Transportera oskodd häst?
Min häst går på bete en bit från där jag bor och har tappat alla sina skor. Jag har verkligen försökt få tag på hovslagare, men det är stört omöjligt så här på sommaren!
Nu ska han flytta till Göteborg till en eventuell framtida ägare och min fråga är hur känsligt det är för en häst att stå i transport oskodd? Han ömmar rejält på asfalt, men verkar kunna gå i hagen utan problem.
Hur hårt är ett transportgolv? Tänkte om man spånar ordentligt och så?

Det ska inte vara några problem
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min häst ömmar visserligen inte annars heller men han åker alltid barfota. Det brukar ju vara gummimatta i botten och den är ju ganska mjuk. Kanske in med lite spån också så borde det inte vara några problem.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Så länge du inte har en botten utan gummi och/eller strö + en transport med slutkörd fjädring så är det knappast något problem :)
Det kan vara jobbigt att balansera i transporten om de har ont i benen, men ömfotade borde inte ha några som helst problem. Ömfotade är de främst vid väldigt hårda underlag eller om det är stenigt.
Så promeneras det som vanligt i hagen så är det bara att "tuta och köra" 
Hakuna matata!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för era svar!
Hur ser jag egentligen om han ömmar i hagen? När jag var där och hälsade på honom så knallade han på som ingenting. Kom fram till mig i hagen och gick iväg från mig när han tyckte att vi hälsat klart.
Att han ömmar på asfalt meddelade beteshållaren mig om när hon flyttade honom från en hage till en annan.
Tänkte bara så att han inte går och ömmar hela tiden, det vore ju hemskt!
En häst i frihet (i hage alltså) går inte om den har ont i fötterna. Men om gräset är mjukt så kan den ju gå framåt försiktigt. Precis som när du själv går barfota. Det är mycket sällan en häst inte klarar av att gå barfota i en beteshage. har själv aldrig varit med om det eller hört talas om det heller för den ddelen.

Har inte läst igenom tidigare svar så noga, men bortsett från ömheten är det ju säkrare utan skor iaf :) Mindre risk för skador!