Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1712 ggr
PaulineH
0

Ehrlichia

eller om det kanske numera går under anaplasma?

Min valack insjuknade härrom dagen i detta väldigt hastigt och lustigt och blev väldigt dålig med nästan 40 graders feber, uppsvullna ben och utmattning. Har förstått att det kan uttrycka sig i olika grader, men det här var väl en av de solklara och lite allvarligare fallen och inte bara som slöhet och galliga ben. Han har nu påbörjat sin behandling mot det tack och lov.

Jag har ju den fakta som veterinären gett mig och har försökt leta artiklar på nätet om det. Var jag undrar lite över är vad följderna av det blir? På vissa ställen hävdas det att det inte finns någon fosrkning som tyder på att det skulle kunna bli "kroniska men" av sjukdomen, medans andra absolut påstår att deras hästar fått olika former av men. Jag är oerhört dåligt uppdaterad på fronten måste jag säga, och tänkte därför höra om det är någon här som är väldigt uppdaterad på vad som händer innom forskningen på det eller som har egna erfarenheter av sjukdomen?

WinterPrince
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min gamla ponny fick erlichias, men kan inte minnas alls att han fick några bestående men av det.

jn84
0

En häst i vårt stall fick det för några somrar sen och han fick inte heller några bestående men.

[louise80]
0

min häst hade det förra sommaren och har inga bestående men Glad

PaulineH
0

Det var ju skönt att höra!

Hur artade sig Ehrlichiasen för era hästar? Var det akut eller låg den länge lite diffust?

Hur såg det sedan up med konvalecensen? Hur lång tid tog det för era hästar att bli helt återställda?

WinterPrince
0

Min häst hade väldigt diffus erlichia i kombination med att vi då var väldigt oerfarna. Framförallt svettades min häst mängder när vi red, för absolut minsta lilla. Började vägra och var inte alls nöjd med situationen.

När vi väl åkte till veterinären (i samband med att dra ut en vargtand) så togs prover och erlichian upptäcktes. Men den var på övergående. Minns inte om han fick någon medicin eller att det var någon speciell konvalecens period. Det var längesen nu…

[louise80]
0

MIn fick otroligt tjocka ben alla såg ut som tel stolpar.