Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 2539 ggr
moonii
0

Pendling till häst - dräktig

Jag funderar på om någon vet hur man pendlar på en häst? (eller vad det heter ;) ) Skulle göra vilja göra det på mina hästar, för skojs skull! :) Tacksam för svar!

Kimpa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Man tar ett tagelstrå och trär genom en guldring som man sedan håller över ryggen på hästen.
Börjar den pendla fram och tillbaka är det en hingst, börjar den snurra är det ett sto.

Har iaf för mig att det var så.

moonii
0

Tack! Men om man endast vill veta OM hästen är dräktig då? :)

Manda29
0

Är som #1 säger. Står pendeln still så är det tomt. Men det händer ju att den visar fel :)

moonii
0

Okej :D Fast… Om hon är dräktig.. varför skulle den snurra? Vad sätter igång själva gungandet liksom? xD Det är väl ens egna händer kanske? Om man är säker  på att hästen får föl, kanske man gör något omedvetet med händerna som får det att sätta igång, medan om man inte tror att hästen har föl, så är man mer avslappnad och den börjar inte snurra? Eller? xD

Gronstedt
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Pendling fungerar ju inte om det inte är en människa inblandad, annars kunde man hänga ringen på en krok ch vänta på att den ska börja svänga. Jag tror att bara vissa personer kan pendla med någorlunda säkerhet. och de är förmodligen sådana som har bra blick för alla små dräktighetstecken som hästen eventuellt uppvisar, kanske till och med för vilket kön det är på fölet - alltså att de kan läsa av subtila tecken på de processer som avgör fölets kön. Sedan rör de handen omedvetet utifrån den övertygelsen och sätter igång pendeln. Ingen magi, bara en väldig lyhördhet. Eller inbillning eller önsketänkande.

moonii
0

De va så jag också tänkte.. :P Tack :)