Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3618 ggr
E_hjo
0

Har din häst...?

Ja, nu har vi haft några trådar här om vilka skador osv man har/haft.
Men nu tänkte jag fråga om din häst haft eller har någon sjukdom eller skada. I så fall vad?
  =)

E_hjo
0

Maggan har haft akut lymfangit en gång.
Och när hon var yngre så sprang hon in i ett stängsel och skar upp hela bogen, så nu har hon ett drygt 1 meter långt ärr där.

Anna
0

Windy har alltid haft problem med hovarna (fyra vita hovar). Hon har ömmat, varit halt, inte gått att rida och ett tag var det tal om avlivning för att hon hade så ont.
Tack och lov blev hon bättre och idag är hon helt återställd, ömmar om man skrittar/travar på hårt underlag såsom grusväg eller asfalt. Går bäst på gräs/i skog eller i paddocken.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Jill_Niss
0

Hotten har en cysta i vänstra bakbenet…

E_hjo
0

#2 Ömmar hon även om hon har skor? Eller, ja, det kanske hon redan har?  =)

bubbelbubbel
0

jango har patellaupphakningar i båda bak.
om det räknas…

gejsa
0

#2# Så gör ju Gobban med. Han har tunna sulor. FAst han har skor så gör det ont att gå på grus. Men hovslagaren har satt dit tunna gummisulor under skorna så det gör inte ont längre. Prata med din hovlsagare om det. Vi började med alla fyra hovarna i ett år sedan tog vi bort dom bak. Nu har han bara fram och det behöver han nog ha resten av sitt liv.

Anna
0

#4 Hon hade skor fram för 1½ år sedan ungefär men de tog bort dem när hon betäcktes och inte reds lika hårt. Vet inte om de ska sko henne igen, men antagligen fram iallafall. ;)

#6 Ja, har hört talas om det ganska mycket. Kanske vanligt? Vet inte..
Gummisulor under skorna säger du. Hm.  Kan ju snacka med Anna (ägaren) lite om det och fråga lite. :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Alex
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Snædis har problem med ögat, har haft nån inflammation eller nåt, och nån grej i ögat som gör att ögat åker tillbaka när de tittar bak eller nåt i den stilen (ni ser vilken koll jag har) funkar inte. Har behandlats med allt möjligt, men inget har hjälpt.. Fick en penicillinchock vid ett tillfälle dessutom. Syns på bilden hur ögat ser ut.

Sen så har hon ju eksem också, om det räknas som sjukdom. ;P

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

gejsa
0

#7# Hade inte hästen skor alls och blev ömfotade så beror det ju på det. En del hästar som har haft skor kan man inte ta av skorna. dom blir då ömfotade. Men blir dom ömfotade med skor så är gummisulor bra att sätta på under skorna.

Milli
0

Ted har aldrig varit sjuk, förutom småhalt en gång *peppar,peppar* fast han har ju bronkit, inget man märker av om han inte får hö.
Mirre har struppip, men det är inget man märker av.

MiaMaria
0

Ojoj börjar med Musse

• Varning på senan
  • Ögoninflamation
  • Lättare vrickning x2
  • Fång
  • Difus hälta (blockhalt) höger bak, veterinärerna kunde inte hitta nå fel, men dom på kliniken hemma ser ju bara benen på hästen.. min massör/laser-kvinna trodde som mig att de va en sträckning av nån stor muskel kring knät eller lite uppåt
  • Lös benbit i en kota fram

Huuum de va nog de, på 2 år… Tror jag kom ihåg allt.

Jätten har jag inte så stork koll på sjukdomshistorian, vet att han haft och har problem med sina hovar emellanåt. Brukar alltid få hovbölder på våren. Operarades i båda framkotorna i fjol, i ena va de typ artros och i andra tog dom bort en benvit om jag inte minns fel.

Lyrik
0

Min Lyrik är en riktig olycksfågel.

Dammkänslig, dåliga hovar (växer dåligt), känslig för mugg).

Har strålbenshälta hf (antagligen i vf oxå, aldrig rgt). Har därför ringskor + tjock sula där. Är ömfotad oxå, kan ej gå barfota.

Har kotledsartros vb och hb, lindrig. Bröt griffelbenet hb sept 2003 - ca 7 månader i sjukhage.

Slet sönder ena näsborren när han fastnade i kroken till vattenhinken - 20 stygn, både på utsidan och insidan. Fick en varböld i halsen 2 mån senare pga felsprutning av pencilin (ej jag).

Lymfangit och hovledsvrickning vf.

Känslig mage, får lätt diarré. Tål ej vissa fodermedel.

Fick en virusinfektion (antagligen) för några veckor sedan. Har nu en skum hälta/röreselstörning hb sedan ca 1½ mån tillbaka. EQ ska komma v.18.

Är "utdömd" nu 3½ gång. Är en riktig stålgubbe!

steffy
0

min shettis har fått sitt ligament avsparkad i vä bakben, så nu skall hon t-märkas

Mulla
0

Okej.. Min Putte har nog oxå haft det mesta…

Kronisk Bronkit - (damkänslig, hostar, dåligt emunförsvar)

Mugg - (Har han haft sen ja köpte honom) får inte bort det, har någon några tips? Prövat allt!!!

Rasp - (Får han när det är blaskigt ute!)

Lymfangit - (Fick han i sommras av ett sår eller raspen han hade då) Behandlades snabbt och fick kortisonspruta en gång om dagen och vila i en och en halv månad.

Johanna
0

Plutten min Plutten

*född 1mån för tidigt, veka kotor o fick ha små skor(som man limmade på)

* 3mån gammal fick han revbenen intrampade av sin klantiga morsa

*Operarad för lösa benbitar , 2 dagar kvar på 9v långa konvalecenten hoppar han ur sjukhagen o skadar framknäet (2veckor vila till)

*Foderstrupsförstoppning 3ggr

*hoppade över staketet o skadade hoven, trodde han skulle förblöda

*kotledsinflammation (behandlad sen aug förra året, börjar nu bli fräsch igen)

hmm, jo, det va nog det hela.. lite mer små saker har han ju såklart gjort men ;)

CBA
0

Mugg med lymfangit i båda bakbenen som följd (verkar muggkänslig för övrigt för nu har han liiite mugg igen även fast det varit torrt i marken rätt länge nu).

För tillfället håller jag på och sliter mitt hår över ett sår han fått, stor som en 1 krona, på ena frambenet och det vill inte riktigt läka och nu efter snart 2 veckor ser det ut som att det håller på att bli svallkött så idag ska jag till apoteket och handla Nelex (eller vad det heter nu mera).

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

ciss
0

Hon har någon sorts hoppskada. Slog i hoven för något år sedan och förra ägaren märkte det inte förrän på böjprovet. :)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

muirab
0

Dennis har haft lymfangit, borrelia och så har han skurit upp ett bakben då han hoppat över ett staket =/

Sussi
0

Isisen har alltid varit en friskus, eksem har hon ju men det räknar ja inte som någon sjukdom.

Finnen hade en tid konstiga hältor som vi inte riktgit förstod oss på, inte veterinären heller men de försvann av sig självt. Sen är hon en kvickdragshäst  :(

Men det har fungerat ganska bra ändå, man får vara extra petig med fodret ist.

PonnyAnnie
0

Tickle hade kotledsinflammation i sommras,vilade i tre månader innan jag kunde  börja rida honom..

Sen så vrickade han sig på en träning den 24 december förra året och fick en senskada,han har skrittats 45 minuter om dagen i ca tre månader,vi ska dit imrg och då kanske jag får börja trava honom.

halludu
0

Nope hon är frisk som en nötkärna:D men vi hade en häst som dog i januari med två brutna bakbenGråter

juliapettersson
0

Har en häst med eksem, om det anses som en sjukdom.

jn84
0

Dandelion har också haft lymfangit. Han vägrade tydligen gå in från hagen en dag och ingen visste riktigt var han hade ont. Sen blev det hästambulans och hela faderullan. Och där låg jag på mitt hotell i Grekland och försökte njuta av min semester Fundersam

Aourora
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

varit med om korsförlamning och kolikfall, foderstrupsförstoppning och lymfangit..

samt stor sårskada..hela bogen uppskuren… Hälta både mkt och lite. Hovböld. Hosta. Ringorm.- fång…

har ju aldrig haft en egen häst men hästarna omkring mig som jag har skött har haft detta…

Sungria
0

Under den tiden jag haft Heeman (sen början av augusti -06) har han haft en stengalla och en (eller två små vid samma tillfälle) hovböld. Är allt jag kommer ihåg just nu iaf :P

gejsa
0

Gobban: en spricka i benet pga en pinne. Skada i ögat. Sprang in i en taggbuske när vi red. Fick en hinna trasig. Kolik en gång på 6 år. Men ingen veterinär behövde jag ta då. Såg det tidigt så vi fick igång magen igen. En spark i bakbenet så blodet sprutade.

3 ggr har veterinären trott att det var kört med att rida Gobban mer. Men han blev snabbt frisk.

Gejsa: hovbölder 3 st på 10 år. En kolik när hon var ung så vet var tvungen att komma ut. En gång sparkad av en häst så hon fick sys bak.

Sorro: Diarrè och kolik.

Fille: inflammation i börsan så han fick ligga på djursjukhuset i har för mig 16 dagar. Fick då magsår och magrade av massor. Kolik 3 ggr på en vecka när han kom hem därifrån. Eksem.

reddie
0

Har ägt Reddie i tre år och än så länge är det värsta lite mugg på bakbenen.

Min förra häst hade jag i 9 år.
Hans skador
*ömmade i två dagar efter en skoning.
*Ett !½ dm köttsår efter en broddspark som fick sys.
*hältutredning efter att han varit hos fodervärden ett tag

mazze
0

Bus har haft dessa saker under 7 år.

• Regnskållor
  • Spiktramp
  • streptococcus zooepidemicus (förstadiet till kvarka). Hon var sjuk i ca 4 mån.
  • En muskel avslagen i ena bakbenet, hängde utanför benet. stod på Strömsholm i 5 dgr. Syntes inte efter 3 mån.
  • Sticksår i bogen, trol pga en pinne.
  • Korsförlamning 2 ggr.
  • Hovbölder i båda framhovarna för ett par veckor sedan.
  • Sen har hon ju kronisk bronkit

Tror att det var allt.

gejsa
0

#28# Oj! Det var inte lite det. Mycket otäcka sjukdomar som hon klarat av.

mazze
0

#29 Jo, det var en period då det var det ena efter det andra. Att hon är känslig beror nog mkt på hennes bakgrund. Sen är det ju en del småsaker som förhöjda temper o likn som jag inte tagit med.

emsems
0

mirran har aldrig haft något under tiden jag haft henne.. däremot är hon opererad mot lösa benbitar, men det var hon aldrig halt av.

Tesan
0

Min häst Zerra fick ett fång anfall i julas, har bara haft henne dryga året så ja vet inte om hon haft det tidigare.

Hon ´e frisk nu men man tänker sig för vad man ger henne nu!

j114
0

Har en ponny som hafft kotledsinlamation i över 2 år :/ men nu är han frisk!

Jaqueline

fridak
0

roger har inte haft ngt större, bara småsår. men ett var precis vid ögat men det syns inget alls där längre. sen har han haft lite röta i höstas men det försvann och sen hade han ett balltramp för några veckor sedan som hovis kollade lite men han var aldrig halt…men flera småsår eftersom han går med en häst som vill busa och leka, när roger får nog så går han till stallets suraste häst.