Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2037 ggr
sskaniner
0

rida ut och tälta?

hejsan

jag och 3vänner tänkte rida iväg och tälta i skogen jämter en sjö och skulle vilja ha lite tips av någon annan som har gjort det:)

först tänkte vi göra hagar men sen kom en kompis på en sak man brukar göra till hundar genom att hänga upp ett snöre lite högre upp och sen fästa hästarnas grimskaft i det så dom kan gå fram o tillbaka, vilket tycker ni verkar bäst?

sen lite tips hur ni brukar göra med packning och sånt?

jag har bara varit ute över 1dag tidigare men det blir väldigt tungt att ha en väska på ryggen, går det typ att göra någon slags sadelväska?

har en vanlig sadel och har bara hittat sadelväskor till westernsadlar.

kom med tips och råd:)

kram sandra

//Sandra Johansson

uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)

Ricko
0

En löplina tror jag inte är det bästa :P Hästen kan slita sig och far hela löplinan med blir häste bara räddare. Hade ni tänkt ha en löplina var till hästen isf eller alla 3 på en? har själv också bara farit på långtur över en dag, hade då en ryggsäck med en morot, grimma/grimskaft o vatten i. Men håller med om att det blir jobbigt. Imorgon far jag på långtur ev. och då tänker jag be mormor skjutsa grejerna jag ska ha till platsen så jag redan har dem där. Hade tänkt övernatta med hästen vid stugan förr och då hade vi tänkt sätta upp en minihage iallafall (blev ingenting men ja vi tänkte iaf ha en enkel hage, liten.)

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

sskaniner
0

okej:) vi hade tänkt ha 1löplinna var men blir nog hagar iallafall:) får se om någon vill köra saker åt oss så blir det lättare men vill ha allt förberätt ifall att man inte får tag i någon:)

//Sandra Johansson

Zabbio
0

Jag hade kört på löplina, eller snarare ett rejält rep i bog-höjd att binda upp dem fast vid. Men det beror på hur vana de är att stå uppbundna.

Det finns gott om sadelväskor, såna som ligger bakom sadeln passar till alla sadlar. Dessutom kan man helt enkelt lägga dom vid manken framför sadeln också, personligen tror jag att det är bekvämare för hästen än att ha dem på ländryggen. Men en vikt filt under för att göra det mjukare och minske punkttryck skadar inte, även om det kan bli lite varmt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

sskaniner
0

alltså jag vet inte riktigt vad som kommer bli bäst, då min häst kan somna ibland när hon e uppbunden ute men ibland hålla på o dumma sig. tror vi gör löplinnor till 2av hästarna och hage till min häst för vill inte ha dom tillsammans då dom inte är vana vid det o e bara dummt att släppa ihop dom där i skogen o sparka sönder varandra.

men måste man inte fästa dom sadelväskorna som ligger bakom så dom inte åker av?:)

ursäkta om det e dumma frågor men aldrig haft en sadelväska o har aldrig sett en men har bara hört att dom inte passar till vanliga sadlar

//Sandra Johansson

Zabbio
0

De flesta sadlar har en eller två ringar baktill som man fäster väskorna i. Rena dressyrsadlar har inte alltid det (men man kan be en sadelmakare fästa dit ett par). Dessutom fäster man en rem från väskorna till sadelgjorden :)

Sätter man sadelväskorna framför sadeln istället kan man fästa dem i samma ringar man använder till en brösta, och så till sadelgjorden därifrån med.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

sskaniner
0

okej jag kollade och på min sitter det inga ringar i sadeln där bak får be en sadelmakare fixa det om jag ska ut någon mera gång :)

//Sandra Johansson

Elshira
0

#6 Annars kan du sätta dit en lös hållare för svanskappan (man kilar in dem mellan bossorna så den sticker ut ibak) och knyta fast väskan i den + i stropparna :) Om man inte orkr åka till sadelmakaren dvs. Det är rätt lätt gjort det med annars, och kan säkert göras medan du väntar.

Hakuna matata!