Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 1610 ggr
moonii
0

Dräktig?

Om ett sto på 2 år (nyss fyllt 2), går i en 'naturlig flock', med både ston och hingstar, finns det möjlighet att hon är dräktig då?

I naturen brukar det väl bara finnas en hingst? Vad händer om det är fler hästar, får de andra, (som inte är pappa till 2 åringen) betäcka henne då? Och isåfall, vid vilken ålder?

Tacksam för svar! :)

Elshira
0

Tvååringar brukar kunna få en oregelbunden brunst, och vet flera hästar som blivit både ofrivilligt och frivilligt betäckta i den åldern.

Jag hade personligen inte vågat ha stoet gå med hingst förrän nästa år. Dom växer så det knakar ännu, så det är onödigt med ett föl!

Hur det är med flera hingstar vet jag inte… Men så har man väll det aldrig? Man måste ju veta vem fadern är, och två hingstar i en stoflock är nog så gott som omöjligt såvida de kanske inte är uppväxta tillsammans från föl.

Hakuna matata!

moonii
0

Okej, tack så mycket!

Det är så här att jag ska hämta en häst nästa vecka, en 2 åring alltså som lever med sin flock, både hingstar och ston. De är heller inte instängda utan är lös i skogen, dom håller sig vid gården ändå.

Jag är ganska säker på att hästens syster som är 4, är dräktig.. Gubben (som är ägaren och för gammal för att ta hand om dem) säger att hon alltid har sett ut så. Dock tvivlar jag starkt på det..

Sen kom jag att tänka på att även min häst kanske är dräktig.. Det var därför jag undrade :) Jag får helt enkelt köpa grav. test till henne och kolla då ^^

Elshira
0

Ja ett test hade varit bra, dock är det väll lite osäkert efter som du inte vet när stoet blev dräktigt isf. Så då kan du behöva två test för att vara säker :P Men har du en distriktare med ultraljud så är det rätt smidigt och inte så farligt dyrt att ultraljuda (eller om ni hellre åker till någon klinik).

Tester finns i.af att köpa på http://www.avelssto.se/ om du vill ha det!

Hakuna matata!

moonii
0

Tack! Läste på den sidan förut - såg att du tipsade någon annan här :) Det är ju inte 100 % säkert, framförallt inte när jag inte har några som helst datum, så det är nog bättre med Ultra ljud isåfall :) Vi får se lite längre fram, just nu är hon som sagt ohanterad och jag tänkte först och främst få henne någorlunda 'tam' ^^

moonii
0

Har varit där idag igen och frågat lite om hingstarna osv, och det är sammanlagt 3 hingstar. Pappan till min häst, samt 2 bröder till henne. Så chansen att hon är dräktig är alltså ganska lika eftersom inavel är ganska onaturlig väl? :)

Elshira
0

Hästarna vet inte vilka som är släkt eller inte, eller ja stona kan ju känna igen sina föl men hingstatna gör det knappast, och även om de känner igen så finns det inget sim säger att de inte betäcker. Se till att fixa ultraljud snart och om möjligt så skulle jag även göra en ev. abort.

Hakuna matata!

moonii
0

Okej :S

Vad händer om man låter fölet leva ändå? Om det är hästens pappa, hästens helbror, respektive hästens halvbror? Det blir ju inavel såklart.. Men hur stor är chansen att de får negativa effekter av det? Kan de bli handikappade?

Gronstedt
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#7: Det beror väldigt mycket på hur inavlat det är bakåt. Ibland korsar man ju medvetet närbesläktade djur för att få fram vissa egenskaper.

Men om den här flocken har utvecklats "naturligt" under lång tid kan det ju finnas väldigt nära och komplicerade släktband. När inavel sker utan eftertanke kan ju lika gärna negativa som positiva särdrag förstärkas och dominerande egenskaper dominerar mer och mer ju längre och närmare inaveln pågår.

Dessutom går det ju aldrig att klarlägga någon härstamning på det här viset.

Elshira
0

Inavel eller "linjeavel" används ju mer eller mindre medvetet idag, men man brukar dock inte korsa så nära släktingar som syskon, i vissa fall halvsyskon men sällan mer än det.

Men som #8 sade så vet man ju inte om det redan var inavel sedan tidigare, men är det det så är det lite värre :P

Men jag brukar förklara linjeavel/inavel som att det bli "Det som är bra blir dubbelt så bra, det som är dåligt blir dubbelt så dåligt". Säg t.ex att om både sto och hingst har bred och välliggande bog - men en av varderas föräldrar är trånga och med sluttande bog. Då kan dessa två slå igenom även om själva föräldrarna till fölet ser fina ut. Och detta kan resultera i ett föl med extremt trång och sluttande bog, men har man tur blir det mitt emellan eller "dubbelt så bra" dvs som mamma och pappa till fölet ser ut.

Och precis på samma vis som detta så kan ärftliga deffekter, sjukdommar mm slå igenom. Många problem visar sig inte i enkel upplaga, men blir upplagan dubbel så kan det bli väldigt knasigt. Det kan vara allt ifrån att hästen blir exteriört dålig, till att hästen får hjärt/lungproblem eller liknande.

Av denna anledning är det väldigt viktigt att när man linjeavlar så måste man ha väldigt bra och friska djur. Oftast är det bara stora stuterier som sysslar med detta "på allvar", efter som de ofta har samma stolinje väldigt länge (dvs de håller sig till barn, barnbarn osv till ett och samma grundsto och tar bara en annan hingst som den bör komma från en väldokumenterad härstamning, det är detta man menar när man pratar om "bra/stark stolinje") och har stor koll på vad som finns och inte finns.

Sedan ska man tillägga att pryket brukar fungera på ungefär samma sätt det med, även om inte fullt lika mycket.

Så för mig finns det tre anledningar till abort:

1. Inavel

2. Ditt sto är bara två år nu, och det är väldigt ungt för att bli mamma. Det tar mycket på att utveckla och framför allt dia ett föl - energi som borde användas till henne att växa!

3. Efter som man inte vet vem pappan är, och jag antar att de inte är godkända heller för den delen (om man nu skulle vilja lägga ner pengar på DNA-tester mm på fölet), så kommer du aldrig kunna få en riktig härstamning på din häst. I och med det kommer du nästan garanterat att gå back på att ta ett föl, och kan du inte sälja som föl så kommer det troligen bli ännu mer back (pass, vaccination, verkning, MAT, tid osv osv).

Du gör enligt mig både dig själv och stoet en tjänst om du väljer att ta bort fölet (om det nu fortfarande går dvs, och om nu stoet ens är dräktigt - det är ju inte säkert det heller).

Hakuna matata!

Lindbygarden
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mitt ettåriga sto har haft regelbundna brunster ända sen i våras så ett tvåårigt sto kan absolut ha regelbunden brunst och bli dräktig.

Sen håller jag med ovanstående som jag tycker förklarar det mkt braGlad

Elshira
0

Ska tillägga att är man väldigt intresserad av att ha ett föl och bara när de är föl, så finns det alltid uppfödarr som är glada om någon annan vill ge sto och föl lite extra tid och kärlek. Man blir ett typ fosterhem :)

Hakuna matata!