Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 13712 ggr
[Zkold]
0

Färg till transport? Tips?

Jag har precis köpt hem ett släp, fint skick och allt är renoverat, förutom det yttre (färgen).

Hade tänkt att matcha bilen min, som är svart, med att måla transporten svart men förbättra färgen på taket med vitt och även måla den vit invändigt då den just nu är brun där.

Så, vad ska jag ha för färg som är hållbar?
Har hört att båtfärg är det bästa, finns det i svart? Har kollat runt lite på nätet men hittar inget.
Tänkte även köpa dekaler, så ge gärna tips på detta också. Ska även köpa nya navkapslar så den ser lite mer prydlig ut till det yttre.

Tips tips?

WornOut
0

Jag håller på att leta transport och ska också införskaffa någon halvgammal.. och gissar på att den antagligen inte kommer ha den vackaste utsidan! Är sååå sugen på att måla den i rött! Dock har vi en orange-röd bil.. lär skära sig rejält x)

Elshira
2

Vad du än gör måla den inte svart (eller mörk)!!! Jag kan lova att det blir som rn bastu i mörka transporter jämfört med vita en varm sommardag. Måla hellre vit och med svarta dekorer :)

Hakuna matata!

Lorita
0

Vi har målat vår i samma färg som stallet är då syns den inte så markant när den står parkerad.

Invändigt skulle jag inte måla transpoerten då färgen kommer slitas kraftigt och då ser det så slitet ut.

Taket målar man inte heller utan tvättar och vaxar.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[Zkold]
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Men vilken färg används och var köper man den?Glad

Lorita
0

#4 vi har använt samma färg som stallet är målatmed valig fasadfärg alltså och tänk på att ett bra underarbete är AoO

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Maria60
0

Det absolut bästa att måla utsidan på transporten med (om det är träväggar)är fönsterfärg. Jag målade min för tre år sedan och den är fortfarande jättefin. Fönsterfärgen är seg och vädertålig. Det är jättestor skillnad mot om du målar med vanlig utefärg. Den kan man även  få i olika färger om du kollar med en färghandlare som har en sådan  färgblandnings maskin.

Jag målade insidan av glasfibertaket med två komponents båtfärg från biltema, tråkig att måla med blir lite som klister men även det blev bra och har hållit bra.

Utsidan av taket tvättade jag med klorin power mousse eller bang klorin, då blir det som nytt:)

Insidan av väggarna fungerar ju att måla med vanlig utefärg eller lackfärg

Dekaler finns massor att beställa på nätet. Mät ordentligt innan bara. Nya stripes kan du köpa på nätet, tex så har Boj men brukar även finnas bland båttillbehör för en billigare peng.

Lycka till!

[Zkold]
0

Har varit och beställt färg nu, en färg som är som båtfärg dock något billigare men kommer ha en billack look-a-like finish som är lite mer blank. Båtfärgen kostade 1000 kr för 2,5 liter tycker det är mycket.

Ska köpa någon roller som skulle vara jättebra också, har beställt dekaler också.

Lägger in före och efter bilder när det är klart Skrattande

lisette
0

du får gärna läsa artikeln om när jag renoverade mitt släp. tyvärr har jag inte blivit färdig till att fixa den invändigt än. taket hade verkligen behövts målas invändigt.

tvåkomponentig färg kan du köpa på biltema. men den är jobbig att måla med.

tänk på att du måste slipa ner väggarna lite innan du börjar måla. gör di inte det är risken att färgen släpper efter några år.

#3 det beror ju helt o hållet på hur taket ser ut. är det en äldre transport kan taket vara så slitet så det blir inte snyggt att enbart tvätta och vaxa. du ser ju själv i artikeln hur taket såg ut på mitt släp. det hade aldrig gått att göra det fint utan att måla det.

Kimpa
0

Även jag har sprutmålat om hela transporten inkl taket då det först och främst var tvunget att lagas på två ställen där de lyckats backa sönder det.
Använde mig av vit båtlack och det är nog fem år sedan och den ser fortfarande ut att vara språjlans ny!