"Tigrerad" underläpp ?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En brun häst har en helt tigrerad underläpp och lite på mulen.
Är det vanligt ? Kan det komma från att det finns brunskimmel och skäck i stammen ?
En bild på det hade underlättat? Hur ser resten av hästen ut - har den mycket vitt i ögonen till exempel? Ras?
Det kommer i varje fall inte från varken något skäckanlag eller konstantskimmel. Om den sen inte själv är konstantskimmell eller skäck spelat det inte ens nån roll om den har det i stammen eller inte, för är den det inte själv kan ingen av de anlagen påverka hästen på något vis.
Däremot kan hästar få lite pigmentbortfall kring ställen som detta. Skimmlar har det lite vanligare än hos hästar som inte är skimmlar, men det finns alltså även hos hästar som inte är skimmlar. Men jag skulle gärna se en bild på hur det ser ut så blir det lättare att säga något om det:)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har ingen bild nu men kan ordna det någon annan dag.
Hästen är mörkbrun med svarta ben och stjärn.
Nej inte mycket vitt i ögonen.
50%hbl 25%arab och 25%welsh.

#2 hbl har tigergener (bild hade hjälpt)
Du rä söker på att det inte bara är fläckar av brunt, dvs att det är vitt som spridit sig lite ojämnt? Mina welsh mountains har ganska soliga teckningar, och de kan se ut lite hur som helst mot nedre delen av mulen :) Jag är dock ingen tigerexpert i övrigt, var bara en gissning om det inte var det :P
Men som sagt bilder underlättar nog!
Hakuna matata!