Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1522 ggr
Lyrik
0

Kontrakt?

Har ni kontrakt i stallet? Både ni som har eget stall med hyresgäster och ni som jag, är hyresgäster.

gejsa
0

Nej, jag har inget kontrakt. Muntligt gäller lika bra enl mig.

Milli
0

Ja vi har kontrakt, är hyresgäst.

Lyrik
0

Jag har inget kontrakt i nuvarande stall, ingen uppsägningstid.

Så jag borde kunna flytta när jag vill?

Johanna
0

Jag har alltid skrivit kontrakt.. blev iofs väldigt lurad en gång .(mkt mitt eget fel),, , men tycker ändå att det känns skönt… fast det kan ju vara olika, där Plutten står nu har vi inte skrivit nåt kontrakt, men det känns som om jag kan lita på karro o vi pratas vid i stort sett varje dag, men när han kommer hem till nya stallet blir det kontrakt.. o då mkt för att jag kommer ha en annan som rider honom över sommaren.

CBA
0

Jag har skrivit kontrakt med stallägaren :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Jill_Niss
0

Jag tror att vi har det Oskyldig

Othello
0

Jag ska ha "hyresgäster" =) i mitt stall i vinter det är en vän till mig så det blir nog muntligt avtal litar på henne med skötsel & att hon har respekt för mina "regler"… Men är det någon jag inte känner så bra eller inte känner så då blir det kontrakt.

Sungria
0

Är inackorderad i ett stall o vi har skrivit kontrakt :)

mazze
0

Vi har kontrakt

tezzie
0

Vi har oxå kontrakt

*** Kärleken övervinner allt ***

reddie
0

Har inget kontrakt och allt har fungerat ändå.
Har stått i samma stall i 13 år och det har aldrig varit några problem, ialla fall inte med mina underbara travarkillar och aldrig mellan mig och stallägaren. Han är en numera 69 årig farbror som är helt underbar. Han ställer upp till 300000% om det skulle vara något jag behöver hjälp med och han vet att jag hjälper honom. När det är älgjakt så är det mig han ber ta hand om stallet, han och jag som hämtar hö & spån. Några år har det bara varit jag som hjälpt honom att ta in hö på sommaren.
Han fixade jobb åt mig på travbanan mm…

kan inte ha det bättre (och dessutom billigt)

j114
0

Ja, jag har kontrakt, är hyresgäst. Det känns lite oseriöst att inte ha :S vet inte om jag skulle villja stå i ett stall utan. Hur vet man då vad det är som gäller? Både från hyresgästen och uthyrarens sida?

Jaqueline

reddie
0

genom god kommunikation- vet man vad som gäller

fridak
0

har kontrakt med stallägaren. hon har alltid skrivit kontrakt, men för ett år sedan så var det ett par tjejer där med sin häst som ännu inte betalat stallhyran och stallägaren är för snäll för att säga till…

gejsa
0

#13# Precis! *ler* Man kan väl prata med varandra.

Eller ha som jag regler uppsatta på väggen vad som gäller. detta visar jag alltid dom som tittar på stallplats och talar om muntligt vad som gäller för båda parter. Inget konstigt alls. Är man seriös så sköter man det ändå lika bra med eller utan ett papper.

Johanna
0

#13 o #15

absolut,.,, man kan prata med varann, men den dagen det skär sej.. då är det skönt att ha kontrakt… Muntliga avtal gäller, men man ska ju kunna bevisa att det är så….

gejsa
0

#16# Spelar nog inte så stor roll om man har ett papper i handen. Oftast gör man ju inget rättsligt av det iaf. Om det tex gäller om man har en månads uppsägning eller inte.

gejsa
0

För mig har det fungerat bra i 9 år. Även om det skurit sig ibland mellan oss.  Har bl a sagt upp 3 st vid olika tillfällen. Men allt har skötts något så bra ändå. Hade vi haft kontrakt så hade det ändå skurit sig mellan oss. Dom andra som flyttat har vetat mina regler och vad dom har för fördelar osv.

j114
0

Det är säkert en smaksak, men ett exempel.
I förra stallet jag stod var det en tjej med 3 hästar som skulle flytta dit. Dom skrev kontrakt och allting men sedan var hon tvungen att flytta upp flyttandet till stallet hela tiden, och sedan när det gått ett antal månader ville hon inte flytta alls. Alltså hade hon som ägde stallet, "paxat" de boxar till henne i flera månader, även fasst att flera var intresserade utav dom,  utan att fått betalt. Som tur var hade dom ju redan skrivit kontrakt, så hon fick betalt sedan i villket fall. =)

Jaqueline

jen
0

jag har inget skriftligt kontrakt, men ett muntligt avtal som tex att hyran betalas förskottsvis, en månads uppsägning mm.

men jag är lite förvånad över att inte så många stallägare har kontrakt. är det för att de flesta kammar in svarta pengar eller?

gejsa
0

Troligtvis jen. Du vet ju själv. Har egna hästar och så. Skulle man helt plötsligt ta det vitt så måste man ju höja hyra till minst det dubbla för att få in samma summa pengar. Det skulle adlrig fungera hos mig. Här går inga bussar då tycker folk att det är för dyrt och för långt att åka ut till mig.

gejsa
0

#19# Hade det varit jag så hade dom fått betala från första dagen som dom bokat boxarna. Här betalar vi i förskott en månad och har en månads uppsägning. Det vet alla som står här.

jen
0

#21 ja, så är det nog. 

det är mest i stora stallar som kontrakt och bokföring förekommer antar jag. Själv skulle jag iallafall inte bokföra om jag hade ett par stycken inackorderade.

fridak
0

men mitt stall har skriftligt kontrakt, förskottshyra, 2 månaders uppsägningstid men det är ändå svart…vi lämnar iaf bara kontanter i händerna på henne…

mirre
0

I vårt stall har vi kontrakt, förskottshyra, depositions avgift 1 månadshyra. 2 månaders uppsägningstid från hyraren och en månad från hyresvärden. Kan också tillägga att vi momsar, är bra när man investerar med nya saker till gården. Jag tror att i och med att vi har kontrakt så blir vi inte någon nödlösning, att någon kommer för att hyra bara ett litet tag. I vårt kontrakt står det så mycket att den som hyr verkligen vet vad den ger sig in på, klara skylldigheter och rättigheter. Knappt någon utflyttning alls på 4 år.