Transport problem?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Finns ju många som har problem med att lasta av eller på sina ponnysar, tror 2 av dem som är med i PonnyAkuten3 är där av den anledningen.
Och det verkar mest vara att just lasta på och av som är problemet.
Men det borde vill finnas lika många hästar som har problem med att åka i transporten, som går att lasta av och på, men blir oroliga när tränasporten börjar röra sig? och hur tränar man i sånt fall ett sånt problem?
Normalt vid problem tränar jag stegvis, men att ta på hästen, åka en bit och sen ta av hästen och göra om detta några dagar så finns ju risken att hästen inte ens vill gå på transporten…

Fast jag tror ändå på det sättet du beskriver. Sedan behöver man kanske inte göra dag men lite då och då så att man avdramatiserar det hela. För en del är det tryggt med sällskap, andra blir lugnare av att tugga på hö. Stella fick åka små korta turer i början och hade hö med sig fram till i år då hon slutat äta i transporten.
#1 har för mig det kan bli nåt problem om dem äter hö när dem åker transport?

#2 Foderstrupsförstoppning, sen är en bra metod MOT foderstrupasförstoppning att lasta hästen i transport och köra på en guppig väg så det släpper. ;P

Där ser man. Kanske kan förklara varför Mangis fick foderstrupsförstoppning när hon stod i transporten med mat första lastträningen med Stella… :-S
Då han man haft tur med Stellisen då.
Fast jag tror inte det är så särskilt vanligt att dom är rädda när den rullar, om inte annat har dom ju då annat att tänka på. Då vet jag fler som har problem med att låta hästen stå på transporten när den står stilla, men när man börjar åka så slutar problemen.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Hej! Min häst jag hade var livrädd för transportvagnen, lösningen att få henne att gå i utan dramatik var att backa till mot stalldörren. Gick då utmärkt, har även gjort så med unghästar helt problemfritt. Vet vissa som även ställer in transporten öppen i hagen och fodrar dem däri just för att avdramatisera transporten en smula. Gör man transporten trevlig från början är det inga problem för hästen att åka i den. Se på travhästarna, de kliver in lika lugnt som om de gick in i en box. :-)

Jag har en kompis med en häst som blir alldeles genomsvett av en transportering på några km, vi tolkar det som så att han blir stressad av körningen. Det gick bra när han kördes mer, men nu är han inte körd på ett tag så jag vet inte hur han skulle reagera nu.
#4 har nog inte alltid med tur eller otur att göra, vissa hästar är säkert mer benägna att få det än andra. Men kändes som en farlig idee att använda för träning liksom, iaf om det är träning där man åker ;)
#5 jag har faktist ett liknande problem, på och av är inge problem, men åker man hoppar han över bommen, vet ej dock vad det beror på, så han åker bara lastbil, har haft han 1 gång i släp som nödlöstning, åkte bara 10 min, men när jag kom in till honom var han orolig och svettig pga det.
#6 fast det är skillnad att stå i transporten och när den åker, har hört av folk som åkt bak i en transport att det låter ganska mycket, speciellt om man kör på vägar där man möter lastbilar eller det åker om lastbilar. Det är inte riktigt knäpptyst där bak, och har för mig den ska kännas ostadiga också att åka över tex gupp och dåliga vägar, nu jämför med hästlastbilar ;)
#7 Undrar hur den hästen hade varit av att bara stå i en stilla transport. Troligen är det bara att stå på transporten som är läskigt och den hade kanske varit lika svettig även om ni inte kört.
#8 Om man binder hästen ner till bommen så den inte kan hoppa över? blir den stressad då?
Jag har åkt bak i flera olika transporter och i lastbilar. Lastbilar låter det mkt om generellt sett från egna bilen (motor m.m.). I dom flesta hör man ljud runt om lika mkt/lite som i dom flesta transporter. Dom flesta transporter låter inte så farligt mkt. Ja man hör ljud, men det gör man när man står på marken också. Därremot vissa transporter låter väldigt mkt, om det är saker som hänger löst, ligger och slår m.m. (kolla detta i era transporter). Har man stängd lucka så blir ljuden väldigt konstiga, så då kan jag förstå om hästen blir lite stressad för man känner liksom inte igen ljuden och dom blir lite burkiga. Är luckan öppen så låter det inte så konstigt, har man dessutom kapell så låter det precis som om man stod på marken. Vingliga kan vissa enaxlade vara, men boggie är aldrig vingligt och dom flesta transporter är inte vingliga heller som enaxlat. Tror det har med stötdämpningen att göra om dom är vingliga, alltså gamla dåliga.
Provåk era transporter så ni vet hur det är för hästen!
Egentligen är vanliga hästsläp ett aber ef hästen står med huvudet framåt. En häst står bättre i en lastbil där den står med sidan mot färdriktningen ef de håller balansen bättre då. Jag gjorde så att min häst slapp mittenväggen/skiljeväggen så hon själv kunde ställa sig med sidan åt framdelen, en uppfödare jag jobbade hos lät alltid unghästarna stå lösa i släpet, just för att de inte skulle få panik om de ville ställa sig så för balansens skull.
Tror en av dom som är med nu i PA har problem med att den lägger sig i transporten. Från osäker källa dock.
#10 Ja så är det ju helt klart!! Jag som haft häst som hade problem med balansen vågade inte åka med mellanvägg. Hade vi mellanvägg så blev det som #11 skriver, hästen la sig ner. Lastbil var ju det bästa för honom, men det var inte ofta vi hade möjlighet att åka lastbil.
#9 ja den gången jag åkte med band jag kort för att han inte skulle kunna hoppa, dock tror jag han ibland lyckats hoppa ändå trots kort lina, eller kan man hindra att han hoppar över med hjälp av en kort lina?
Han var iaf stressade, var orolig och svettig, dock stod han iaf still när jag var där bak och bakade snällt av utan problem.
Ja ska han någonsin behöva åka transport igen ska jag prov åka den innan. Dock åker alla andra hästar i stallet i den transporten utan problem, bara min som inte gillar det :)
Kan även säga att han har man 2 hästar i transporten måste båda av stamtidigt eller han först, annars riskerar han att hoppa ;)
#11 oj, ja det var ett udda problem, är det dock farligt om hästen ligger bak i släppet?
#13 Okej. Ofta bra på stegrande/hoppande hästar att binda två rep, ett till bommen nedåt, och ett fram till uppbidningen fram om det finns. Viktigt att man inte binder fast hästens huvud för kort. Helst ska det repet som går ner till bommen vara fäst i ett halsband. Om huvudet inte är fritt får hästen svårt att hålla balansen och upplevelsen kan bli väldigt obehaglig.
Njae, det är väl egentligen inte så himla farligt att dom ligger ner, men det kan bli svårt att få upp dom. Min häst la sig så han fick benen mot ytterväggen och det var ett helsike att få upp honom igen. Det farliga i det hela är ju om man gör en panikbromsning/krock och hästen sitter fast med huvudet över bindbommen. Då blir det halsen som tar stöten mot bommen och hästen bryter nacken. Alltså bättre att inte binda en sådan häst, eller binda den ordenltigt kort så den inte kan ligga med frambenen utan blir sittande istället.
#13 Hoppas jag inte lurar er nu bara
Men det får vi väl se när det börjar, dock ett "kul" problem att kolla på.
#15 jo låter ju lite klurigt att lösa så vore ju kul att se iaf :)