Är jag för stor?
Hej!
Jag har en egen häst som är shettis typ 105 cm hög, jag är 11 år 157 cm och väger ca 40, jag brukar inte träna speciellt hårt eller tävla, oftast bara galopp eller en barbackatur
Tyvker Ni att jag är för tung eller lång?
//Shettisälskare
Tycker jag inte, red själv en shettis när jag var i din ålder o storlek. Red mest barbacka ef jag då kunde sno fötterna under magen.
Bra vikthjälpsträning.
Ja, jag tycker att du är för lång.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
träna galopp eller galopperar du bara?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
tung - nej
lång - ja
Hästen hamnar ur balans med en för lång ryttare.. :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Ja, vad tycker du själv.
Allt beror på vad du tycker själv. En grov shettis kan lätt ridas av en som är 160 cm. De kan dessutom utan vidare bära 55 kg. Men den som avgör om du passar till shettisen eller inte är shettisen själv. Den kommer att tala om ifall det är något den inte gillar. Bara du är lyhörd och lyssnar på din ponny.
#4 Sen tycker jag det är fel att kategoriskt säga att ponnyn tappar balansen bara för att ryttaren är lång. En duktig lång ryttare är 20 ggr bätttre för hästen än en kort obalanserad nybörjare. Sen vad man tycker om det estetiska är en helt annan sak.
#5 skrev det från början, men orkade inge thafs o så så tog bort det.
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Beror ju lite på shettisen också, fång, muskler osv. När jag var 10 så började jag rida en shettis som va ca 90-95 cm, jag själv var runt 140 och vägde 30 som vet. sa att ryttaren borde väga eftersom att hon hade fång. Jag gav den här hästen 4 år extra eftersom att hon bara gick och skrotade i en hage och ingen red henne eller något. Vi utvecklades tillsammans, jag blev tyngre och längre men hon fick mycket muskler och hennes fång blev allt mindre och mindre så hon kunde tillslut gå på lite gräs. Slutade rida henne när jag kände att jag skulle gå över till något större och då var jag 14 år, hon stod mycket efter att jag slutade rida henne så hennes fång blev värre igen och hon avlivades ett år efter att jag slutade pga svår fång.
Men det var inte det jag skulle säga, utan det beror på hästen och sånt. Men tror egentligen att hästen skulle kunna ta dig som ryttare, även om du är lite lång men det var jag för "min" shettis också, blev tillslut närmare 155-158 cm när jag slutade rida henne och då hade hon fortfarande inga problem med att gå runt med mig.
Man kan inte bli för lång, bara för tung enligt mig. Eller ja, går man med fötterna i marken kanske det inte är något att satsa på men tror ni förstår vad jag menar.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Varför blir man en duktigare ryttare bra för att man är lång 
#8 Det blir man inte automatiskt men eftersom alla tjatar om att bara för man är lång så hamnar hästen i obalans så var det ett exempel. Sen kan man ju tänka att en längre ryttare kanske är något äldre och mer erfaren (inte helt omöjligt) och då bör den ha en bra balans.
Balansen blir ofta bättre då man är längre-tänk på hur man gär när man går på lina: Man håller ut atmarna och gör sig längre för att lättare hålla balansen.
Pluds att man lättare märker en obalans om man är för lång, för då välter hästen… 
Kunde inte låta bli :P
Men lite för lång kan man vara om man är kroppsmedveten. Låt hästen berätta det.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#9 min granne på 145-150 ca och 23 år ska jag genast upplysa om att hon inte kan ha så mycket erfarenhet eftersom hon inte växt och blivit så lång 
Eller jag tror jag låter bli för hon är aldeles lagom till mina B-ponnys 
#9 Och var har jag skrivit att en kort person är sämre på att rida?
Man blir inte automatiskt en sämre ryttare bara för att man är lång heller. det beror på vad man ska göra med sin häst/ponny.
Ska man rida dressyr kan jag hålla med om att det kan bli besvärligt att komma åt, lika besvärligt som när man rider en för stor häst. Men ska man bara hobbyrida så är jag övertygad att längden har mindre betydelse. Då är det ryttarens kunskaper som är avgörande. Oavsett om man rider en något liten ponny eller en alltför stor häst.

Det är bara det att det alltid kommer ett tillägg om att en, lång ryttare är bätre än en kort nybörjare, typ
Det utan att ens sett trådskaparen rida eller en bild på ryttare och häst ihop.
Jag trivs på små hästar själv men det finns en nedre gräns då min ridning blir lidande och det blir svårt att sitta bra på hästen. Sen kan man ju alltid gå över till körning, det är också kul 
#13 Men det jag menar är att längden inte alltid har så stor betydelse, vilket du alltid hävdar. Jag menar att ryttarkunskaperna är betydligt viktigare än ev. längd. Så att säga ett längdmått på ryttaren i jämförelse med hästens mankhöjd är absolut inget mått på om häst och ryttare passar ihop. Det är så ohyggligt många fler parametrar som spelar in.

Det blir bara så dumt när man har en parameter och sen betämer själv dom andra……..en lång ryttare med dålig balans, hur vet man att det inte är fallet, eller får man bättre balans av att bli längre?
#!5 Jag orkar inte diskutera mer med dig. Du vänder ändå alltid på allt jag skriver.
Snor tråden jag med om det är OK. Undar om jag är för stor för denna tjej? Själv känns hon liten men det känns inte som om jag rider nå sämre osv. Kallblodstravare på 20 år, sto. Vet ej hur hög hon är dock.
Jag själv är 164cm och väger ca 53kg.
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Nu syns ju inte hela hennes ben så hon ser kanske mindre ut än vad hon är men iochmed att hon är ett kallblod och en Nordsvensk (kallblodtravare eg. men) så tycker jag inte att det borde vara några problem?
Som sagt så känns inte ridningne som om det går nå sämre, däremot känns hon liten.
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Jag är också 164 och sätter min nedre gräns på ponny till ca 140 cm du är absolut inte för stor till den hästen.
Svar Till TS #0 (brandie)
Desto längre du är desto bättre banans bör du ha kan man säga. Jag tycker att du är lite väl lång för en sån liten ponny, dock så är du inte för tung, så om du anser att du har bra balans och kan rida ponnyn utan problem och kanske bara rider på lätta turer så kan du nog fortsätta ett tag till. Det beror självklart också på hästens hästa, kondition osv tycker jag också.
Men eftersom du ställer frågan så kanske du tvekar? :) vad vet jag?
Men du kan fortfarande köra, longera, tömköra, jobba från marken, löshoppa, kanke trick träna osv så bara för att du är för lång så kan man fortfarande ha roligt med sin ponny, och motionera den delvis :)
Det vet du säkert själv men ville bara tipsa lite :D
Svar Till #17 (Ricko)
Jag anser att du inte för lång eller för tung för den hästen
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Omöjligt att svara på innan man vet hur ponnyn är byggd.
#15 ibland funderar jag om du är ute efter att missförstå vad folk skriver… 
Hästen blir inte lidande av ryttarens längd, så länge ryttaren har en bra och balanserad sits. Det är mest ryttaren som får problem när denne blir för lång för hästen, då det kan vara mkt svårt att lägga rätt hjälper på en aldeles för liten häst.

Har inte läst igenom allt nu men vill bara lägga till en grej!
Längden i sig är inte problemet, utan snarare hur pass bra balans och känsla du har. Hellre en person som är 1.60 med grym balans än en som är 1.30 med noll koll!
(Du är absolut inte för tung)
Det låter som om du kan vara för lång. Men det brukar även kännas på hästen om hästen tycker det är besvärligt. Jag tror många hakar upp sig på längd och vikt utan att ens känna efter hur hästen reagerar på en. Det är egentligen bara du som kan känna om du är för lång genom att se hur hästen reagerar och beter sig när du rider.
Vikten är inga problem alls.
Om man nu är för lång än vadnuordetheter alltså 20 cm, så tycker jag att man ska rida hästen i form, speciellt om man är typ 40 cm längre och då menar jag -hela tiden-. Men hästen behöver inte böja på nacken för det utan bara sätta under bakbenen så den får mera balans. Är man längre än 20 cm högre så ska man tycker jag tänka på det mer än vanligt.
/ Emma