Svallkött
Mirabil har fått ett sår på kotleden som inte riktigt vill läka ihop. Det är inte djupt, mest som ett skrubbsår med slät såryta.
För någon dag sedan så hade sårytan blivit rosa/gul knölig och lite upphöjd…är det svallkött tro?
Jag har aldrig sett svallkött och vet rätt lite om det egentligen, förutom då att man ofta använder Lotagen (fd Nelex).
Jag kan ta kort och lägga in här så får ni se hur såret ser ut och om det är mycket svallkött (OM det nu är det)!
Måste man alltid behandla med Lotagen eller kan det räcka med att tvätta med väl utspädd jod och lägga kompresser + badage…eller finns det andra dunder kurer ?
Han är inte svullen eller varm i benet för övrigt…det är en liten bula just där såret är…ochhan har ingen feber eller verkar medtagen på annat sätt, för han busar och äter som vanligt!
Tips och råd mottages tacksamt!
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Jag brukar använda Lotagen då jag tycker att det funkar bäst.
visa gärna bilder… men om du tror det är svallkött skulle jag direkt ringa vet.

är det svallkött så kan väl veterinären skära bort det?
det är ju viktigt att såret får läka inne i från och ut. jag brukar gnugga med en svamp på såret för att det ska få läka ordentligt.

#2 Av vad jag kan se efter att ha forskat lite på nätet så är det inte svallkött han har…blir det det ringer jag såklart vet. direkt :o)
Idag när jag var till stallet så tyckte jag att det ser lite bättre ut än för någon dag sedan…det sitter ju på sånt dumt ställe såret oxå, så läkningen blir lite försvårad.
Jag är där varje morgon och ser om såret så minsta lilla det börjar se kontigare ut så ringer jag vet.
#3 När jag rengjorde det när det var nytt så tvättade jag ordentligt med en gul tvättlapp (sånna man kan ha till bebbisar) för att få bort smust etc ordentligt.
Nu har han linda på hela tiden med kompresser mot såret så det håller sig rent och jag behöver bara försiktigt torka lite.
Sårkanterna är mjuka och fina och inte hårda och ihopläkta, det är ju bra :o)

charlotte, när tosan hade sina två äckliga sår (har tyvärr inte kvar bilderna på det) så använde jag en disksvamp och gnuggade med den gröna sidan för att såret inte skulle läka ihop uteifrån. sedan pillade jag bort ev sårskorpor som jag inte fick bort med svampen. såren syntes inte alls sedan.
har du inte tagit ngr bilder? =(

Jag glömmer kameran hela tiden men idag när jag var dit så ser det ut att sårytan har börjat minska :o)