Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridtravare
Läst 2053 ggr
CelsiusT
0

Lösa benbitar

Någon som har erfarnhet av lösa benbitar på häst? Någon som tagit bort lösa benbitar och isf ur vilken led? Har det gått att få hästen ridbar igen, till vilken nivå? Någon som vet om att deras häst har lösa benbitar som den inte lider av och hur har det fungerat för den hästn isf?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gronstedt
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag vet två hästar som fått lösa benbitar borttagna ur kotleder, den ena fram och den andra bak. Båda blev helt återställda till sin förutvarande kondition och fungerade för hopp- och dressyr i åratal efteråt. I båda fallen upptäcktes dock benbitarna vid andra undersökningar och togs bort "för säkerhets skull". Båda hästarna var i 10-12-årsåldern och hade alltså gått länge med dem utan besvär.

En annan hade lös benbit i kotled fram och blev halt av det när den ridits regelbundet några månader, men det köpet gick tillbaka så jag vet inte hur det gick med den sedan.

Aribigga
0

På travare tar man väl bort lösa benbitar titt som tätt utan några problem?

lurvponnyn.vimeddjur.se

CelsiusT
0

#2 Ja enligt vissa källor så sägs det så, att det är ingen ovanligt ingrepp, näst intill rutiningrepp. Men dessa källor kan inte riktigt redogöra för hur bra hästarna verkligen blir, hur väl dom håller och till vilken nivå/grad dom kan tränas efteråt. Plus att detta alltid handlar om travare, dvs sådana som går löp och där medelåldern ändå är 5-7 år.

Andra källor säger att det inte finns en häst som blir helt återställd och att det är ett hiskeligt ingrepp. Har hästen väl börjat få problem av lösa benbitar så är det kört.

Vet inte vad jag ska tro och känner att det hade varit skönt att få höra lite riktiga historier av folk som har egna erfarenheter.

Medarbetare på westernridning.ifokus