Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1059 ggr
Wisby9211
0

Fråga

Hej jag är en tjej på 19 år som har gått på ridskola i 6 år och på
hästgymnasiet i 1 år. Jag vill börja med hoppning och distansridning.
har haft 3 egna hästar som dock varit travare men har varit fodervärd åt
en arab i 6 månader och nu funderar jag på att skaffa en egen arab men
min fråga är:

Är alla araber tittiga? blir dom rädda för minsta lilla?
bockar dom alltid när man fattar galopp?

Eller finns det dom som är underbara och lugna?

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

silverorm
0

Glad Du är för rolig! Alla araber? Nä, jag har jobbat med araber då på High Chaparall, hade 10 st som skulle ridas in under vintern för att gå som show/turist hästar på sommaren (de var då 4 års valackar). Många muttrade om att det inte skulle gå, speciellt när man skulle göra dem eld o skottsäkra. Men det gick! Med ledarskapsövningar i westernstil. Den ena araben var inte den andra lik kan tilläggas, vissa var ledare, vissa var följare o någonstans däremellan fanns det de som var väldigt lugna och trygga.

Men, arabhästar har en energi och intelligens som vissa andra inte har. Även om din häst verkar "tittig" har den ändå full koll på vad du gör, o vill. De läser väldigt noga av ditt kroppspråk och även omgivningen, fattar väldigt snabbt, tänker snabbt och har en stor vilja!Glad

När du ska köpa egen, köp den som du med en gång känns rätt s a s, en arab "ljuger" aldrig om sitt temperament. De har väldigt stora hjärtan dessutom, trogna in till döden s a s.. (jo jag älskar dem, just för sitt temp o intelligens o sitt stora mod.)

Jag har jobbat med connemara o halvblod oxå, men de är inte i närheten av arabens kapacitet, som är mycket mer lättlärda än andra hästar. (enligt min mening iallafall, bli inte arga nu connemara o halvblodsfolk) Flört

Wisby9211
0

Okej, tack för det underbara svaret!

Nu är det helt klart att jag ska köpa arab, men som du sa det ska känner 100 % helt rätt ;)

Elshira
0

Vi har haft arabuppfödning i 20 år, och jag vill inte påstå att de är mer tittiga än andra hästar. Det är väll kanske sällan mar har sådär riktigt slöa araber, dom är väll mer energiska (pigga/vakna). Men av de araber som jag själv har ridit och hanterat (när jag övergick från B-ponny), vilket varit 4 ston och 3 hingstar så har ingen varit lättskrämd. Dom var trafiksäkra allihop, och en av dem älskade att jaga rådjur (hade säker blivit en väldigt bra cow horse haha!).

Visst kunde de fundera vad det var för konstigt som stod mitt ute i skogen som dom inte sett förr när det var jakt på g med alla bilar och jaktstugor, eller skogsmaskiner som kom och avverkade ibland. Men inte mer än att de tittade på det i 5-10 sekunder (medan de skrittade på i lite kortare steg kanske) för att sedan knampa rakt fram och "hälsa" på vad det nu var för något :)

Hästar är flyktdjur, och givetvis kommer de att rycka till (inte kasta sig iväg…) om det hoppar ut ett rådjur mitt framför dem i skogen. Men det gör så gott som alla hästar…? I.af de halvblod, new forest, russ och vad mer jag nu ridit.

Men att de bockar när de fattar galopp…? Vad är det för sägen??? Gör de det har de antagligen en sadel som inte passar, eller så är de inte inridna och trygga med ryttare på ryggen! Stackars alla som går galopplöpen och som tävlar distans annars då… Flört

Jag tycker i.af att araber är väldigt trevliga. Och till skillnad från vissa hästar så är det väldigt allsidiga. Ett exempel  är våran första avelshingst som var nordisk sprinterchampion (galopp) innan han kom till oss, för att här sedan bli barn/ungdomshästen som alla kunde rida på. Ska för övrigt tillägga att alla våra hingstar har varit väldigt vänliga mot oss och andra hästar, och att ha hingstar gå ihop med andra hästar eller rida i stora grupper var aldrig någor problem. Eller att jag utan problem kunde ta ut/in dem ur hagarna när jag var sissådär 10 år. De visste att jag var lite och behandlade mig därefter.

Visst kan det säkert skilja beroende på vad man avlar på, men här hade vi i.af bara lugna rid och avelsston, inget hets eller så… Kommer ihåg att jag brukade gå in till stoflocken på ca 10 hästar, ställa mig på en stubbe (efter som jag var liten) så kom allihop och stälde sig i en ring runt mig för att bli klappade och gosade med Kyss

Vill du ha en arab så ska du absolut skafa dig en sådan, men alla har olika personlighet så se till att hitta den som passar dig!

Hakuna matata!

Wisby9211
0

Okej, då vet jag!

Nu ska jag bara börja leta efter en seriös säljare / uppfödare :)

Stallplats och allt är klart bara hästen som saknas ;) haha

Mullemums
0

Finns ju faktiskt många travare som tävlar distans ;) lugna och fina :D

Wisby9211
0

jo jag har haft 4 travare och vill inte ha igen :P vill testa nån ny ras :P

HolyFuck
0

Enligt mina erfarenheter så är araber lättlärda, lugna och intelligenta. Har aldrig haft problem med tittiga araber.

WornOut
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min arab är väldigt mobytlig i sitt humör! Vissa dagar är han Väääärldens lugnaste! Kan sätta upp vem som helst på honom och han är snäll som ett lamm! Vissa dagar är han trärt om och är jättepigg, busig och helt underbar :)
Han är iaf alltid lika uppmärksam och otroligt lättlärd!
Men framförallt: SOCIAL! :)

Wisby9211
0

Okej, vilken fin bild!

silverorm
0

Finns ju en anledning till varför "arabgubbarna" sätter större värde på sina hästar än sina fruar! FlörtSkrattande

#8 Väldigt fin bild! Glad Sann hästglädje!

Wisby9211
0

Hehe Tungan ute

WornOut
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack så mycket båda två :D