Behöver longeringsråd!
Nu har jag börjat sätta igång min finnhäst igen efter en månads vila. Vill inte ännu spänna en sadelgjord runt magen så jag har börjat från igår med att longera henne.
Jag gör det sällan och först nu märker jag hur skit jag är på det, eller är det hästen
För det första så är hon jätterädd för longeringsspöet så jag har fått lämna det borta vilket resulterar i att jag får nästan dra igång henne i trav och sen smacka tills läpparna domnar. Sen vill den lymmeln alltid stanna och komma in till mig och fast jag viftar med bandet så reagerar hon inte ett dyft!
Ett till problem: Hur får man ut hästen i "ringen"?
Kan man göra något annat när man longerar än trava och skritta, någå träningar liksom? Galopp ids jag ine ens tänka på för de skulle bara bli nåt okontrollelrat springas.
Har nån någå annat råd tar jag gärna emot.
Du borde börja med att lära henne att pisken inte är bestraffning - det är din arm vid longering. Jag har nästan bara longerat antingen utan lina eller med gjord och dubbla linor, men det är nog bara en smaksak.
Du kan ju träna på att öka och minska tempot med bara rösten, den och pisken är dina enda medel att påverka hästen vid longering, linan är ju bara ett stöd för att hålla henne/honom runt dig.
Lycka till ;)
//Jonas
Jo jag borde träna det där med spöet lite mera. Jag har nog gjort det så att hon ska märka att den inte är farlig och då reagerar hon inte alls men så fort som jag har med spöet vid longeringen så blir hon rädd. Konstigt, kanske hon har dåliga minnen från hennes tidigare år. Synd när det är en så viktig sak i longeringen.

Inte heller så bra på det här, men jag försöker med att få min häst att lyssna på mina kommandon och kroppsspråk. Jag har ett kommando för skritt, ett för trav och ett för galopp. Vill jag sen hästen ska öka i något av gångartena smackar jag. Jag använder sällan pisk, men den ska ju bara fungera som din förlängda arm, inte bestraffning. Du får nog börja lära hästen att den inte är farlig innan du börja använda den.
Hålla ut hästen i ringen gör jag med ett sving på longerlinan. Min häst kan detta, sen är det jag som behöver lite extra träning. Ta hjälp av någon som kan NH. Det gjorde jag. Lärt mig jättemkt och ha fortfarande så mkt kvar att lära. Man får en helt annan kommunikation med hästen.
Lycka till! Kram/ Pimmen

Jag använder aldrig longerspö. Jag smackar på och viftar med
linan, den biten som blir över - som jag håller i, inte den som sitter på henne (hoppas någon förstår)
Ta hjälp av en vän att gå med hästen dom första varven i både skritt/trav och ha då gärna longerings piskan med,( men låt den släpa i marken), gör så här i några dagar så skall du se att din pålla lär sig att piskan inte är farlig , vad gäller andra övningar så kan man ju alltid ( förutom tempoväxlingar ) lägga ut några hinder bommar på spåret så att din häst måste lyfta lite mera på benen, tänk också på att byta varv imellanåt.
Jag har flera böcker om nh och har försökt träna det där med kroppspråk men int tusan får jag det och funka med mina hästar! Fast det är hos mig det brister, jag borde träna med någon som kan men det är svårt att hitta någon sån här i trakten.
Sritt kommando förstår hon och när hon skall stanna försår hon fast då vill hon komma till mig och inte hållas ute. Jag tror nog att hon också förstår trav kommandot men hon är bara så lat så att får dra igång henne.
#3 Det där med att svinga på linan brukar jag göra när jag märker att hon kommer inåt men hon bara lyfter på huvet och fortsätter att komma mot mig, suck.
#5 Det skulle vara en ide! Ska försöka tvinnga nån icke lat person ut. Bommarna var en bra i ide, dem ska jag pröva för hon är just en sånt som maler över allt som kommer i hennes väg utan att bry sig om att lyfta benen. Då blir det lite roligare med med lite omväxling!
Nåt som du också kan prova är att ha henne helt lös !! altså ingen longeringslina, det brukar min pålla gilla, sätter också upp små hinder ibland så om hon vill hoppa gör hon det, oj vad kul det blev plötsligt när man får lov att fara runt som en galning och hoppa om man själv vill.
#7 Jo fast jag tror att jag ganska snabbt skulle stå där alena utan häst för hon skulle nog sprina iväg. Där ja longerar finns ingen omhängnad.
Men jag longerade hon idag igen och hade satt ut bommar. Det blev genast roligare, för henne med. Jag hade också ett mindre spö med och det gick hur bra som helst. När hon vänjt sig med den så övergår jag till longeringspöet.
Vi har redan gjort framsteg!
KUL !!! snart kommer det att gå som en dans för dig.