Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1259 ggr
moonii
0

Kostnader..

Någon här inne som vet vad det kostar att ge hästen lugnande medel? Sånt man får ge själv, eller om vet. ska komma ut?

Vad kostar det att registrera hästen/fixa pass osv? :)

Tacksam för svar!

Lindbygarden
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Din första fråga är svår att svara på för det beror som sagt på om veterinären ska komma ut samt vilka prep du ska använda.

Gällande pass och registrering är det tyvärr samma svar då priserna varierar beroende på vilken ras det är på hästen.

examynia
0

jag vet bara att jag fick lugnande medel utskrivet av Vet. när min häst skulle slppas ihop med hästarna i hagen igen efter nästan ett halvår.. de var granulat.. skulle ge tillsammans med maten å den kostade runt 300 kr.. sen blir de ju säkert aningen dyrare om vet. ska komma ut..

moonii
0

Hur funkade det lugnande medlet? Gör det så att hästen bara blir lite lugnare, eller gör det så att hästen verkligen 'inte är med' längre?

KKajsa
0

Pass & registrering.

Häst med okänd härstamnig:  http://svehast.se/sh/doc/1197.asp

SH avgift 900:- + postförskottsavgifter, de enda som registrerar okända hästar vad jag vet.

+ Veterinärens avgifter för åldersintyg samt chipmärkning och eventuellt  konturdiagram. Pris ?

moonii
0

Jag har härstamning :) Ålder vet jag också. Vad är konturdiagram? :)

KKajsa
0

Ok ras oxå? då är det bara att kolla på rasföreningens hemsida :)

KKajsa
0

Konturdiagram en ritad bild av hästens virvlar och tecken se längst ned på ansökan om SH hästpass. http://www.svehast.se/allm/Passansokan2009.pdf

moonii
0

Ja, eller ja, hon är korsning varmblod/arab..

Okej, tack! :)

KKajsa
0

Då hade jag själv valt att skaffa SH pass med okända föräldrar. SAHFs prislista tar ut 1 500:- i grund då hästen är över året o om betäcknings rapporter saknas blir det mer, sedan tillkommer ju dina kostnader för DNA typning av hästen + eventuellt föräldrarna… Finns mer att läsa på http://www.sahf.se/ Vänstra spalten under Arab Registratur.

Hur man reggar en varmblodskorsning vet jag ej.

examynia
0

#3 de jag hade gjorde så att min häst blev lugnare bara.. han var inte borta alls utan han gick runt å åt å var i sin egna lilla värld.. men tror att de va så att ju mer man gav ju lugnare å mer borta blev dom men inte säker för jag gav bara så att han inte kulle springa runt som en galning å de funkade faktiskt.. men då var han ju tvungen att vara lugn innan man gav de för att de skulle fungera..

moonii
0

Okej :) Hur lång verkningstid hade det? :)

examynia
0

oj kommer inte ihåg riktigt men de var ju ett antal timmar iallafall..