applahästar
någon som känner till detta försäljningsstall? är dom bra och pålitliga? såg nämligen en häst därifrån jag blev nyfiken på.. men då blir det osett köp..
Jag personligen har inte köpt ngn häst därifrån men en av mina gamla tränare (saknar:( ) har jobbat där. Hon har bara sagt gott om dom förutom att dom hade en haflinger där som var lite knäpp, men det var dom förra ägarnas fel. Men nu är den hästen såld.

Tror en bekant köpte sin häst därifrån, ska kolla upp det. Påmin mig om du inte hört nå från mig närmaste dagarna 
gör gärna det miamaria!
jag funderar på den här: http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=80179
ringde och pratade emd henne idag, tyvärr får man ju lägga till en transportkostnad hit upp m.m.
tror ni man kan pruta på en sådan affär?

Jag har nyligen köpt mitt halvblods sto därifrån! Mycket trevliga människor att ha och göra med! Rekomenderas!
Jag tror inte att du kan pruta på hästen pga att du har en transport kostnad, det är ju ändå upp till köparen att frakta hem hästen oftast.
Lycka till! /S

Min favorit på sidan är Succes! Häftig häst, han skullle ja kunna tänka mig! 

tjusig häst!
geea.. ja din är verkligen skitfin… succes var otroligt fin, skillde bara 2000 kr… men den kändes lite mer skvättig (om man nu får döma efter ett kort) haha
jag menade inte att pruta för själva transporten, tänkte mer om det finns prutmån.. =)

#3# Jag är inte så duktig på att säga hur en häst ska se ut. Men just den här bilden fick mig att haja till lite. Tyckte att korset var lite brant och själva baken var lite liten i jämförelse med huvudet. Det kan ju var en synvilla men……Såg inte snygg ut på fotot iaf tycker jag. Såg lite tunn ut också.
Har hon inte väldigt korta stigläder också?
jo, hästen är omusklad bak, det är därförden ser lite konsig ut just nu.. den måste lägga mer mukler på rumpan och bygga upp sig lite..

#7 Tack! Jag vet inte om det finns prutmån faktiskt, jag testade inte ens det
Men testa!
Jag tycker du ska slå till på Succes! Han är bara såå snygg!
Jag tycker att han ser lugn och cool ut, du får forma din egen häst då eftersom han är rätt ung, å sånt är ju skoj!!
#9, det är mer än att hästen är omusklad.
/V
#10, ja kanske, hon verkar lite mer möjlig för tävling än den andra… men jag måste verkligen ha en snällllllll häst att lita på i alla väder… kanske ska ringa å fråga..
#11 tror du det..? blir så osäker nu, kanske ska man backa ur.. åh grr vad det är svårt att hitta bra hästar.
#11, vad tycker du om den andra då? succes som finns längst ner? http://www.applahastar.just.nu/
#12 Sedan så beror det ju på vad du vill göra med den… Men om den inte är korrekt bygd eller dåligt bygd för ridning så får den mkt svårt för sig att arbeta korrekt och klarar kanske inte om du har högre mål. Hästar som är sämre bygda har även lättare för att börja belasta fel och går oftare sönder…
Om jag var du skulle jag hellre köpa en helt oinriden unghäst som har stam man känner till och man vet vart den kommer ifrån, den här hästen är antagligen som jag försökt säga fint tidigare felaktigt inriden och riden och köper du en ny så får du chansen att göra det rätt ifrån början. Oinridna unghästar är inte alltför dyrt om du inte tittar på dem som man hoppas på ska bli något extra…
/V
men jag vågar nog inte köpa en oinriden.. hade tänkt det först, men jag vågar inte riskera en smäll för ryggen och det får man nästan räkna med åtminstone någon gång med helt oinridna hästar..
vad tror du om succes?
GEEA.. vad är dina häst för ras som du köpte därifrån… den och succes verkar ha samma kroppsbyggnad.. va sade dom om din häst innan du köpte den, och stämmer allt och så?
Simmeln (Succes, obehagligt namn i munnen) tycker jag ser ut att vara aningen bättre. Men håller på det jag skrev ovanför, bättre att köpa direkt ifrån person som känner hästen. För 40.000 finns en hel del unghästar…
Du kan inte låta någon annan sitta på den de första gångerna? Gör man det rätt så brukar man inte åka av… Har ridit in och grundutbildad en hel del hästar och gör man bara förarbetet rätt så åker man aldrig av ;)
/V
jag blir bara osäker om jag verkligen kan utbilda en häst från grunden.. jag känner att jag inte riktigt vet hur jag ska hantera olika situationer som kan uppkomma. jag skulle nog klara det så länge allt går bra, men vad gör man om det går utför?
vill nog hellre ha en grundutbildad…
ringde till anders som hade skimmeln, han berättade att den verkar jättelugn och fin, absolut ingen som slänger av någon eller så.. men att den var lite tunn när den kom, så han håller på lägga på sig lite mer nu. löshoppad med mkt fina språng och taxerar bra själv..

#17 men den där valentin då? vad tycker du om den? (tänker inte till mig själv nu utan en kompis i stallet som vill ha en snäll och trevlig mindre fritidshäst)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#18 Fast den här är ju väldigt nyligen inriden och inte mer än mkt lite utbildad, är du orolig för det skulle jag satsa på en med en mer stabil utbildning… Du oroar dig inte för att du inte har nog för att kunna fortsätta och stabilisera utbildningen den här nu har..?
Är sedan självklart att hästhandlaren säger att den här hästen passar just dig och att det inte är några större fel på den…
/V

#17 "gör man det rätt så brukar man inte åka av", kan du förklara lite, menar du hänga på hästen osv?
#21, Ja, hela inridningen, alltifrån hänga på hästen, sitta på den de första gångerna och lära in grundkomandonen. För varför skulle man åka av?
/V

EMS! Mitt sto var inporterat i från Holland, ett halvblod. Hon är precis som hon beskrev henne. Hon berättade grundligt för mig hur hon var och hur mycket/lite riden hon var.
Hon berättade att hon var jätte snäll och med mycket personlighet och att hon inte hade några olater som att tex bocka, sticka el nåt sånt. Att hon var snäll i all hantering. Och det är hon. Hon (tina) sa även att om det var så att jag inte gillade hästen så skulle jag höra av mig på en gång till henne, och det kändes tryggt. Eftersom att det var ett "osett" köp!
#20 Jag håller inte med dig om att det är självklart att dom säger att den hästen passar just dig till alla. Jag tror nog att dom är så ärliga dom bara kan för dom måste ju tänka på sitt rykte oxå, att sälja en häst som dom vet inte kommer att passa ryttaren är nog inget smart drag.

#21, 22 jag ska starta inridning till sommaren, ska jag vara ärlig så startade utbildningen av hästen juni -04 men själva inridningen blir nu i sommar och jag tänker inte åka av när jag väl sitter på honom så ska han vara så förberedd att det är ett naturligt steg vidare. Jag läääääääääääääängtar till i sommar, det ska bli så kul
#23 då är det nog bättre att försöka sälja en annan häst om man är ett försäljningsstall, en nöjd kung genererar fler kunder

#24 precis så menade jag 
#23/24 Jag är nog bara inte lika godtrogen som du, vet massor av människor som säger en massa saker som inte är sana eller som de inte menar ;)
Vet för den delen en hel del hästhandlare som ljuger och lurar kunder allt bra med. Och de måste gå runt på något vis eftersom de hållit på i flertal år…
/V

#26 Jag godtrogen ??? då hade min New Fårest varit såld för flera månader sen, med dom krav jag ställer på en köpare så kommer det att ta tid, jag hoppas jag vet vem som kommer att köpa henne, där kommer hon att få det bra det vet jag….när det gäller hästar litar jag inte på någon. Men om jag hade flera hästar till salu så skulle jag försöka sälja den som passar bäst till varje spekulant, då kan man få nya kunder, men det är klart hästhandlare är väll inte värdens intelligentaste.
#27 Godtrogen var lite mer åt Geea, om du inte tror att hästhandlare tänker logiskt att nöjd kund ger mer kunder och att de därför lägger ner mkt på att det värkligen blir rätt häst/bra häst till rätt person så vill jag nog placera dig, vilket det lät lite som..?
I övrigt så är mitt intryck utav dig att du inte är så godtrogen utan nogran och lägger ner energi på att göra saker rätt :)
/V

#28 Nej dom rekommenderar bästa hästen av dom, dom har inne. Inte sjutton säger vi har ingen häst som passar dig inte, jag har just avslutat en sälj kurs så jag vet nog hur man ska sälja. Nu tänker jag inte lura på någon min häst för hon ska få det bra det är det viktigaste, jag tycker inte om att sälja djur även om det ibland är nödvändigt

#28 Alltså vadå godtrogen?? Vad vet du om mig egentligen? Nu blir jag faktiskt jävligt irriterad!
Den här tråden handar/handlade om hur applahästar var som försäljningsstall! Och eftersom jag har köpt en häst av dom och varit i kontakt med dom många gånger innan jag köpte den här så bör väl jag veta hur dom var att handla av eller hur??? Jag pratade inte om hästhandlare överlag utan om just det här stallet! Så hur kan du kalla mig godtrogen?
#30 Om du läser tråden så ser du att Ems och bla jag öven diskuterat saker lite utanför det ursprungliga trådämnet, och du har svarat på ett av mina inlägg som inte helt var om Applahästar i sig. Vilket lett till att jag sedan tolkat ditt inlägg som mer generellt än för bara Applahästar och att jag utifrån vad jag läst tyckt att du varit godtrogen.
Att jag tyckt/tolkat att du varit lite väl godtrogen är för att du värkar ha utgått ifrån att de är mer intresserade av hjärte-frågor än för att faktiskt gå runt och driva en business, för jag kan lova dig, håller man på med importhästar utan stammar och säljer som hästförhandlare då är man mer intresserad av sin business än utav hjärte-frågorna.
Jag har inte ifrågasatt eller nämnt någonting om hur Applahästar i sig är, om du läser egenom tråden. För det vet jag inte.
/V

Jag har skrivit om hur dom var emot mig när jag köpte min häst och även hur dom varit när jag har haft kontakt med dom ang andra hästar! Hur kan du då säga att jag är godtrogen när det är rent erfarenhets mässigt jag skrivit!??!
Att dom tjänar pengar på det dom gör det förstår jag oxå.
Dessutom kan jag tillägga att jag har FULL stam på min häst som kommer därifrån.
#32, som sagt, du har svarat på ett inlägg som inte handlade om enbart Applahastar, utan mer allmänt om hästhandlare och visst kan ditt inlägg när läsas som att du bara pratar om Applahästar nu, men eftersom du svarade på ett inlägg och framförallt på en del av inlägget som absolut inte var om Applahästar så har jag logiskt valt att läsa det som om du faktiskt svarar på vad jag skriver och inte på något annat… Och då blir det till att du är godtrogen som tror att hästhandlare är intresserade av något annat än att sälja hästar.
Jag vet inte hur du tolkar det, men du borde logiskt sett vara smart nog att lista ut att jag inte menar att du som person är godtrogen. För det är ganska uppenbart att jag inte vet särskilt mkt om dig ifrån bara det här forumet. Utan vad jag självfallet menar och vilket jag trodde var uppenbart, var att du i DEN HÄR frågan var godtrogen/naiv.
Bra för dig att du har stam och gjort ett köp du känner dig nöjd med.
/V

#27 förklara vad du menar med detta men det är klart hästhandlare är väll inte värdens intelligentaste.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
oj vad tråden blev argsint när jag var borta.. jag är jättetacksam till både geea som berättar om hennes köp, Tack! och även till V som orkar kika på mina hästar och ge tips och råd. självklart är jag glad för alla tips och råd från alla och kan sedan själv avgöra vilka jag lyssnar till och inte.
jag tror nog att applahästar är ett bra stall, har blivit gott rekomenderadefrån många olika håll. men självklart finns det dåliga försäljningsstall, men dom blir ju nog itne så gott rekomenderade av sina köpare.

#34 Bara en fördom som jag allt för ofta fått bekräftat 

#35 Ingen orsak
Du måste berätta hur det går!!=)
hur går det med din försäljning nu då lorita ? :) vem hoppas du ska köpa henne ? :)

Hemlis, men kommer hon dit så vet jag att hon kommer att få mycket kärlek och kunskapstörstande ägare och det är alltid bra.
det är ju härligt :) hoppas det kommer gå bra med henne, hon är så fin hon :)
#36 ja, det finns både serösa och icke seriösa i den branshen. Precis som i andra bransher tyvärr.
Ville bara säga att det är en häst från applahästar som står på ridskolan och han såldes tydligen med en massa sjukdomar och köparna har inte fått veta något.
Alla jag vet som köpt hästar därifrån har varit smala och omusklade. Riktigt hemskt.
Och tillbaka till den här hästen som ridskolan köpt, han har bitmärken fulla kroppen, omusklad och mager. Man ser revbenen.
Han värkar inte haft det bra där, eller hos sin ägare innan. Och nu ska han skickas tillbaka. STACKARE!

Tyvärr är det nog så att Applahästarna i många fall är magra, omusklade, fulla med bitmärken och med diverse andra krämpor. Trots detta så rids och tävlas de mkt.
Ett exempel på detta är Uretty e Orame u Patty som såldes till en ung tjej nu i sommar. Uretty uppgavs att vara i full tävlings kondition och enligt veterinärbesiktningen, som gjordes samma dag som den nya ägern hämta Uretty, var hästen ua (utan anmärkning)
Veterinärbesiktninen gjordes utan att den nya ägaren var med!!!!
Uretty uppgavs också att vara skodd 3-4 v tidigare.
Endast 3 dagar hos den nya ägaren tappar Uretty en sko och visar sig vara mkt stel när hon skall gå ut på morgonen. Ägaren ringer då mig och jag och min kompis åker dit dagen efter. Det var en mkt sorglig syn som jag och min kompis möttes av.
Uretty var mkt mager, mkt omusklad och full av gamla bitmärken över hela kroppen. När vi tog ut henne iur stallet var hon stel och visade upp ett inkorrekt rörelse mönster.
För att göra en lång historia kort så efter 2 besök på hästkliniken där man konstaterade att alla fyra ben samt kors upvisade sådana förändringar att Uretty adrig mer kan/ska tävlas . Ev kan hon kanske anvädas till avel men först efter ytterligare veterinär undersökningar. Köpet har nu gått tillbaka och hästen är sedan igår tilbaka på APPLAHÄSTAR.
Tyvärr så förstår dessa människor där inte vidden av det hela utan släppte direkt in henne till sin egen icke godkända hingst.
Mitt hjärta gråter när hästar behandlas på detta vis.
Hur ska man hjälpa alla hästar som far illa och misshandlas på detta vis?
Vill bara till sist tillägga att Uretty är en mkt underbar, trevlig, snäll och socialhäst som trots allt verkar har full förtroende för människor. Jag önskar verkligen att hon fick ett gott hem med snälla hästkompisar och människor som kan hästar och inte bara ser dem som maskiner.