Bedömning av bild - för skojs skull ;)
Ok, nu vill jag höra hur ni tänker och funderar på det här med form, samling etc.
Jag tänker lägga upp en bild, och jag vill inte ha kritik/hjälp som så, eller kommentarer om att det bara är en liten sekund :)
Det jag däremot vill är att höra vad ni tycker om arbetsformen på just den här bilden, och hur ni bedömer. Just precis denna milisekunden, på denna hästen i denna situationen, hur är formen? Och vad tittar ni på?
Exempel: Hästen är lite **** tycker jag, och det ser jag på att vinkeln mellan x och y är sluttande, samt att örats riktning bakåt pekar ner och muskeln mellan xx och y2 är spänd'' ;)
Alltså inte bara ''Den är framtung'' utan även vad du tittar på. Det är ju vad du tittar på som jag finner mest intressant och lärorikt :P
Var ärliga och försök vara tydliga, även om det kan vara svårt att sätta fingret på vad som ger en ett visst intryck. Se det som en sport och jag vill höra allas svar.. så även du som kanske känner dig osäker eller inte tycker att du kan, försök! :P Det finns inget rätt eller fel här, på det viset.
Dessutom är det ju nyttigt att se vad andra tänker och tycker. ''Jaha, tittar de på den muskeln, det har jag aldrig tänkt på!'' etc.
Nu ser man tyvärr inte hovarna här, menmen, vi får gå efter vad vi ser. Om fler än jag tycker att detta är intressant så kan vi ju prova med fler bilder senare.
Jag hoppas att någon tycker det kan vara kul iaf :P Själv vill jag inte ge någon bedömning eftersom det är min häst och jag vet lite för mycket om situationen :P Men fråga om ni undrar över något så kanske jag svarar ;)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Är det ingen som tycker att det är intressant att försöka sätta ord på hur man upptäcker/ser om en viss häst är samlad eller bara skyfflar på? Jag vet att vi är ett konstigt ekipage, men det är ju lite av sporten.. :3
(Med samlad så menar i varje fall jag en häst som bär upp sig korrekt, är lyhörd och flyttar bak vikten så att bakbenen kan bära upp den och ryggen blir stark. Om ni har en annan definition så beskriv gärna den också :) )
Men jag måste få fråga, ni som läst och inte svarat, varför har ni inte svarat? Ingen anklagelse, jag är bara nyfiken :) Är det för att ni helt enkelt inte är intresserade? Inte hade tid just då? Känner er osäkra och inte vill verka dumma (om det är så, så uppmanar jag er att försöka iaf :) )? Eller någon annan anledning? Är man inte intresserad så är man inte, men är det något annat kanske det går att ändra så att det blir fler svar..
Det här var mest tänkt som en lärorik lek där man kan se hur andra tänker och tittar, definierar en god form vs en sämre form osv. Att jag valt en specifik bild är för att få mer konkret och ''synlig'' diskussion. Jag ville undvika de vanliga standardbeskrivningarna på hur en häst ska se ut och få igång lite tankeverksamhet.. istället för att beskriva hur en ideal hästs ideala arbetsform är, så försöka luska ut hur en specifik, alldaglig hästs form är just då. Det är ju väldigt sällan man ser en perfekt häst.. så en liten övning i att bedöma en existerande bild hellre än beskriva en ideal. Kanske bara krånglar till det nu :P
Men det är kanske bara jag som är ogrundat faschinerad av sån't…
Jag har inte svarat av den enkla anledningen att jag är urusel (verkligen sämst) på att se om en häst går i form eller inte. Jag kan tycka att "den hästen går ju jättefint" och så samtidigt säger min duktigare kompis att "det där ser inte alls ut att vara någon bra form". Ibland är det tvärt om, jag tycker hästen ser ut att gå i fel/konstig form, medan någon duktigare säger att det ser ju jättefint ut. Det jag kan se är om något är uppenbart fel, ex att hästen går med näsan inkrullad i bogen eller huvudet högt i luften.
Det gör att jag inte gärna säger något innan någon faktiskt påtalat att "om du tittar på bakbenen (ex) så ser du att hästen går bra/dåligt pga att den sätter benen si eller så." Eller "tittar du på det där och det där så ser du att eftersom hästen gör si eller så går den i en bra form"…
Så, jag har valt att inte svara just för att jag helt enkelt är så dålig att se sådant som jag själv känner. Rent spontant tycker jag att på bilden så sätter han under bakbenen ordentligt och ser ut att ha drivet framåt.
Jag skulle gärna vilja att någon duktig kunde svara och tex säga vad man ska titta efter för speciellt på just denna bilden och kunde förklara, för jag tycker det är väldigt intressant och vill verkligen träna ögat på just att se olika former på hästen och vad som är bra/dåligt med olika hästar i olika former.
Ok :)
Jag vill uppmana dig att försöka ändå, visst finns det risk att någon tycker att du är dum i huvet för att du inte vet, men jag tror faktiskt inte at den risken är så stor ;) Däremot kanske det kommer några som pekar på andra bitar och förklarar hur och varför de inte håller med dig, men det är väl egentligen helt ok ;) Jag personligen både hoppas på och räknar med svar även från de som inte anser sig kunna allt ;) Det kan bidra till bättre förklaringar och diskussioner, och att fler förstår vad folk menar annars blir det kanske att ingen fattar men inte vågar fråga för att inte veka dum.. som på föreläsningarna i skolan x)
Vill du göra ett försök och inte lägga ut det här så får du gärna skicka ett PM. Så kan jag svara vad jag tittar på osv.. men jag är ju bara en person och det är ju inte säkert att jag heller har rätt :P
( vill som sagt inte skriva det här eftersom jag inte vill färga diskussionen. Kan skriva det här senare när det finns lite svar.)
Annars får vi bara hoppas på att någon annan vill ge synpunkter :D
Med risk att göra bort mig totalt nu lagom till jag ska komma och rida hos dig nästa vecka så gör jag ett försök 
Jag tycker att hästen ser ut att gå i ganska hög form, inte helt avslappnad (men inte heller tvingad). Han ser ut att sätta bakdelen under sig ordentligt. Jag grundar det på sluttningen på ryggen/rumpan och den spända rump-musklen som ser ut att arbeta. Han sätter även benet in under magen rejält, nästan lite väl långt.
Framdelen ser ut att vara hög och något spänd. Han ser nästan ut att vara lite ihop-tryckt, som om han drar in nosen och böjer halsen. Hans hals/nacke och huvud har en lite hög, rund form.
Jag skulle nästan vilja säga att det ser ut som om han antingen tvärar lite eller som om han just ska öka tempot. Jag kan inte riktigt bestämma mig för vilket av det, kanske båda? Kan såklart vara ren inbillning, och jag vet faktiskt inte vad som gör att jag tycker det ser ut så.
Jag tycker inte formen ser dålig ut, men jag hade föredragit om han gick lite mer avslappnat med huvudet mer framåt-neråt och i lite lägre form.
Det är svårt att sätta ord på exakt vad jag tittar på. Jag är inte så bra på det där med form och tittar mer generellt på helheten. Andra lite duktigare ser kanske mer vinklar och muskler och vad de säger om formen. Någon med mer "detalj sinne" kan förhoppningsvis ge en mer utförlig bild på andra mindre saker som de ser och som de tycker avslöjar hur hästen går.
Om du inte vill svara här i tråden innan fler kommentarer så skicka gärna ett PM och säg vad du tycker om min kortfattade "analys". Är jag helt ute och cyklar?
Tycker inte att du är ute och cyklar :)
Jag hade sagt exakt detsamma som #4 ang. framkroppen, ser lite spänt ut, hade gärna sett det lite mer avslappnat, eller dramåtsökande istället för uppåt.
Ja, jag svamlar och kan inte så mycket om form, men det är så jag ser det :)
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
ok :)

hästen ser mycket spänd och laddad ut, som om den inte riktigt vet vad den ska göra med sig själv och hävstångsbettet (handen) hindrar den från att ta fram/ut nosen. ryttarens hand verkar vara boven i dramat som orsakar att hästen använder fel muskulatur i halsen (den undre istället för den övre).
skulle gissa att situationen i stort är en halvhalt utförd med handen på en pigg häst att dömma av den ändå sänkta bakdelen. ser dock inte ut att vara alltför långt ifrån en trevlig form, skulle häst och ryttare bara lära sig att göra en halvhalt för sätet istället för handen (så att hästen kan ta fram nosen och sänka sig och bli rund istället för hög, spänd och kort) så skulle antagligen hästen naturligt sänka sig och gå riktigt fint :) alltså: hade ryttaren bara släppt fram handen och mjuknat så hade den här millisekunden sett mycket bättre ut, förutsättningarna finns där och jag tror inte att det alltid ser såhär spänt ut :)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

till ryttaren vill jag även säga, slappna av, ANDAS, känn dig stolt över din häst, upp med blicken, följ med hästen istället för att motverka så kommer även hästen slappna av och använda sin energi bättre :)
Den höga svansförningen tyder väl också på att hästen är spänd.
Tycker inte den ser avslappnad ut eller jobbar med ryggen. Men det är mindre lätt att se på en bild..
Intressanta bedömningar :)
Själv har jag inte reflekterat så mycket att han skulle vara spänd pga bettet, men så vet jag ju också hur lite jag hade i handen och att han kan dra in nosen på hängande tygel på tränsbett om jag ''sitter emot'' med sitsen. I vilket fall har jag för tillfället återgått till tränsbett (rakt med fasta ringar) eftersom vi har tappat lite mjukhet i sidorna och lite andra saker jag märkte när vi plötsligt hade et fält och kunde rida volter. Sånt vill jag lösa med tränsbett oavsett. Annars söker han sig framåt med nosen och länger halsen bättre på stången. Eller gjorde i början, kanske jag blivit hemmablind och hårdnat i handen? Vi får se eftersom jag ändå ska byta till tränsbett ett tag :)
Som jag ser det är han spänd pga att han tar i så hiskeligt för att gå uppåt, som om han försöker gå i piaff och ökad trav samtidigt (det för långa steget bak). Varför han tar i så mycket beror troligtvis på att han för tillfället förväxlade min framåtdrivande hjälp med uppåt/samlande. Han gör det ibland när vi rider ''på bana'', nästan som en fix ide han fått att man inte får gå framåt där utan allt handlar om att fokusera uenergin upp. Jag försöker lösa det med att rida på mycket och bara få fart fram för hjälperna, berömma när han går framåt osv. även om det ibland blir fläng av det, så få fram iaf. Jag behöver inte använda handen för att stoppa honom, men han reagerar ibland som att jag gör det (här är en bild som visar lite samma sak, fast hängande tygel på tränsbett - länk). Som sagt är stången eftersom han reagerat genom att slappna av och länga sig med den, inte för att dra ihop honom eller stanna.
Den sänkta bakdelen och de vinklade bakbenen tyder på att vikten är lagd bakåt.
Det här med att arbeta med ryggen förstår jag inte riktigt? Som jag ser det ska hästen inte arbeta med ryggen, utan de musklerna ska vara utsträckta/ej arbetande och hästen ska arbeta med magen för att höja ryggen. Däremot ska ryggmusklerna vara mjuka och inte stoppa den naturliga rörelsen i ryggen.. men det tror jag ine att de gör heller..? Hur ser ni på det här med ryggverksamhet?
Det är en sekunds bild, han tog några steg i den formen - 4,5 kanske - jag hade visserligen varit glad om han haft den formen oftare eftersom jag tycker att den är tjusig
även om han trampar förbi bärpunkten (både framåt och jag tror faktiskt att han breddar också..) och tar i för mycket så hade jag gärna jobbat med den som utgångsläge. Kanske lika bra att det inte går :)
Men som sagt så är det en ögonblicksbild, och jag vet att den inte är perfekt. Däremot är den lite annorlunda och just pga det kan den vara intressant att bedöma och träna ögat på.
Jag gillar kraften i den - som bild - tycker att han påminner lite om en ryttarstaty där :P Han arbetar även med magen, vinklar under sig bakdelen och har lättat fram. Men det är som sagt inte helt optimalt och har blivit för mycket av det goda, när han trampar förbi och stressar lite lätt i förvirringen.
Vi har mycket att jobba på. Fast det var ju inte det tråden handlade om :)
Det här är en mer neutral travbild. Och mer normal för oss.
Mer framåtsök men rejäl breddning bak
Sen är ju tölten vår starka sida ;)
Fortsätt gärna kommentera, bedöma och diskutera om ni vill. Även om jag inte skapade tråden för att få råd, så lånar jag era ögon och tankar lite för att se om ni hittar något jag missat.
Jag gillar inte alls den formen på bilden i #0. Jag är ju iof westernmänniska och gillar en låg, lång och avslappnad men stark form. Gillar inte högdragen och ihoppackad form. Jag tycker han ser spänd ut i nacke och i bog (varför vet jag inte men det är vad jag ser), obalanserad bak (båda bakbenens vinklar och position)
I inlägg #11 gilla rjag bäst bilden "Det här är en mer neutral travbild.". Där ser ni båda så harmoniska ut och ni är väldigt samspelta. Det ser balanserat ut, det ser mer avslappnat ut trots att man ser att han jobbar med bakben, rumpa och höjer mage/rygg. Dock är han lite väl högrest i nacken även här. Hade ju heldre sett att han längt sig och sänkt huvudet något.
Vet att det inte har med tråden att göra men har han kanske några spänningar i nacken som gör att han gillar att höja nacken? Provat att strecha och masserat nacken? Inget du behöver svara på, bara min allmänna reflektion när jag ser hästen =P
Jag håller med dig i #11 om att det är magen som höjer ryggen. Ryggen ska vara avspänd, men den ska jobba. Du kan inte bära bålen enbart genom magmuskler, du behöver både mag- och ryggmuskler för att bära bålen.
PS jag tycker det är roligt att du vill dela med dig av dina bilder på dig och din häst! Det är otroligt roligt att följa er utveckling, ni är så duktiga =)
Medarbetare på westernridning.ifokus
#12 :O men Power ! Explosivitet! *lol* Jag hade föredragit om vi var bättre med att arbeta i en lägre form också. Jag gillar kraften och styrkan i första bilden, och i en hög form, men inte som standard form.. det är väl snarare en ''flasha sig för kamera/åskådare form'' som mitt estetiska öga tycker är vacker, men mitt praktiska tycker är overkill :P . I normalt arbete föredrar jag också lite mer western form på det hela. Vi var på väg ditåt innan men har tappat en del. Jag har börjat jobba mer på grunderna ett tag till (skritt, övergångar, flytta runt m.m.) för jag tror det är där vi slarvat och tappat oss lite. Nu är iofs bilden i #0 en en ögonblicksbild ;)
Der jag tycker är roligast är att ingen hittils har sagt att han är framtung. Det är nog försa bilden någonsin som inte fått den kommentaren av någon..
#13 Jo jag gillar power, men då ska den inte vara ihoppckad =P
Ser inte någon framtunghet i den bilden, han har ju väldigt mkt uppåt-tänk.
Medarbetare på westernridning.ifokus

för att gå in mer på det här med muskelarbete så eftersträvar jag att ryggen flexar, att musklerna jobbar dynamiskt i rörelse. på bilden ser jag statiskt arbete vilket orsakas av/leder till spänningar och mjölksyra och skapar massa restprodukter i kroppen som sen måste rensas ut med stretching/massage/IR-terapi.
personligen tycker jag inte att "power" i den här bemärkelsen är vackert alls, jag föredrar balanserad och kontrollerad power, jag vill att hästen ska se (och känna sig) kunglig och stolt, veta att den är stark och utstråla självförtroende. på bilden ser jag bara stress och spänningar. MEN tittar man på dina andra bilder #11 bland annat näst sista och sista så ser hästen bara loj och trög ut. där behövs mer energi av rätt slag och vilja. "neutral travbild" ser bättre ut, där verkar du ha hittat en medelväg. tänk på att inte satsa för hårt i din vilja att skapa power, det slår ofta slint. både du och hästen måste re ut det hela, du måste kunna ta hand om och förvalta energin som du ger hästen och som hästen i sin tur ger dig :)