manken/ sadeln. Gör det stor skillnad?:)

WinterPrince
0

Det gör ganska mycket skillnad! Jag sjunker själv gärna ner med händerna mot sadeln/manken, men när jag blir tillsagd och lyfter händerna så känner man hur hästen bär sig själv (om den arbetar i form)

Jag tror att man brukar säga att man ska armen med 90-100 grader mellan över- och underarmen.

Gronstedt
0

Det jag lärt mig är armbågen framför höften och rak linje från armbågen till hästens mun. Hur högt händerna hamnar beror då på var hästen har huvudet. I övrigt instämmer jag med #1, det är stor skillnad. Buren hand gör det lättare att få hästen att bära sig själv.

Zabbio
0

Beror på vem man frågar. Vissa säger ca 90° vinkel på armbågen, andra rak linje mellan bett och armbåge.

Jag börjar luta åt att 90° egentligen är det bästa. Om det sen gäller när man rider med ''stöd''  vet jag inte.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elshira
0

Jag skulle inte vilja rida med en rak linje från mun till armbåge då jag själv använder vinkeln som "stötdämpare" = om hästen tar lite så rätas mina armar ut = blir längre = ger efter lite = snäll i munnen. Och förutom det händerna och sedan hela armen.

Jag skulle nog i.af också säga 90-100 grader.

Hakuna matata!

Lorita
0

Det skiljer mycket efter vilken häst du rider, är hästen ung och/eller outbildad är händerna lägre än om hästen är mer skolad.

Det hela hänger på känsla och är ryttaren inte så utbildad så sänk händerna även om hästen är mogen för en högre hand.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Em--ma
0

Såhär tycker jag den ''perfekta sitsen'' är.  Men sen så kan man ju inte rida det på alla hästar, som min exempel måste jag ta ledande tygeltag innåt/neråt. :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Gronstedt
0

#4: Armarna blir väl inte raka bara för att linjen från armbågen är rak? Beoende på hästens form hamnar man väl oftast någonstans runt 100-120 grader, så det finns en hel del kvar till helt uträtat och utan "dämpning".

Linnea
0

Tycker man ser många dressyrryttare som inte alls sitter som i #6. Svankar med ryggen, lutar sig bakåt mm. Inte lite då alltså utan myckert så att t o m jag reagerar..

Skynda långsamt så går det fortare.

brandie
0

Tack för alla bra förklarade svar:-)

Lorita
0

#6 ska inte hästen gå lika högt som denna så måste man sänka händerna för att ha kvar följsamheten, det är helt beroende på hur skolad häst eller/och tryttaren är

Em--ma
0

#10 va? Obestämd

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Lorita
0

#11 vil du få ner nosen på hästen och få den att gå i en unghästform ska du sänka handen, är du nybörjare så blir handen stabilare om du håller den lägre och hästen får gå i en lägre form.