Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1291 ggr
Linnea
0

Sol eller knott?

Kan man se skillnad på knott- och soleksem? Min ponny går normalt med eksemtäcke men i år slet han sönder det och gick utan täcke ca 8-9 dagar innan jag fick hem ett nytt. Under den tiden kliade han av sig en del man och svans plus att han fick stora sår på manke och kors. Jag fattar inte hur knotten skulle kunna göra såna sår. Han kan inte komma åt att klia sig där såren är.

Skynda långsamt så går det fortare.

Elshira
0

Solexem är extremt ovanligt och visar sig isf med uppsvullnad, framför allt på vita tecken. Knotten är ett jädrans otug och ja det går snabbt för dem att klia sig till öppna sår. Det är få ställen hösten inte når att klia, men går den i haga med stolpar/träd så kan nog det mesta klias upp. Vart sitter såren?

Hakuna matata!

Linnea
0

På bakre delan av korset, mellan svansen och korsets högsta punkt. Har sett honom klia sig på flanken men det ser ganska omöjligt ut för honom att klia sig där såren sitter. Det enda som finns i hagen är en buske med väldigt tunna grenar så den kan det inte vara. Sen har han sår på manken men det kan han ju lätt klia upp när han kliar manen.

Elshira
0

Där har jag ett sto som brukar klia sig ibland bara ändå! Det löser dem med att öka avstånden mellan ena sidans ben och med andra sidan nästan stå ihop med benen. Vickar lite på rumpan och böjer bak halsen :D

Hakuna matata!

Linnea
0

Ok det verkar ju akrobatiskt. Såren kom på bara ett par dagar och blev ca 3*3 cm stora.

Elshira
0

Det är väll ett ganska ovanligt ställe för exem att visa sig. Kan det kanake tänkas vara ett bromsbett eller liknnde som gjort ont och kanske blivit irriterat? Jag skulle bänya någon vecka och se om det avtar. Såren är det hästen som gör, och kan inte göras av insekter i.af :p

Hakuna matata!

Linnea
0

Nej jag tänkte på solen då om det kunde vara soleksem..

Nu har han ju täcke på igen och såren är nästan läkta.