Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2399 ggr
chillevi
0

D-ponny?

Jag har börjat leta lite smått efter häst/ponny. Jag är 165 cm och väger 45 kg. Skulle en d-ponny eller liten häst passa bäst? Jag har inte växt färdigt så jag vill inte ha en ponny/häst som jag växer ur på typ ett år men vi inte heller se ut som en ärta på häst ryggen. Ponnyn jag rider just nu är en c-ponny( vet inte hur hög hon är i manken) och passar mig perfekt men det känns som jag kommer växa ur henne om bara et litet tag. Vad tror ni?

LitenPyssling
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om det är höjden du är ute efter så brukar man säga att du som ryttare ska vara ett huvud (20 cm) längre än vad hästen är i manken.
Dvs. är du 165 så passar en ponny på 145cm dig utmärkt.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

olympiathurfjell
0

Det bror ju på hur hästen bär upp dig som ryttare också. Vill du tävla så får du ju tänka på hur gammal du är osv…

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

[Nesslan]
0

Vill du tävla? Tänk isåfall på att en ponny får du tävla tills du fyller 18 år, om du inte tävlar den bland stora hästar. En storhäst får du ju tävla hur gammal du än är. Storleksmässigt tycker jag det går bra med vilket som. Själv är jag 169cm och min häst är 164cm, och han är lagom stor för mig. Lycka till med hästköpet :)

CaptainBunchie
0

Skulle nog själv säga d-ponny.

Man ska ju inte köpa en häst som man ska växa i, det står det ganska ofta här och där :P

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

kaka1234567
0

Jag är 163 har en häst på 172 och han växer fortfarande . Och han käns jätte lagom för mig . De beror på hur hästen är och vilken nivå man ligger på och vad man vill

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Tusen
0

Jag skulle aldrig köpa en häst som är högre än jag är lång. Finns ingen anledning att göra det. 20 cm lägre mankhöjd än den egna längden ger ett mer harmoniskt utseende. Men det är ju en smaksak. Fördelen med lite mindre hästar är att allt blir lättare.  Lättare att nå upp, mindre fallhöjd om man skulle ramla av, lättare att hoppa upp och mindre problem att hitta grejer till hästen.

chillevi
0

Jag kommer bara rida skogsturer lättare ridning och inte tävling. Men kanske en d-ponny på kanske 145-148 cm i mankhöjd eller häst på 150-160 i mankhöjd?

Tusen
0

#7 Låter alldeles utmärkt. Skulle du sen ev vilja testa någon mindre tävling (t.ex blåbärsritter) så kommer det ändå att fungera bra.

kaka1234567
0

Jag valde den hästen för att de kännses bra han och jag klickade. jag va väldigt fixerad av mankhöjden men de va den enda hästen jag klika med.

Jag anser inte att man ska fiksera sig på de jag red en häst på 150 lätt riden snnäl kan pasage men inte dög den åt mig de känndes bara inte bra red flera på 175 160 olika men den jag har nu käns supper.  de jag ska ha den hästen till är dressyr och då måste nästan hästen va stor för att man ska komam någonstans den hästen har potensial och meriter att komma långt och även hans stora steg för han är så lätt för att va så stor rör sig grasiöst. han är lätt för att va så stor de flästa jag provred som va 160 va tunga och klumpiga men mer välridna.

Så de är vad man själv väljer.

Jag skulle aldrig villja ha en som är 165 på en de ponny eller c de ser inte klokt ut. Även om den väger 40 kg.

den hästen som va lagom för mig på ett annat ställe va inte titt salu så jag gick ut och leta äfter en häst som känns bra inte en som man ser bra ut på.

Sen satt jag mycket bettre en den nuvarande som o. När jag rider sitter jag grasiöst och ser mycket större ut en vad de värkar.

_Mvh kaka
_

Klasselover
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker du ska satsa på D-ponny! :) Kanske en lite kraftigare typ, av ponny, t.ex. welsh cob, fjording, connemara, new forest? Jag är 18 i år och kommer tävla CR och pay and ride/jump/cross, så vill man tävla småtävlingar så går det även om man är över 18 på ponny!

#9 - Jag är 167cm och min häst är 141cm, inte ens av grov typ. Kan inte påstå att det ser konstigt ut. Och jag väger då inte ens i närheten av 40kg. Det beror helt på typen av häst, många hästar tar upp mycket längd utan att det ser det minsta fel ut.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Tusen
0

#10 Håller med dig.

Men var och nen får väl ha den storlek som passar och som man själv önskar. Sen tycker jag inte att folk ska bry sig så mycket om hur det ser ut, det tillhör dressyrdomare. Alla övriga ska kunna rida vilka storlekar som helst på sin på hästar utan att andra ska tala o att det är fel, så länge hästen klarar vikten.

Wichita
0

Varför inte en överväxt Connemara? Hästar som precis växt över ponnymåttet är grymt mkt billigare än en maxad D-ponny, om du ändå inte ska tävla. En Connemara är dessutom väldigt tillgiven och trevlig, min är en typisk enmanshäst, men det finns ju alla typer.

kaka1234567
0

#10 självkklart men d eär inte de jag syffta på ;)

_Mvh kaka
_

Klasselover
0

Vad syftar du på då?

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

kaka1234567
0

De jag glömde säga va att de va et tex att jag kan lika gärna säga att att jag alldrig sjuke söta en så här lång och sådan vikt på en häst . Men de är inte viktigt med mankhöjden ' utan att man Frida tilsammans

_Mvh kaka
_

Tusen
0

#15 Snälla Kaka 1234567: Läs igenom vad du skriver innan du skickar iväg dina inlägg. Det sista förstår jag inte ett dugg av vad du skriver.Skäms

kaka1234567
0

förlåt mig jag ser ibland inte ens hur jag stavar. och om jag skriver fel. Min duma grova dislexi Skäms skäms så

_Mvh kaka
_

Tusen
0

#17 Jo jag vet att du har dyslexi men jag vet också att du ibland skriver betydligt bättre än i inlägg #15. (t.ex. nu i inlägg #17) Jag är inte ute efter att hacka på dig eller trycka ner dig men ibland är det så svårt att läsa vad du menar så man struntar i att läsa vad du skriver. Och det är lite synd tycker jag. Kanske du kan ta hjälp av ett skrivprogram eller en talsyntes? Finns att ladda ner gratis i de flesta kommuner i Sverige.

PS. Kan du skriva om inlägg #15 igen så kanske jag förstår vad du menar?Oskyldig

Detta är rätt pinsamt för mig också ska du veta. Det är inte kul att inte förstå heller.

kaka1234567
0

Kan rätta min konstiga text . Som jag sj inte kan tyda.

De jag glömde Att till äga va att de va ett Exempel. Jag menade att jag kan lika gärna kunnde säga att jag aldrig skulle sätta en sådn

som är 165 på en b ponny eller c de ser inte klokt ut. Även om den väger 40 kg. De jag ville säga va att de inte spellar någon roll hur man ser ut på hästen . Utan hur man trivs med varan och att de klickar mellan häst och ryttare.  Den där spesiela kemin

_Mvh kaka
_

Tusen
0
kaka1234567
0

#18. Men de är ju jag som orsakar de. Pga min stavmig så du borde inte skämas Glad

_Mvh kaka
_