Pälsfällning nu?
Min häst har börjat fälla päls igen, var två veckor sedan det började men nu är det mycket päls.
Han har fällt vinterpälsen från slutet av januari till början av maj, men sedan dess har han haft en fin sommarpäls. Men nu har han alltså börjat fälla igen.
Är det normalt att hästar fäller päls mitten av sommaren?
Kan det vara sommarpälsen han fäller och ska sätta vinterpäls nu?
Har bara haft honom sedan i somras, men då började han fälla i oktober, men ingenting på sommaren.
Är det någon annan som har en fällande häst mitt i sommaren?
Har är ett kallblod, hade mycket päls att fälla på vintern alltså.
Herkules fäller vissa dagar han också. Och jag undrar också vad som är felet.. eller om vissa hästar bara gör så?
Precis som Dacke har Herkules fällt all vinterpäls, för länge sedan!
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se
#1: Funderar lite på om det kan bero på det dåliga vädret, är ju rätt kallt nu och känns som det är halvmörkt hela tiden.
Om det känns som höst..?
#2 Jag har också haft dom funderingarna, för Herkules som sagt fäller bara vissa dagar.
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

Det beror på att dagarna blir kortare, alla friska hastar börjar fälla lite nu
de är dags för att byta ut sommarpälsen mot vinterpälsen igen.
Lite taskigt för hästen att få vinterpäls när har redan nu ståri hagen och svettas av sommarvärmen bara genom att han står still..
Men tack för svaren iaf, känns bra att det är normalt iaf. :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tycker det verkar underligt att de ska känna av två minuters skillnad på dygnslängden.
Våra russ har ännu inte fällt all vinterpäls och de kommer inte sätta någon vinterpäls förrän tidigast i september.
Mitt ena russ har också lite vinterpäls kvar. Mina brukar inte sätta vinterpäls igen förrän i oktober.
Men kan vinterpälsfällningen stanna av under ett par månader och sedan påbörjas igen?
Han fäller alltså mängdvis, igår var hela rockarden full med hästhår efter vi kört. Regnade, så håren fastnade när de flög av.
#9 Ja, pälsfällningen kan stanna av tillfälligt. T.ex om det är kallt eller om det blir sämre med mat eller ifall hästen blir sjuk. det finns säkert andra anledningar också men visst kan pälsfällningen stanna av tillfälligt för att sätta igång igen senare.

#9 min stora prick har börjat fälla sommarpälsen, där han är vit, det vita kommer alltid först på mina hästar
#10: Okej, det visste jag inte, så bra att få reda på det. :)
#11: Fast min är helbrun, förutom lite vita hår i pannan och han fäller både det bruna och de vita i pannan.

#12 jag tror det är lite färgbundet, för det är så på alla mina tigrar men behöver ju inte vara så på andra hästar.
Min fäller på baken och lite på magen, inte på övriga ställen. :p han är en maxad b-ponny, welsh.