Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 4021 ggr
ebengtssson
0

slå i augusti?

vi skulle egentligen ha gjort höbalar (små) av gräset vi slog men risken för regn var stor så vi valde att göra rundbalar ist. Men jag behöver ha lite höbalar under hösten och våren. så frågan är om det funkar att slå hö i augusti?

Vi ska slå en gång till men vet inte om det blir bra hö om man slår så sent? vad tror ni?

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

WinterPrince
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Man brukar ju slå både en första och en andra skörd (i mina trakter blir det kanske en tredje också).

Generellt säger man väl att näringsvärdena är något sämre i andra skörden.

Tusen
0

#1 Nej! Det är en myt. Andra skörden behöver inte alls vara sämre än första. Det beror dels på NÄR man tog första skörden och dels hur vädret varit innan man skördade.

Vi köper alltid andra skördens hö eftersom många tror precis som du och därför är andra skörden lättare att få tag i. Förra året var t.ex. andra skörden mycket bättre än den första.

#0 Så visst kan du skörda i augusti. Det finns många som skördar i september om vädret tillåter och lite beroende av vart man bor i landet.

WinterPrince
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#2 Sedär! Då har jag lärt mig något idag också!

Lorita
0

Jag köper också andra skörd av samma anledinga som #2

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Elshira
0

Så länge vädret tillåter så kan man slå när sjutton man vill, som sagt - det spelar ingen roll om det är första eller andra skörden (eller tredje).

Ta en höanalys också (kostar inte särskillt mycket i hästväg idag) så vet du ju precis vad det innehåller och kan fodra därefter!

Hakuna matata!

ebengtssson
1

#5 har tänkt göra det =) Dock vet jag inte riktigt hur jag ska göra.. Vi har tre åkrar som vi slår. Ska jag ta ett prov från varje åker eller ta lite i varje och blanda?

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Elshira
0

#6 Det kan skilja en hel del från åker tll åker (beroende på jordmån och vad som odlats innan t.ex), så det bästa är ju givetvis att ta en från varje åker.

Proverna kostar 3-500 kr/st beroende på vad man vill få analyserat, om man tycker det är mycket eller lite, värt eller inte är väll upp till var och en :)

Har ni ganska så små vallar så skulle du ju kanske kunna ta stickprov från alla åkrar och skicka in som ett prov, och sedan använda balarna från alla åkrar om vartannat (dvs var tredje bal från var tredje åker eller så).

Hakuna matata!

Romanov
0

Beroende på var man bor kan det vara svårt att få torrt ordentligt om du inte har tork förstås. Säger som andra hur andra skörden blir beror på allt från gödning, väder och vilka olika grässorter som är i vallen.

Har tagit in hö första veckan i september som gick att få torrt fast det var mycket markrånad, men var kanonväder, blåst och sol på dagarna. Detta hö hade inga vidare värden men var bra som extra tugg till dom lättfödda.